Newsflash
Cultură

Sinfonietta la Berlin

de Anca FLOREA - sept. 3 2015
Sinfonietta la Berlin
     Spre bucuria melomanilor, ministagiunea estivală de anul acesta, desfășurată sub genericul „Vara magică“, a oferit, săptămână de săptămână, concerte și recitaluri de mare atractivitate. Din păcate, ediția a patra s-a încheiat, după cele opt seri muzicale cu interpreți și ansambluri binecunoscute, artiști de reală valoare, invitați din țară și de peste hotare.
     Ultima întâlnire a stat, din nou, sub semnul tinereții, organizatorii propunând un program susținut de Romanian Sinfonietta, orchestră alcătuită din instrumentiști cu vârste între 19 și 23 de ani, selectați din toată țara de reputatul violoncelist Marin Cazacu, cel care a creat (și) acest excelent ansamblu, în urmă cu cinci ani, evoluând la cotele performanței sub bagheta maestrului Horia Andreescu.
     În concertul de la Ateneu, Sinfonietta a dovedit că este, cu fiecare nouă apariție pe podium, tot mai performantă și expresivă, conferind o încărcătură și o bogăție coloristică aparte unor opusuri dificile și pretențioase. De această dată, am ascultat lucrări intrate de curând în repertoriul ansamblului, începând cu „Rapsodia II“ de Enescu, de obicei marcată de lirism, visare și o anume nostalgie evocatoare, căpătând însă, în acea versiune interpretativă, o densitate și o forță aparte, plină de viață și de tinerețe. A urmat Concertul nr.1 de Ceaikovski, acompaniind cu acuratețe demersul solistic al pianistului Daniel Goiți, a cărui viziune s-a caracterizat prin masivitate, rigoare și precizie tehnică, intensitățile subliniate alternând cu momente de liniște interioară, fără a aduce însă lirismul specific romantic. De altfel, și bisul decupat din creația ceaikovskiană a avut o notă pregnantă de interiorizare sobră.
     După pauză, Simfonia nr. 8 de Dvořák a sunat minunat, vibrant, cu suplețe în paginile dansante sau melancolice puternic marcate de influențe din folclorul ceh, cu desfășurări spectaculoase, în care alămurile și percuția au reușit să confere un plus de anvergură, iar corzile au avut substanță, consistență și o linie generoasă. Horia Andreescu a dirijat fără partitură, cerând, printr-o gestică sugestivă și eficientă, accente, inflexiuni, contraste, intervenții solistice deosebit de expresive, asigurând vigoare și echilibru unei construcții muzicale de o frumusețe care a electrizat întreaga sală. Aplauzele prelungi au fost răsplătite cu două bisuri cuceritoare semnate de J. Strauss, punctate cu „tunete și fulgere“ sau cu strigăte și „certuri“ între instrumentiștii care, evident, au continuat să cânte cu o vervă irezistibilă.
     Poate că mulți s-au mirat să vadă fetele din orchestră îmbrăcate în ii cochete și brodate cu gust, dar era ideea excelentă a (aceluiași) Marin Cazacu de a puncta, cu discreție și eleganță, ceva din spiritul românesc, în pregătirea turneului în Germania. Romanian Sinfonietta, dirijorul și pianistul au plecat în zori la Berlin, unde la 19 august, chiar de ziua de naștere a lui Enescu, au cântat la vestita Konzerthaus, în cadrul Festivalului „Young Euro Classic“. În perioada 6–23 august, pe acel podium au evoluat ansambluri de tineret din Suedia, Olanda, Marea Britanie, Norvegia, Ucraina, China, Polonia, firesc și din țara-gazdă, precum și Culture Orchestra (alcătuită din instrumentiști sosiți din Polonia, Rep. Moldova, Ucraina, Georgia, Belarus, Azerbaidjan, Armenia) sau nou-înființata „Orchestră a Păcii – Young Euro Classic“ (formată din muzicieni din Ucraina, Rusia, Germania, Armenia). Într-un asemenea context, orchestra noastră a cucerit și entuziasmat publicul german care a aplaudat minute în șir, în picioare, ceea ce, după câte se pare, nu s-a prea întâmplat la alte concerte.
     La 30 august va începe ediția a 22-a a Festivalului „George Enescu“, primul concert fiind susținut de... „sora mai mare“ a Romanian Sinfonietta – Orchestra Română de Tineret (ORT) –, aflată acum sub egida Centrului cultural „Tinerimea Română“, al cărui manager este chiar Marin Cazacu, cel care, dăruit promovării talentelor autentice, le oferă șansa de a se afirma, de a „crește“ și forma la nivelul performanței. Tocmai de aceea, a fondat ORT în 2008, primul ansamblu de tineri creat la noi, sub conducerea lui Cristian Mandeal, uimind încă de la debut prin calitatea (de asemenea) cu totul specială. Și iată că, peste doar câteva zile, va cânta în deschiderea festivalului, dar cu Kristjan Jarvi la pupitru, iar solistă – celebra violonistă Sarah Chang. O confirmare a unei orchestre de valoare, un început de cotă într-un festival cu repere ce nu pot fi ratate de melomani.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe