Newsflash
Cultură

Teatrul Național din Chișinău la București

de Candid STOICA - feb. 3 2017
Teatrul Național din Chișinău la București
     Cea de-a patra ediție a turneului „Teatru românesc la București, Iași și Chișinău” a debutat cu spectacolele din Capitală, desfășurate trei zile consecutiv la 20, 21 și 22 ianuarie –, la sala Studio a Naționalului bucureștean. Într-un scurt preambul, înaintea primului spectacol, Ion Caramitru – directorul Teatrului Național din București, Radu Boroianu – directorul Institutului Cultural Român și Mihai Gribincea – ambasadorul Republicii Moldova la București, au vorbit despre schimbul cultural între cele două teritorii unde se vorbește limba română, despărțite vremelnic de o graniță. De asemenea, vorbitorii au elogiat activitatea teatrului din Chișinău, fondat în 1921, actualmente condus de neobositul om de teatru – actor prin formație și regizor prin vocație – Petru Hadârcă.
     Cele trei spectacole, excelent alese, diferite atât tematic, cât și spectacologic, prezentate pe rând pe parcursul a trei seri, au fost: În ochii tăi fermecători – o drama psihologică, nostalgică, dramatizată și regizată de Alexandru Vasilachi după „Rusoiaca” și alte texte de Gib Mihăescu; Aveți ceva de declarat? de Georges Feydeau, o comedie atroce; și Casa mare de Ion Druță – dramă poematică a satului moldovean. Trupa a dat dovadă de un înalt nivel de profesionalism, încântând publicul bucureștean, care a umplut până la refuz sala Studio a Teatrului Național din București.
     Primul spectacol, „În ochii tăi fermecători”, a produs un extraordinar impact emoțional asupra spectatorilor chiar de la deschiderea cortinei, când pe scenă au apărut soldați români, în uniformele lor interbelice, păzind granița dinspre Nistru a României. Era anul 1922, iar soldații noștri, când nu păzeau granița –în imaginația lui Gib Mihăescu – se gândeau la dragoste, la femei, la iubiri misterioase, pătimașe. Mica așezare de la graniță era tulburată până la isterie de escapadele sentimentale ale lui Manaru, moșier al locului. Bărbații se simțeau umiliți de performanțele amoroase ale acestuia, și se gândeau la o răzbunare atroce. Bărbații locali, ființe prozaice, erau preocupați doar de micile lor tabieturi, de discuțiile de la cafenea sau de acuplările plătite ce implicau curtezanele de la bordelul locotenentului Ragaiac. Dar visul care le bântuia sufletele era acela de a o avea pe misterioasa și voluptoasa Eva. În schimb, soțiile acestora nu visau decât mângâierile și dragostea pătimașă pe care își închipuiau că numai Manaru putea și știa să le-o ofere.
     Dramatizarea „În ochii tăi fermecători”, ca orice dramatizare, are multe calități, dar și defecte. Acestea din urmă țin mai ales de construcția dramatică, lentă, risipită în zeci de episoade, unele având doar rolul de a povesti despre femeia misterioasă care a trecut granița într-o șubă, ținând la piept o cutie de vioară. Mult mai închegate dramatic și realizate excelent spectacologic au fost momentele colocviale ale bărbaților, care prin interpretarea nuanțată și îndrăzneață a actorilor au căpătat accente de mare originalitate, devenind chiar antologice. Grupul bărbaților, format din Nicu Suveică, Anatol Durbală, Alexandru Pleșca, Ghenadie Gâlcă, Petru Oistric și Iurie Radu este de neuitat. De fapt, este marea realizare a regizorului. Nu trebuie uitată nici interpreta eroinei principale, Silvia Luca, plină de o stranie sensibilitate, precum și Alexandru Leancă (Ragaiac) și Victor Nofit (Iliad) –siluete credibile de îndrăgostiți pasionați, fermecați de femeia misterioasă care le furase gândurile. Tensiune autentică creează cu aplomb și Ion Mocanu (Serghei Anghel), momentul aruncării cuțitelor fiind într-adevăr terifiant, aplicând un trouvaille misterios, de circ. Dar cel care ridică valoric interpretarea la cote înalte e Petru Hadârcă, în dificilul rol al lui Manaru, reușind cu mijloace simple, fără să exagereze, să întruchipeze un erou complex, un fel de legendă a virilității masculine.
     Tot ambalajul spectacolului este „sonorizat” de cântecele lui Vasile Cristian, Titi Botez și Jean Moscopol, dând scenelor un aer de melancolie și visare care a sensibilizat spectatorii. Felicitări din toată inima regizorului – mai ales celor ce au gândit spectacolul și mustrări regizorilor și realizatorilor români, care nu s-au gândit să aducă pe scenă dramaturgia lui Gib Mihăescu, preferând două piese despre războiul din fosta Iugoslavie. Piesele lui, „Pavilionul cu umbre”, „Confrații”, „Sfârșitul”, „Don Juan”, încă mai așteaptă în volumul publicat de Editura Minerva în 1987. Mai simplu și mai ușor sunt însă de pus în scenă piese ale unor autori de mâna doua din spațiul Uniunii Europene, ca „Lut”, „Hoți” și „Memoria apei” la Teatrul Național, sau  „Șefele” la Teatrul Odeon. 
     La cel de-al doilea spectacol – „Aveți ceva de declarat?” – Petru Hadârcă, în calitate de regizor, nu trebuia să facă decât o distribuție potrivită, pentru că tot angrenajul comediei era pus la punct în cele mai mici amănunte de autorul său genial – Georges Feydeau –, ceea ce s-a și întâmplat. Petru Oistric (în dublul rol), Mihaela Strâmbeanu (Raymonde), Emil Gaju (Tournel), Doriana Zubcu-Mărginean (Luciene), Ghenadie Gâlcă (Camille), Anatol Durbală (Carlos), Ion Mocanu (Augustin), Igor Babiac (Rugby) și Draga Dumitrița-Drumi (Eugenie) și-au jucat cu inteligență și dezinvoltură personajele, obținând scene savuroase de comedie aplaudate intens de spectatori.
     Drama „Casa mare” – al treilea spectacol al turneului – este prima piesă a celui mai premiat, medaliat și omagiat scriitor moldovean, care trăiește de mulți ani la Moscova și care de curând a împlinit 87 de ani. În ciuda multor defecte de construcție, este o operă poetică complexă, care se vrea o oglindă a satului și sufletului moldovenesc. Infestată cu mult sentimentalism și patetism, a fost salvată în ultimă instanță de regizor și, bineînțeles, de actorii care, de data asta, în ciuda accentului lor prea „moldovinesc”, au reușit să prezinte un spectacol modern, cu secvențe satirice neașteptat de amuzante, acoperind de multe ori sentimentalismul desuet al piesei. O mențiune pentru Nicu Suveică, cel care, într-o scurtă apariție – bețivul Timofte – creează un tip memorabil, absolut senzațional. Am văzut mulți actori pe scenă interpretând magistral roluri de bețivi, eu însumi am jucat câțiva, am văzut mulți bețivi în viață care de multe ori păreau teatrali sau nefirești, dar rolul lui Suveică mi s-a părut inimitabil de firesc. De asemenea, a impresionat prin jocul său extrem de firesc Vitalie Rusu, în rolul lui Moș Ion,  amintind frapant, prin modestia cu care rostește replicile, de neuitatul actor român Nicolae Tomazoglu. Dar bomboana de pe tort o obțin interpretele celor trei bătrâne – Cornelia Maros-Suveică, Mihaela Damian-Oistric și Olga Guțu-Cucu –, un fel de „gură a satului”, oferind momente de un haz nebun, pe care numai autenticitatea îl poate da. Rezultatul nu putea fi decât un succes binemeritat. Se străduiesc cu succes până la urmă să dea viață credibilă unor personaje destul de schematice: Margareta Pântea (Vasiluța) și Victor Nofit (Păvălache), punând în joc tot talentul de care dispun, dar mai ales înfățișarea lor fizică.
     Împreună cu regizorul Alexandru Cozub – care este și actor  –, absolvent al unei serioase școli de teatru de la Moscova, toți interpreții dramei s-au străduit să dea viață unei opere clasice a literaturii dramatice moldovene, contribuind la succesul unui spectacol cu un subtext destul de bogat, a cărui replică finală este într-un fel antologică: „Ce păcat că avem numai un singur pământ și un singur cer deasupra lui...”.
     Una peste alta, sintetizând, Teatrul Național din Chișinău, prin reprezentațiile sale, s-a dovedit încă o dată un teatru viu, interesant, modern, aplecat cu succes spre dramaturgia universală și autohtonă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe