Trăim o vreme când teatrele profesioniste se zbat să
supraviețuiască cu un buget minim, jucând piese cu un singur decor și câteva
personaje, și fac cu greu față concurenței acerbe a majorității canalelor de
televiziune. Într-o vreme ca aceasta, când oameni de teatru, ca Andrei Șerban,
de exemplu, se plâng că nu își pot realiza marile proiecte din cauza banilor,
apare în peisajul cultural prahovean o inedită și ciudată formație teatrală –
Zamora. Un teatru demn de Cartea recordurilor, fără sală, fără buget, fără
subvenție, fără vedete și actori profesioniști. În spatele acestui teatru stă doar dorința unor oameni
fascinați de fenomenul aducerii pe scenă a unor piese originale, scrise de
dramaturgi români, și mai ales mânați de intenția sinceră de a juca teatru cu
pasiune pentru un public încă iubitor de eternul și fascinantul teatru.
Teatrul satiric Zamora este o inițiativă privată de cultură, dar
deși are mulți sprijinitori, inițiatorul și susținătorul de fapt al proiectului
este dramaturgul, poetul și eseistul Dinu Grigorescu, autor a peste 25 de
volume de teatru și al unui număr dublu de piese, poet, prozator, jurnalist, fiind
unul dintre cei mai prolifici dramaturgi în viață din generația optzecistă. A
scris și scrie în continuare cu o ușurință de neînchipuit despre vremurile pe
care le trăiește și despre contemporanii săi.
Primele spectacole aduse la rampă în premieră de Teatrul Zamora
la Bușteni, Sinaia, Câmpina și Câmpulung Muscel au fost „Bunica la Istanbul” și
„Magazinul de bărbați” de Alexandra Ares (o scriitoare româno-americană). Sunt
două comedii spumoase, regizate de Dinu Grigorescu, despre unele aspecte din viața
reală a României de tranziție în care actorii amatori din Sinaia și Bușteni
și-au dat toată silința să fie la înălțimea sarcinilor ce li s-au încredințat,
în ciuda unor stângăcii inerente. Alexandra Ares este un fel de rara avis
în zilele noastre. S-a născut, a învățat și a lucrat cu succes în România, a
plecat în SUA, a lucrat și a avut succes și acolo, iar după câțiva ani s-a
întors la locurile natale. Valeria Ioniță (o explozivă tânără bunică), Florin
Cezar Rădulescu (care în timpul liber e un dramaturg talentat), Cristina și
Virgil Nicolae, Marius Bratosin, Horia Bârleanu, Alina Cojocaru, Roxana
Manciulea, Cristina Achim, Andrei Boarcăș, Amalia Borz, Ana Maria Cojocaru
și-au interpretat conștiincios rolurile în aplauzele de multe ori entuziaste
ale publicului din localitățile amintite. Felicitări inițiatorilor proiectului,
felicitări pasionanților participanți la actul teatral și, bineînțeles, succes
pe mai departe! Amintesc în final că Gheorghe Dinică, Vasilica Tastaman,
Ileana Stana Ionescu, Ștefan Mihăilescu-Brăila și chiar subsemnatul au fost la
începutul carierei lor actori amatori.