Newsflash
Cultură

Simbolism şi aforism

de Dr. Al. TRIFAN - ian. 24 2012
Simbolism şi aforism
   De unde asocierea oarecum insolită dintre aceşti doi termeni? De la faptul că o personalitate cu multiple faţete precum a dlui dr. Lucian Paraschivescu, medic, cercetător, poet şi eseist de rafinament şi cultură, a publicat, recent, placheta de poeme şi reflecţii intitulată UN PONEI PENTRU MICUL PRINŢ. Titlul ne trimite, într-o primă mişcare, către simbolism. Dacă mai întâlnim astăzi poezie de acest stil putem afla urcând spre izvoare. Ne-a potolit „setea“ volumul: Antologia poeziei simboliste româneşti, apărut acum peste patru decenii. În prefaţa lui, autoarea ediţiei, Lidia Bote, schiţează un succint tablou critic al simbolismului românesc, identificându-i mai multe caracteristici. Mai întâi, simbolismul reprezintă o poezie compusă în scop de cunoaştere cu ajutorul metaforei, al simbolurilor şi al emoţiilor subtile, spontane, prin care se intuiesc esenţialităţile lumii. Totul se face cu instrumente potrivite, muzicale. Dar aceste instrumente nu pot fi obţinute decât prin rafinarea senzaţiilor şi a emoţiilor, ca urmare a predispoziţiilor unei personalităţi formate în mediu citadin, evoluată la un anumit nivel cognitiv şi artistic printr-o experienţă intelectuală lucidă. Specific în poezia simbolistă este schimbarea sentimentului faţă de natură. Ea nu mai este, ca în romantismul minor, sămănătorist, autohtonist şi chiar eminescian, un refugiu sau mai rău, un prilej de gratificaţie, ci se transformă într-un simbol al nemulţumirii, al dezamăgirii de ceea ce poate oferi existenţa în sens moral, estetic şi transcendental. Metoda de expresie se bizuie pe inefabil, sugestiv, aluziv, corespondent şi este capabilă să exploreze penumbrele, insolitul şi să foreze absolutul. Nu mai puţin importante sunt şi caracteristicile formale şi asume supleţea versului, muzicalitatea interioară şi exterioară. Conţinutul versurilor este îmbibat cu un estetism trecut prin multiple filtre.
   Talentul dual al doctorului Lucian Paraschivescu se vădeşte în virtuozitatea cu care mânuieşte figura de stil pe care estetica teoretică germană şi cea a lui Benedetto Croce o atribuie fenomenului de intropatie. Este vorba de un proces asemănător celui de antropomorfizare, prin care se atribuie stări afective subiective unor componente ale lumii neînsufleţite care ne înconjoară. Exemplul poate fi dat de izbutitul pastel „Măreaţă toamnă“. Aici „flori de toamnă, roşii, pure,/ ca lacrimile unui tainic gând/miros şi mor, nepregătite să îndure/mizeria unui destin de rând“.
   Partea a doua a volumului cuprinde o suită de aforisme pe care autorul le intitulează: Reflecţii,publicate anterior în ziarul „Teleormanul“. Ele demonstrează, perifrazându-l pe Lucian Blaga, că excelenţa se poate naşte şi în provincie. Asistăm în ultima vreme la o proliferare a genului care este tratat uneori cu prea multă uşurinţă, cu îndepărtări de la definiţie, accentuări doar pe aspectul polemic (politic), calambururi de banal cotidian. Aforismul se cere a urma o judecată clară, nu doar o alăturare neobişnuită de cuvinte. Excesul de ironie o îndreaptă spre epigrama prozaică, seriozitatea fiind cerută de cel care, aşezându-se la umbra arborelui conceptual, aşteaptă să devină mai înţelept. La Lucian Paraschivescu, reflecţiile se apropie de panseurile cărora un Joseph Joubert le-a dat o formă apropiată de perfecţiune.
   Aforismele clasice includ alegorii şi simboluri, dar pentru a trece în tărâmul profunzimii trebuie să plătească, aşa cum face Lucian Paraschivescu, vama preţioasă a reflecţiei. Apoziţia antinomică face casă bună cu procesarea semantică în formulări finisate, decantate până la urmă de excesul sentenţios.
   Continuând aceeaşi direcţie estetică, ne putem întreba dacă aforismul (incluzându-l şi pe cel practicat de autor) nu este o expresie a unei specii în care forma de comunicare este intuiţia legată de raţiune în acelaşi fel în care forma ornată este imaginaţie legată de sentiment. Exemplară şi având darul de a face gândurile să zăvobească mult timp este fraza: „Numai bătrânii vă pot povesti cât de frumos apunea soarele în prima jumătate a secolului trecut“. Tot atât de adecvată este constatarea: „Ceea ce ne separă pe noi, oamenii, nu sunt opiniile, ci nostalgiile“. Totuşi, majoritatea reflecţiilor nu sunt aforisme în sensul clasic al termenului; caracterul pronunţat polemic le apropie mai mult de săgetări pamfletice care merg, fără îndoială, direct la ţintă.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe