Newsflash
Cultură

Teodor Mazilu, pe strune de ţambal la Nottara

de Candid STOICA - dec. 4 2013
Teodor Mazilu, pe strune de ţambal la Nottara
   Teodor Mazilu, intrat astăzi într-un con de umbră, a ţâşnit în teatru, acum 60 de ani, ca o bombă cu explozie întârziată, cu  piesa „Proştii sub clar de lună“, care a făcut ravagii în mentalitatea vremii, schimbând aproape total faţa dramaturgiei româneşti şi dinamitând pur şi simplu aşa-numitul realism socialist, anunţând un dramaturg de talie şi spirit europene. Omul, deşi părea un  boem care îşi petrecea cea mai mare parte a timpului în crâşme sau la restaurantul Casei Scriitorilor de la Mogoşoaia, era totuşi un scriitor harnic, un băutor de cursă lungă şi un degustător de farmece feminine. Sub influenţa alcoolulului şi a farmecului feminin scotea panseuri caustice, aparent inofensive, care ulterior au circulat sub forme de glume prin peisajul teatral bucureştean: „Ideea că scriitorul Băieşu ar fi influenţat de Shakespeare e falsă“. Sau: „Aserţiunea că Dinu Săraru ar avea doar patru clase primare nu se susţine“. Acuzat că e fricos, dramaturgul a răspuns: „Eu am văzut şi oameni proşti şi nu mi-a fost frică“. I se se mai spunea şi „Mazilu de seară“.
   A scris o sumedenie de articole satirice, unele pe placul celor ce diriguiau cultura, altele în răspăr, precum şi articole sportive, articole estetice şi de morală, foiletoane, romane, poezii cu iz de romanţă, piese mai scurte, mici bijuterii şi cinci piese mai mari, întorcând pe dos cu ajutorul paradoxurilor mai toate temele favorite ale realismului socialist, atacând corupţia, ipocrizia, minciuna din viaţa socială, aducând pe scenă o faună ciudată, dar camuflându-şi atacul sub masca unor personaje cu grad mic, aparent inofesive: gestionari, directori de cooperative, chelneri, inspectori financiari, actori, actriţe sau pur şi simplu şmecheri, ce respingeau apriori sloganurile normelor socialiste şi care se extrăgeau sistematic, cu inconştienţă, de la normele etice cerute de partidul-stat. Gogu, Sile, Gherman, Iordache, Urecheatu, Gore, aparent intoxicaţi de dogmele aşa-zisei morale a eticii şi echităţii socialiste, promovată de regimul de tristă amintire, oameni însă întreprinzători, sunt nişte şmecheri, delapidatori care îşi recunosc deschis ticăloşia; iar partenerele lor, indiferent că le cheamă Clementina, Ortansa, Gabriela, Camelia, când cinice, când tandre, în căutarea unei vieţi în care apetitul sexual să fie… alături de o bunăstare socială, sunt de fapt nişte exploatatoare ale prostiei bărbăteşti.
   L-am cunoscut pe autor în urmă cu 50 de ani, când făcuse o scurtă pasiune pentru colega mea, Paula Chiuaru, modelul Ortansei şi al Clementinei, şi împreună am degustat multe băuturi, ascultându-i panseurile, iar despre puseul emoţional al lui din anii aceia am scris o piesă intitulată  Paula şi Teodor sau Dosarul curvelor.
   Mobilă şi durere, ultima lui piesă, denumită de el „Suferinţele bunăstării“, considerată de critici aproape o capodoperă, a avut premiera în 1980 la Teatrul Bulandra, furnizând un excelent spectacol semnat  de N. Scarlat.
   Actualul spectacol al Teatrului Nottara a deschis festivalul organizat de acelaşi teatru şi a fost prezentat în cadrul secţiunii „Piese vechi în haine noi“, iniţiativă lăudabilă de a ne arăta piesa după 33 de ani, deşi ea nu e chiar veche. Scrisă sub supravegherea cenzurii comuniste, săgeţile ei atunci, în epocă, păreau nimicitoare; acum, când au ieşit la iveală marii  şi adevăraţii corupţi, cei din piesă par nişte iluştri figuranţi inofesivi, deşi regizoarea a înnobilat personajele, urcându-le pe o treaptă superioară socială: din director de cooperativă şi  de minister, Sile şi Paul au devenit mari patroni care se războiesc, se carotează, se blamează între ei, îşi aruncă insulte, dar care astăzi, din păcate, par săgeţi boante. Totuşi, din când în când, atunci când e vorba de relaţii intime, fondul de aur al piesei iese cu succes la iveală în scene de un comic savuros, unde ironia caustică a autorului împotriva ipocriziei în amor este prezentă la cote înalte.
   Alice Barb, regizoarea spectacolului, a căutat din toate puterile ei creatoare să desfacă acest bulgăre de aur al dramaturgiei originale prin tot felul de subterfugii, de intervenţii din afara piesei, unele  dovedindu-se cât de cât benefice, iar altele, fatal, nefericite, dovedind lipsă de inspiraţie, ca aceea de a aduce în proscenium un ţambal de concert mânuit de un maestru ţambalagist (Costel Istrate), care de multe ori acompaniază textul; uneori, personajele,  apucate subit de nebunia sunetului popularului instrument, se apucă să cânte, devenind pentru câteva clipe rockeri ţambalagişti.
   Actorii cu replici din distribuţie – Gelu Niţu (Sile), Dani Popescu (Gore), Şerban Gomoiu (Urecheatu) –, precum şi cei fără replici – Mircea Teodorescu şi Ştefan Brahnaru – au căutat, s-au străduit, pe cât i-a dus mintea şi talentul, să rezolve fiecare în stilul lui personal cât mai onorabil partiturile piesei, care de multe ori au circulat vocal ca şi ariile din operă („Sunt fericit că eu, băiat de la ţară, am ajuns să pierd la poker!“ sau „De câte ori am iubit, am fost un salahor nenorocit“), dar, de cele multe ori, intenţiile lor nu se corelează între ele cu ale regizoarei şi rezultatul fericit întârzie să apară. Totuşi, trebuie felicitaţi pentru efortul lor de a oferi spectatorilor o reîntâlnire plăcută şi deconectantă cu personajele maziliene şi cu lumea lor, azi dispărută în istorie.
   Intenţiile regizoarei nu nimeresc la ţintă nici în simbolurile pe care le caută cu obstinaţie, ca acela al crucii luminoase din scena de dragoste dintre Sile şi Melania, nici în decorul creat de Dana Istrate, care împarte maniheist scena în două segmente, dar se materializează fericit în interpretarea Ioanei Calotă în rolul Melaniei, care reuşeşte, ca o mare actriţă – un tur de forţă, rar întâlnit, în scenele pe care le are la dispoziţie – să fie, cu umor şi sensibilitate, un adevărat personaj mazilian. Îi ţine isonul la o temperatură mai scăzută, dar cu aplomb, Ada Navrot, o excelentă actriţă de comedie,  în rolul atât de răspândit astăzi al tinerelor aşa-zis „gerontofage“ (care se căsătoresc din interes cu bărbaţi înaintaţi mult în vârstă),  minus scenele de isterie, unde a exagerat, probabil din cauza emoţiei.    
   Cât despre Ion Besoiu, numit în urmă cu ani, de unii critici, un Marcelo Mastroiani al filmului românesc, se poate spune, fără tăgadă, că a acoperit toată decrepitudinea fizică şi morală a personajului Paul.
   Şi totuşi, cu toate lipsurile arătate şi cu toate intervenţiile brutale ale regizoarei, spectacolul ne aminteşte de viaţa tristă, neomenească pe care majoritatea din noi am fost obligaţi s-o parcurgem, cu  toate mizeriile ei materiale, dar mai ales morale. Felicitări colectivului de creatori ai programului de sală pus la dispoziţia spectatorilor la un preţ modic. De asemenea, felicitări noii directoare a Teatrului Nottara, Marilena Tepuş, care cu ocazia „Fest Bulevard“ a reuşit să scoată oarecum teatrul dintr-un anonimat prelungit în urma scandalurilor succesive care l-au zguduit de-a lungul anilor.
    Cu toate riscurile ce decurg dintr-un asemenea demers, nu m-am putut abţine să nu compun o parafrază a binecunoscutului poem mazilian „Adu-mi ceva frumos!“: Teodor, de acolo unde eşti trimite-ne un gând haios / De acolo unde te-ai dus trimite-ne un surâs frumos / De acolo de unde ai plecat / Brusc şi neaşteptat / Trimite un banc pe un nor / Trimite o glumă în zbor / Trimite pe un covor /  Zburător / Un poem caustic şi sonor / şi o poezie plină de humor / Să ne producă un râs hohotitor./ Eu care te-am cunoscut / Ţi-am înrămat fotografia / Ţi-am învăţat biografia / şi ţi-am iubit dramaturgia / Chiar o piesă am creat / În care tu eşti arătat / Ca un adevărat bărbat / În final fiind beatificat / Dar nu ştiu dacă ai aflat / Că personajele tale au evoluat / şi-n ierarhie socială au înaintat / Gogu a ajuns mare senator / Clementina Tv moderator / Ortansa e consilier / Iar Iordache a ajuns bancher / Dobrişor pentru că n-a cotizat / La puşcărie l-au băgat / Sile deşi avea mare faimă / Numele şi l-a schimbat / Cataramă acum se cheamă / şi e bine înşurubat. / Să nu fii cumva supărat / Fii în veci binecuvântat / şi de artişti mereu jucat.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe