Newsflash
Cultură

Teatrul dramaturgilor, între da și nu

de Candid STOICA - iul. 14 2017
Teatrul dramaturgilor, între da și nu
     Ca să funcționeze normal, un teatru are nevoie de buget, sală și, bineînțeles, repertoriu. Actori mai poate racola pentru fiecare piesă pe care o va introduce în repertoriu, dacă nu dorește să aibă o trupă permanentă. Este sau poate deveni un „teatru de proiecte”. Ceea ce se pare că a fost și este și Teatrul dramaturgilor. Adică a realizat spectacole pe care le-a prezentat în alte săli pentru că deocamdată sala nu e gata, cu actori angajați pentru spectacolul respectiv, care, până la data la care scriu aceste rânduri nu se cunoaște dacă sunt plătiți sau efectuează muncă voluntară.
     Cu toate eforturile echipei conducătoare sau coordonatoare, a cărei componență este încă secretă, primele spectacole pot fi considerate dacă nu certe succese, în orice caz mici eșecuri. Asta din cauză că încă se bâjbâie, încă se tatonează, încă nu sunt siguri pe cine să promoveze și ce gen de piese să aducă la vedere. Încă nu s-au decis dacă să-și promoveze prietenii, cunoștințele, apropiații sau propria producție, pentru că în echipa diriguitoare sunt și dramaturgi. Deocamdată, cu cele două spectacole cu care au ieșit la rampă nu se prea pot lăuda nici măcar în glumă, ele nereprezentând mai nimic, nici sub aspect dramaturgic nici spectacologic.
     S-ar fi putut începe cu piese care n-au fost mai niciodată reprezentate (pe scenă) precum  „Caragiale și vremea lui” de Camil Petrescu sau „O noapte necorespunzătoare” de Titus Popovici, (un virulent atac împotriva politicii culturale a lui Nicolae Ceaușescu). Sau cu una din cele 15 piese anticomuniste (de sertar) scrise de Dan Psatta și tipărite după evenimentele din Decembrie ʼ89 ori „Veac de iarnă” a lui Ion Omescu. Există zeci de piese premiate de UNITER și nejucate. Există piese excepționale ale lui D. R. Popescu încă nejucate, ca de exemplu „D-l Montaigne și cura de ape minerale” etc.
     Sau, de ce nu, „Hatmanul Baltag” și „O soacră” de I. L. Caragiale și Iaco Negruzzi. Dar cu toate eforturile lăudabile ale interpreților primul spectacol „Confidențial. Scene argheziene” este o însăilare de momente fără un caracter dramatic, o înșiruire de mici schițe, care au rolul de a imita un fel de teatru al absurdului. Iar piesa lui Carmen Dominte, „Exercițiu de echilibru”, care încearcă să spună o poveste a unei familii modeste, cu bucuriile și necazurile ei, cum sunt cu miile pe teritoriul României de azi, nu e de fapt o piesă de teatru, ci doar trei monologuri pe care personajele, mamă, tată, fiică, le rostesc fără a intra în relație unul cu altul. Destul de liniar, static, fără o vibrație sinceră, spectacolul semnat de Felix Crainicu obligă excelenții actori Amalia Ciolan, George Georgevici și tânăra Ruxandra Bălașu la o anumită înțepeneală nefirească.
     De ce s-au oprit la aceste texte poate nu e greu de sesizat. Ele au fost realizate la repezeală, cu ce au avut la îndemână, crezându-se că se poate și așa – fără să aibă în spate un gând valabil, fără să vrea să spună ceva atât despre noua instituție creată, cât mai ales despre acest conglomerat imens de texte care provin din tezaurul de nestemate încă necunoscut și cuprinde sintagma „dramaturgia originală”, pentru care au militat mai toți marii scriitori ai vremurilor de început ai teatrului românesc.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe