După maratonul (nu doar
muzical) generat de festivalul „George Enescu“, stagiunea începe să își intre
în drepturi. Este anticipată, uneori, de evenimente de real interes, așa cum a
fost, spre exemplu, concertul omagial „Enescu 60“, desfășurat sub cupola
Ateneului. Concertul a marcat Ziua internațională a muzicii printr-un program
cameral ce a avut în prim plan două glorii ale liricii românești – mezzosoprana
Viorica Cortez și soprana Leontina Văduva, în compania baritonului Florin
Estefan, a violonistului Vlad Maistorovici și a pianistei Alina Pavalache. O
seară „de suflet“, dedicată creației enesciene, aplaudată de un public numeros,
încântat să reîntâlnească artiste care ani la rând au stârnit entuziasmul pe
marile scene.
În cadrul programului,
ilustra Viorica Cortez a abordat și cele „Șapte cântece pe versuri de Clement
Marot“. Întâmplător, acestea au fost incluse și în concertul cvartetului
„Arcadia“ derulat pe același podium. Solistă a fost de această dată soprana
Mihaela Maxim, care a ales și liedurile de Mahler pe versuri de Ruckert (lucrări
adaptate pentru acea formație de A. Pop), alături de un opus de Bartók.
Primele „simfonice“ au
propus, sub bagheta lui Horia Andreescu, lucrări beethoveniene, în colaborare
cu pianista Elena Bașkirova. Duminică a urmat un concert aparte, în care
Filarmonica a avut oaspeți din Japonia. Dirijorul Koichi Inoue a optat pentru o
seară Mozart-Beethoven-Brahms, alături de sopranele Akiko Kamata și Akiko
Hayakawa și de pianista Atsuko Ikuta.
Coincidența a făcut ca
dirijorul Camil Marinescu să propună, la 8–9 octombrie, partituri mozartiene cu
un pianist oaspete – Christian Ihle Hadland, pentru ca în 15 octombrie să
revină la pupitru pentru Simfonia nr. 7 de Mahler, un compozitor deosebit de
apropiat structurii apreciatului șef de orchestră.
Surprinzător și atipic,
pentru sâmbătă, 10 octombrie se anunță, de asemenea, la Ateneu, o „Seară de
jazz cu Ramona Horvath Trio – Tribute to Jancy Korossy“. Se pare să tendința
este de diversificare a genurilor, orientare observată încă din anii trecuți și
la sala Radio. Încă o dovadă este invitația de a asculta formația a cappella
„Blue Noise“, cunoscută din finala națională Eurovision 2015 și care cântă acum
în compania violoncelistului Răzvan Suma. De altfel, și Orchestra de cameră
Radio a lansat, în primul său program din această toamnă, o provocare la seara
de „tango simfonic“: Analia Selis va evolua (și) alături de pianistul
argentinian Mariano Castro, cu Radu Popa la pupitru, în pagini de Piazzolla sau
Gardel.
Vineri, 9 octombrie,
Orchestra națională Radio, condusă de francezul Julien Salemkour, abordează
creații de Ceaikovski. Solist este un alt violoncelist, Valentin Răduțiu, din
Germania, și Mahler. În zilele acestea va avea loc și o adevărată paradă a
instrumentelor „de colecție”. Tânărul nostru interpret evoluează cu un
violoncel Rugeri 1686 construit la Cremona, acolo unde s-au realizat și viorile
Stradivarius și Guarneri cu care, la 3 octombrie, binecunoscuții Gabriel
Croitoru și Liviu Prunaru au continuat „Duelul viorilor“, la finalul periplului
prin țară (Pitești, Galați, Roman, Bistrița, Iași, Deva, Timișoara, Cluj,
Brașov) și la Chișinău. Alături de
pianistul Horia Mihail, aceștia au oferit miniaturi de Paganini, Bazzini,
Wieniawski, Ceaikovski, Kreisler, Haciaturian, Sarasate, Rodriguez sau Gardel.
Parcă pentru a „închide
cercul“, lucrările cuprinse în ultima parte a programului au fost gravate pe
CD-ul intitulat „Duelul viorilor – Tango“, apărut la editura Casa
Radio și lansat în foyer cu prilejul recitalului care, din nou, a fost
cuceritor.
În paralel, la Teatrul
Mic a avut loc o nouă reprezentație cu producția „Un minut de dans sau Uf!!!“,
creată cu o lună în urmă și oferită cumva în cadrul Festivalului „Enescu“, de
Gigi Căciuleanu și trupa sa. Aceștia au adus de fiecare dată formule și
combinații inedite, adesea improvizatorice, cu mare impact la public.
Și în țară teatrele
lirice și-au deschis porțile. Opera din Iași a găzduit în septembrie noua
montare cu Carmen de Bizet, într-o viziune tradițională, îmbogățită prin
dansurile flamenco pregătite de ansamblu sub îndrumarea coregrafului spaniol
Carlos Vilan. La 26 septembrie funcționa deja obișnuitul program în aer liber,
alternând secvențele dansante imaginate de Ileana Iliescu și momente din opere
celebre, în aplauzele miilor de spectatori mereu dornici să se bucure la astfel
de manifestări ce răspund din plin gusturilor diverse.
Chiar a doua zi, la Iași
a concertat corul „Madrigal“, dirijat de Anna Ungureanu, în cadrul festivalului
„Celebrarea multiculturalității – aici și acum“. Au fost alese, tocmai în acel context
special, piese scrise în zece limbi străine și, desigur, în română.
La Cluj, Opera Maghiară
a pus în scenă, în premieră pe țară, „Dragoste interzisă“ de Wagner, creație de
tinerețe a compozitorului, inspirată de piesa „Măsură pentru măsură“ de Shakespeare,
în regia lui Szabo Mate. Spectacolul a beneficiat de o distribuție echilibrată,
în care s-au regăsit soliști de prim plan, precum baritonul Sándor Balla sau
tenorul Pataki Adroján. La 4 octombrie, Opera Română a adus la rampă, după
decenii, „Werther“ de Massenet, în viziunea regizorală semnată de Nadine
Duffaut din Franța. În rolurile principale au fost tenorul Călin Brătescu,
mezzosoprana Iulia Merca, soprana Diana Țugui sau baritonul Cristian Hodrea,
iar în fosă – József Horváth.
La Opera din Timișoara,
după un excelent spectacol cu „Faust“ de Gounod în debutul stagiunii, s-au
derulat titluri de succes din repertoriul curent. A avut loc și premiera Disney
„Frumoasa și bestia“, o coproducție cu Teatrul Național din orașul de pe Bega.
Apoi, la 4 octombrie, superba montare cu „Turandot“ de Puccini a fost
prezentată și la Sibiu, în cadrul ediției a XIV-a a Festivalului liric,
pregătindu-se totodată a patruzecea ediție XL a Festivalului „Timișoara
muzicală“. Aceasta se va desfășura în perioada 18 octombrie – 29 noiembrie,
cuprinzând repere de neratat, printre care și acea ultimă creație pucciniană,
dar și „Aida“, „Nabucco“, „Bărbierul din Sevilla“, o gală a muzicii ruse și o
alta de balet sau premiera operei „Norma“ de Bellini. Melomanii timișoreni urmează
să descopere frumusețea operei „Werther“ chiar în interpretarea clujenilor
invitați la festival și se vor bucura și de prezența operei din Belgrad, cu
„Rigoletto“.
Și cum toamna se numără bobocii, se apropie și
festivalurile de la operele din Brașov sau Constanța, desigur cu multe noutăți
și atracții. La Opera bucureșteană, site-ul oficial nu anunță, cel puțin în
acest moment, absolut nimic pentru lunile octombrie și noiembrie.