Newsflash
Cultură

Tensiuni de suprafaţă

de Dr. Raluca BULEA - nov. 28 2013
Tensiuni de suprafaţă
   De-a lungul timpului, v-am propus atenţiei nu o singură dată manifestări culturale ce au avut în centru, surprinzător sau nu, oraşul nostru, Bucureştiul cel de toate zilele, cu ale sale bune şi rele, şi am făcut-o de fiecare dată cu bucuria născută din afecţiunea pe care capitala mi-o inspiră. Constat cu satisfacţie că din ce în ce mai mulţi artişti străini aleg să poposească la noi. Din acest motiv am acum ocazia, mulţumită tot unui institut cultural, să o fac din nou, şi să vă trezesc, sper, curiozitatea. După seria de fotografi italieni, după romanul profesorului de literatură, de asemenea italian, şi după desenatorul ceh, este rândul unei fotografe din Spania să ne prezinte Bucureştiul în felul ei, aşa cum l-a simţit, l-a intuit şi l-a trăit în septembrie anul trecut şi iunie anul acesta.
   Alegerea nu a fost una întâmplătoare. Fotografa catalană Tanit Plana a venit să ne descopere la îndemnul şi provocarea unor prieteni spanioli stabiliţi la Bucureşti, care au simţit că locurile acestea pot constitui o inspiraţie artistică. Nu se aştepta la nimic, nu existau idei preconcepute, doar o curiozitate entuziastă şi o uşoară teamă în faţa unui loc necunoscut şi a unor oameni a căror limbă nu o vorbea. Astfel s-a născut o „Nu e normal să ştii să înoţi“, o expoziţie propusă de Institutul Cervantes, care nu ne oferă un Bucureşti facil, uşor identificabil, ci este, dimpotrivă, şi pentru noi o provocare, aceea de a descoperi locurile vizitate de artistă şi care au făcut-o să vibreze suficient încât să declanşeze aparatul de fotografiat, în ciuda unor senzaţii de tensiune, de straniu, trăite în primele momente.
   În faţa acestui titlu neobişnuit, parcă nu ştim la ce să ne aşteptăm. Singurul reper este localizarea certă, deşi nu întotdeauna evidentă, la noi. Tanit Plana ne oferă mai apoi cheia spre a putea înţelege mai bine atât titlul, cât şi imaginile. A sosit în România fără să ştie prea multe despre ţară şi despre locuitorii săi, motiv pentru care trebuie să descopere lucrurile de la suprafaţă, fără să poată pretinde, la început, că ar putea trece dincolo de aceasta pentru a-şi aprofunda cunoaşterea. În aceste condiţii, şi-a propus să rămână în planul acesta, să „patineze“ la suprafaţă şi să vadă ce era de descoperit. Chiar şi aşa, artista nu are cum să împiedice emoţiile, deloc superficiale, pe care le încearcă privitorii studiindu-i fotografiile, la vederea „tensiunii“ pe care ea a încercat-o în momentul realizării lor.
   Avându-i drept ghizi pe prietenii care cunoşteau deja oraşul, Tanit Plana a putut să exploreze cartiere şi locuri mai puţin vizitate de musafirii de peste hotare. În completarea acestor incursiuni inedite, a cerut prin intermediul paginii sale de facebook ca cei interesaţi să o însoţească pentru a-i dezvălui locurile lor preferate sau interesante din Bucureşti. Aşa se face că identificăm imagini din Muzeul Antipa, sau din spatele blocurilor unde vechile maşini scoase la pensie stau la adăpostul prelatelor gri ce ne amintesc de vremuri triste, sau din talciocul unde se vând obiecte mai noi sau mai vechi, uzate sau încă infuncţionale, în care se găseşte orice. Chiar dacă în expoziţie nu există un fir călăuzitor sau un traseu recomandat, au putut fi observate câteva mini-serii de fotografii: cicatrici în piatră, muzee, natură, portrete şi o neaşteptată succesiune de plete în vânt, la propriu, portrete inversate ale tinerelor pe care le vedem adesea pe stradă. Toate acestea sunt detalii pe care, ca bucureşteni, le considerăm profund ale noastre, motiv de mândrie sau poate, uneori, de jenă, dar care pentru fotografă sunt elemente universale, care îi sunt familiare, pentru că le-a întâlnit până acum şi în alte părţi, sau pentru că îi readuc în memorie amintiri şi trăiri proprii. În felul acesta, artist şi public, comunicăm prin intermediul fotografiilor şi ne îmbogăţim reciproc. Iar faptul că acestea vor continua să fie prezente pe pagina de internet a artistei (ale cărei creaţii se află, printre altele, şi în Colecţia Fondului pentru Artă Contemporană a Ministerului francez al Culturii), va face, poate, ca şi alţi trăitori pe alte meleaguri să fie tentaţi şi curioşi să ne descopere şi, cine ştie, să ne ajute la rândul lor să ne redescoperim şi să învăţăm a ne privi cu alţi ochi, puţin mai inocenţi şi mai receptivi la tot ceea ce este în jur.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe