Există
repere culturale și istorice, pe care aproape oricine este capabil să le
asocieze cu meleagurile de unde își au obârșia, chiar și fără să fi studiat
îndeaproape subiectul. Este o trăsătură a marilor culturi universale, să aibă
elemente care să le definească, iar cea italiană este, poate, cel mai potrivit
exemplu. Evenimentele recente organizate de Institutul italian de cultură și de
Ambasada Italiei la București vin să întărească această idee, a unor valori
naționale perene și arhicunoscute.
Poetul
latin Ovidiu a fost omagiat recent, cu ocazia împlinirii a două milenii de la
trecerea sa în lumea umbrelor. Spectacolul „O călătorie ciudată” ne-a oferit o
incursiune în lumea antică, prin intermediul versurilor declamate de actorul
Donato Angelosante, împletită subtil cu acorduri moderne de pian inspirate de
plaiurile mioritice, semnate de Béla Bartók și
Dinu Lipatti, interpretate cu sensibilitate de Sabrina Cardone. Și cum
sentimentele de înstrăinare, iubire și dor sunt universale și nu cunosc granițe
de timp, ele au fost ilustrate muzical și prin ariile de operă aduse la viață
de vocea sopranei Bianca DʼAmore.
Alt
reper italian inconfundabil este și serenissima Veneție, un oraș plutitor, cu o
aură de poezie și romantism ce persistă în imaginar înainte, dar și după ce ai
cunoscut-o. Artiștii din diferite epoci au căzut mereu pradă fascinației sale
și au imortalizat-o în opere literare, muzicale sau vizuale, care să transmită
dincolo de spațiu și timp farmecul și atmosfera acestui loc special. Expoziția
pictorului Vitalie Butescu, găzduită până nu demult de Institutul italian de
cultură, ne-a arătat că întâlnirea cu Veneția, chiar și pe simeze, este de
fiecare dată o bucurie împărtășită, și că nu este niciodată prea mult.
Abordarea impresionistă a vedutelor din lagună, de multe ori concentrată mai
mult asupra reflexiilor din apă decât pe redarea palatelor, a făcut ca spațiul
de expunere să transmită o senzație de fluid, de plutire.
Gastronomia
este recunoscută din ce în ce mai mult ca parte importantă a patrimoniului
cultural al unui popor, fiind un element de legătură cu trecutul, cu prezentul,
și totodată o ilustrare a creativității spiritului uman. Finalul lunii
noiembrie a însemnat organizarea celei de-a doua săptămâni a bucătăriei
italiene în lume, eveniment promovat de toate reprezentanțele diplomatice ale
Italiei. Punctul culminant l-a reprezentat seara „Bucătăria la operă”. Madama
Butterfly a lui Puccini a fost întruchipată magistral de soprana Irina
Iordăchescu, sub atenta îndrumare a maestrului Marcello Mottadelli. Seara a
continuat cu momentul gastronomic organizat de Academia Italiană a
Gastronomiei, unde vinurile Toscanei s-au întâlnit cu dulciurile siciliene și
cu o mare varietate de brânzeturi și mâncăruri provenind de pe întreg
teritoriul italian. Alăturarea teatrului liric cu gastronomia a părut un demers
firesc, deoarece, în opinia ambasadorului Marco Giungi „opera și bucătăria se
exprimă cel mai bine în italiană”.