Newsflash
Cultură

Strălucirea unei gale în premieră

de Anca FLOREA - iun. 25 2013
Strălucirea unei gale în premieră
   Dorind să aducă, la Opera din Iaşi, producţii cu o cotă de noutate absolută şi evenimente cu un impact deosebit, de asemenea sub semnul ineditului, managerul Beatrice Rancea a lansat o „provocare“ tuturor operelor naţionale din ţară, în vederea organizării unei prime gale a premiilor acordate pentru performanţele din stagiunea curentă, fiecare teatru urmând să nominalizeze spectacole şi artişti la toate cele 14 categorii, incluzând cele mai bune titluri din repertoriul universal şi românesc, cele mai bune debuturi, cel mai bun dirijor, regizor, scenograf sau solist etc. Cu o singură excepţie, toate operele au răspuns imediat invitaţiei, aşa încât juriul a selectat, din ce s-a trimis, nominalizările care au întrunit un punctaj „de vârf“ la acele secţiuni, pe „formatul“ premiilor UNITER. Dar teatrele au propus şi personalităţile pentru Premiul de excelenţă sau Premiul pentru întreaga activitate, toţi aceştia fiind răsplătiţi cu plachete şi o statuetă elegantă realizată din acelaşi material şi la aceeaşi dimensiune cu cele de la Oscar. Iar la Gală au fost invitaţi toţi cei nominalizaţi, câştigătorii fiind „deconspiraţi“ abia la deschiderea plicului, pe scenă, numele lor fiind apoi gravate pe plachetă chiar în faţa spectatorilor, în foaier. Transmisă în direct la TVR1 şi la Radio România Cultural, întreaga festivitate a avut toate ingredientele necesare unei reuşite de anvergură, pentru că prezentatorii – însăşi Beatrice Rancea şi tenorul Cosmin Marcovici (care… a şi cântat) – au avut charismă şi un text bine gândit, punctând toate detaliile şi reliefând toate aspectele cu inteligenţă şi diplomaţie, într-o atmosferă de reală sărbătoare, cu un public entuziast, cu invitaţi de marcă. Dar şi cu momente artistice excelente, pentru că Elena Moşuc a cântat superb aria din Traviata, cu o ţinută care i-a confirmat, încă o dată, nivelul internaţional, paginile alese din Carmen, Aida, Indiile galante, Lacul lebedelor aducând, la rândul lor, strălucire, bună dispoziţie şi multă culoare (la propriu şi la figurat).
   Şi, pentru că am făcut parte din juriu, nu mă voi opri asupra fiecărui premiant în parte, dar trebuie să recunosc faptul că am trăit bucuria ca majoritatea celor despre care, în lunile precedente, am scris la superlativ, să se regăsească printre câştigători, unanim apreciaţi (şi) de membrii juriului. Şi iarăşi m-am bucurat că Opera din Iaşi le-a acordat baritonului Nicolae Herlea şi dirijorului Stelian Olariu premii de excelenţă, pe care le merită din plin, răsplătind astfel cariere excepţionale şi decenii de glorie pe scenele lumii şi… la Opera din Bucureşti.
   Totul „a avut clasă“, de la ambianţa scenografică la rochiile purtate de frumoasele gazde din sală şi de pe scenă, de la maniera în care au fost întâmpinaţi toţi cei care au intrat în Operă, cu făclii aprinse, cu covorul roşu, cu tinere care ne doreau să avem o seară frumoasă, până la finalul cu artificii şi o ploaie de steluţe-confetti inundând sala, spre încântarea publicului – totul firesc, perfect sincronizat, cu ritm alert, într-o desfăşurare impecabil cronometrată în funcţie de spaţiul acordat de TVR, majoritatea celor invitaţi să dea citire premianţilor apreciind la superlativ curajul, tenacitatea, ambiţia, implicarea şi pasiunea cu care Beatrice Rancea şi întreaga „suflare“ din teatru au reuşit să ofere aceasta primă Gală a premiilor Operelor Naţionale, demers extrem de dificil şi solicitant din toate punctele de vedere. Dar, cu toate emoţiile, oboseala, problemele, „surprizele“ de tot felul, o ţară întreagă a urmărit, timp de trei ore, un adevărat eveniment, care cred că a depăşit şi cele mai optimiste aşteptări. Mulţi, foarte mulţi s-au bucurat, alţii (puţini) dimpotrivă, dar important rămâne faptul că Opera din Iaşi a lansat cu succes un proiect inedit, având toate şansele să fie „de cursă lungă“.
   Cred că întreaga echipă merită felicitările şi admiraţia tuturor celor care au constatat că… se poate. Restul sunt vorbe. Desigur, mă refer la partea văzută a lucrurilor, pe care nimeni nu o poate contesta sau pune la îndoială, nici în ce priveşte derularea şi concepţia Galei, nici organizarea fără cusur, nici solicitudinea cu care au fost înconjuraţi toţi cei prezenţi, nici fondurile alocate cu generozitate de oficialităţi sau avalanşa de sponsori. Şi, în acest sens, primarii sau prefecţii din alte colţuri de ţară ar trebui să ia exemplul celor din Iaşi şi să se implice în susţinerea culturii, artei, acolo unde merită, pentru că, în fond, reprezintă imaginea oraşului sau a regiunii respective. Din păcate, până una-alta, se pare că la Iaşi situaţia este singulară. Şi devine un aspect deosebit de important pentru intenţia de a propune oraşul Capitală culturală europeană în viitorii ani, ceea ce înseamnă… tot imagine.
   Sunt sigură că, după acest început, următoarele ediţii sunt deja aşteptate de toate operele naţionale (poate chiar şi de cea din Bucureşti, care nu a răspuns de această dată invitaţiei, din motive probabil doar de unii ştiute, dar trist şi nedrept pentru artiştii de reală valoare pe care îi mai are şi care ar fi meritat o recunoaştere, în primul rând din partea celor care ar fi făcut nominalizările… la sediu), dar şi de publicul ieşean şi de cel din întreaga ţară, din nou prin intermediul televiziunii şi „pe calea undelor radiofonice“, pentru a-şi vedea interpreţii preferaţi pe podiumul laureaţilor, pentru a (re)vedea momente atractive din spectacole reprezentative pentru Opera din Iaşi şi, poate, din repertoriul operelor-surori. Deci, Gala Premiilor Operelor Naţionale s-a născut sub o stea (mai mult decât) norocoasă. Înseamnă că vor urma şi alte „episoade“, cel puţin la fel de strălucitoare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe