Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Spectacol excelent la Bulandra

Viața Medicală
Candid STOICA vineri, 18 iulie 2014
    Mulţi cititori ai „Vieţii medicale“ au fost surprinşi probabil de unele consideraţii destul de acide şi ironice despre activitatea Teatrului Bulandra, făcute pe marginea spectacolului cu „Voiajul domnului Perichon“, închipuindu-şi că am ceva personal cu managerul, Alexandru Darie, pe care-l ştiu de mic copil şi l-am ajutat să fie transferat de la Oradea la Teatrul de Comedie (după excelentul spectacol cu piesa lui Tudor Popescu, „Jolly Joker“). Acum scriu cu plăcerea de a descoperi un lucru valoros – e vorba despre o minunată alegere repertorială, o realizare excelentă, sub toate aspectele, a aceluiaşi teatru.  
    Cu şapte ani în urmă, după ce am citit  piesa Artăa Yasminei Reza, apărută la Editura Unitext, am avut intenţia de a o urca neapărat pe scenă în cadrul teatrului „Incomod“, sub umbrela căruia realizasem spectacolul cu piesa lui Radu Iftimovici, „Curve de lux“. Înflăcărat  de lectura piesei, le-am vorbit despre ea colaboratorilor mei Iurie Darie şi Anca Pandrea, dar am constatat că nu-mi împărtăşesc deloc entuziasmul. Au obiectat că, deşi are un singur decor şi doar trei personaje, foarte potrivite pentru un teatru particular, piesa e un text didactic, pe alocuri plictisitor, despre o problemă într-adevăr de artă, dar mult prea subtilă pentru public, iar conflictul este pueril, aproape neserios, semănând cu o conferinţă lungă şi fără sare; personajele sunt inconsistente, fără vlagă, de fapt nişte fantoşe pe care autoarea le mânuieşte inabil…
    Am dat-o spre lectură unui tânăr regizor, pe care însă subiectul nu l-a interesat, obiectând că nu e o piesă pentru marele public, ci doar o comedioară intelectualistă trasă la xerox după „Tabloul“ lui Eugen Ionescu, iar un alt amic regizor, şi dramaturg profesionist pe deasupra, mi-a comunicat sec că este… o mizerie, aşa că am pus volumul în bibliotecă şi am renunţat la proiect.
    De aceea, mărturisesc că m-am dus la spectacolul Teatrului Bulandra cu piesa respectivă, mânat de o mare curiozitate şi mai ales cu dorinţa de a-mi verifica intuiţiile şi am avut surpriza să văd un minunat şi interesant spectacol, realizat de trei actori din aşa-zisa generaţie tânără – Ştefan Pavlu, Vlad Zamfirescu şi Gheorghe Ifrim, alături de un regizor inteligent, cu maturitate artistică – tânărul Cristi Juncu.
    Dincolo de plăcerea cu care am privit jocul şi performanţele actorilor, trebuie să apreciez şi calitatea publicului, care a înţeles imediat piesa şi s-a distrat, aflând tribulaţiile tânărului medic Serge, care cumpără pe o sumă destul de mare un tablou, convins că e o capodoperă, savurând copios perplexitatea lui Marc şi Yvan în faţa snobismului prietenului lor şi participând cu aplauze la neînţelegerile şi răfuielile violente dintre ei, pe marginea calităţii tabloului cu pricina.
    Regizorul şi interpreţii au intuit, ca şi mine de altfel, că au în faţă o piesă interesantă, chiar valoroasă, plină de o mulţime de subtexte principale şi colaterale şi au stors din ea tot ce poate fi benefic pentru spectatori, cu mijloace deloc facile. Văzând şi auzind cum publicul din seara respectivă râde inteligent, nu la quiproquo-uri vulgare cu tentă sexuală, nu la poante fumate ori depăşite, ci la înfruntări de idei şi aprecieri despre artă adevărată sau impostură, la consideraţii subtile şi severe despre prietenie, trădare, laşitate şi sinceritate, mi-am amintit de maestrul Radu Beligan, care susţine ideea că la un spectacol de teatru nu e necesar să aibă talent doar actorii şi regizorul, ci şi publicul spectator.
    De fapt, piesa e doar un pretext dramatic de a expune idei şi consideraţii despre artă, dar mai ales de a desfăşura conflicte umane autentice pline de semnificaţii. Spectacole bune, exce­len­te au fost şi vor mai fi, pentru că, în ciuda unor vicisitudini temporare, teatrul românesc dispune de resurse nebănuite.
    Îmi exprim nedumerirea în faţa scenografiei bizare aparţinându-i lui Cosmin Ardeleanu, un fel de cuşcă tapetată cu blană, ridicată pe piloni, dându-ne impresia că este o locuinţă lacustră sau una conspirativă, în care cei trei prieteni intră, acreditând, probabil, aserţiunea că ideile despre artă şi principiile prieteniei se lovesc de ceva moale, fără a se face ţăndări.
    Am asistat la un spectacol interesant, jucat cu însufleţire cu o remarcabilă forţă interioară şi  talent de noua generaţie de actori, pe care îi felicit pentru curajul de a participa la un act artistic ce le-a dat prilejul unor reuşite incontestabile. Despre tripleta Pavlu–Ifrim–Zamfirescu (fiul), sudată în acest spectacol de regizorul Cristi Juncu, în mod sigur vom mai auzi.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.