Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Teatru TV în aer liber

Viața Medicală
Candid STOICA vineri, 7 iulie 2017
     Inaugurat anul trecut, teatrul din curtea Televiziunii Române își continuă activitatea și în această vară cu un ciclu de spectacole „ciupite” de pe la alte teatre. Până când va produce un spectacol propriu va mai trece, probabil, mult timp. András István Demeter, inimosul director de programe al acestui nou teatru apărut în peisajul bucureștean, promite că în această vară teatrul-grădină din curtea televiziunii va avea și așa ceva. Deocamdată, ca o noutate, vor fi prezentate în unele dimineți și spectacole pentru copii.
     Departe de zgomotul străzii, între două clădiri ale studiourilor se află montată o scenă simplă, care are în spate două panouri cu rolul de a masca ceva din peisajul din jur. În față, între arbori destul de înalți și stufoși sunt gradenele în scări, pe care se află scaune destul de comode – acesta este cadrul noului teatru al Televiziunii Române, care nu e deloc modest. Din contră, e binevenit, ocupând în peisajul bucureștean un rol pe care altădată îl aveau vestitele grădini de vară ale bucureștiului interbelic, care acum au dispărut aproape în totalitate. Grădina Boema a fost distrusă, iar teatrul de vară din Herăstrău zace în paragină așteptând un antreprenor îndrăzneț.
     „Maria Callas – La Divina”, primul spectacol prezentat, are în spate 20 de ani de la premieră. Este realizat în anul 1997 de regizorul de film Radu Gabrea după textul americanului Terrence McNally, având-o pe Victoria Cociașu în rolul principal. Spectacolul se prezintă astăzi ca un ostaș care a dat lupte grele de guerilă, pe multe meridiane ale lumii, lupte pe care declară că le-a câștigat glorios. Se dovedește că nu se laudă. Deși au trecut atâția ani de la premieră, spectacolul pare a nu-și arăta ridurile inerente unei asemenea longevități păstrându-și vivacitatea și antrenul primelor reprezentații, bucurându-se actualmente de un real succes în fața spectatorilor din anul de grație 2017. Piesa, ca orice altă încercare de acest fel, se vrea a fi o readucere aminte a celei care a fost poate una din acele minuni ale artei interpretative muzicale. Soprana, denumită de contemporani La Divina, creatoarea vocală a unor partituri care au rămas memorabile în arta lirică, Maria Callas pe numele de scenă, Cecilia Sophia Anna Maria Kalogeropoulos a fost considerată de critica de specialitate drept cea mai mare cântăreață de muzică de operă din a doua jumătate a secolului al XX-lea. După grandioasele succese obținute pe marile scene al lumii (Scala, Metropolitan, Covent Garden), Maria Callas, pierzându-și vocea, este pentru o scurtă perioadă, în anul 1973, profesoară de canto la New York și se războiește cu elevii ei și mai ales cu terifiantele amintiri ale vieții sale, care par că sunt desprinse dintr-un roman științifico-fantastic. Victoria Cociașu încearcă cu inteligență și talent să redea caracterul extrem de exigent al lecțiilor profesoarei, recreând scenele de autentic dramatism ale reacțiilor sale sarcastice, câteodată chiar isterice, dar mai ales amintirile care au copleșit personajul, rememorând pentru spectatori mai toate marile momente ale vieții ei tumultuoase. Ea este când uscată în exprimare, extrem de exigentă, cerând de la eleve supunere necondiționată (la fel cum a fost nevoită și ea să suporte în tinerețe ambițiile mamei sale, care a vrut cu tot dinadinsul ca fiica ei să ajungă pe culmile gloriei). De multe ori prestația ei amintește de lecțiile marilor profesoare ale învățământului teatral românesc, Aura Buzescu și Olga Tudorache.
     Victoria Cociașu este secondată cu succes de Andreea Măcelaru Șofron, în rolul unei naive aspirante la glorie vocală, creionând astfel o mica bijuterie actoricească. Alături de acestea sunt Mihai Vârtosu, un modest și docil corepetitor (pe viu), Daniel Madia (în rolul lui Tony Candolino), un viitor tenor spinto, Dominic Vârtosu, prin două apariții cu puține cuvinte, reușește să stârnească totuși zâmbete, dar mai ales Ruxanda Urdăreanu (în piesă Sharon Graham), care, cu o generoasă și autentică voce de operă, produce chiar stupoare, publicul fiind convins instantaneu de plenitudinea vocii ei. Spectacolul are un aer auster de o simplitate dezarmantă, eforturile regizorului fiind îndreptate mai ales spre psihologia personajelor, spre fața nevăzută a psihologiei interpreților. Drama Mariei Callas iese din limitele obișnuitului.
     Maria Callas, asemenea marilor eroine tragice, moare singură și nemângâiată în apartamentul ei din Paris, la 16 septembrie 1977, în urma unei crize cardiace cauzată de o supradoză de somnifere. Se spune că, la catafalcul ei, Placido Domingo ar fi rostit cuvintele: „Cred că n-avea nevoie să se sinucidă, era destul să se lase să moară de durere. Majoritatea cântăreților cântăm notele, Callas cânta înțelesurile. Toți ne ostenim pentru tonuri frumoase, ea avea un ton aparte”. Cenușa Mariei Callas a fost răspândită în Marea Egee, în primăvara anului 1979, aceeași mare care apare în toate tragediile, de la Eschil și până în zilele noastre.
      În anul 2002, Franco Zefirelli a realizat la Buftea un film despre ultima perioadă a vieții Mariei Callas (Callas Forever) cu Fany Ardant în rolul divei, în care compatriotul nostru Florin Piersic Jr. apărea într-un mic rol de ziarist. Filmul n-a avut succesul așteptat.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.