Sfârşitul vieţii ei a fost începutul căutării lor.
Uneori, e mai bine să nu ştii totul.
„Moartea nu înseamnă sfârşitul
unei poveşti. Dacă vreţi să vă găsiţi fratele şi tatăl, va trebui să
descoperiţi trecutul mamei“. Totul începe atunci când notarul Lebel îi invită
pe gemenii Jeanne şi Simon Marwan pentru a le citi testamentul mamei lor. Vor
primi două plicuri: unul pentru tatăl pe care-l credeau mort, altul pentru
fratele de a cărui existenţă nici nu ştiau. Astfel, cei doi tineri vor începe o
călătorie în trecutul agitat şi dramatic al mamei lor, Nawal Marwan.
Regizorul Denis Villeneuve porneşte de la piesa de teatru a lui Wajdi Mouawad, regizor canadian de
origine libaneză, piesă de succes jucată în Statele Unite, Austria, Germania şi
Australia. Meritul lui Villeneuve este acela de a doza povestea lui Nawal,
pendulând între prezent şi trecut, aşază informaţiile într-o incredibilă
ţesătură care te emoţionează, oripilează, înspăimântă deopotrivă. Incendii începe precum un thriller care are
toate datele necesare unei anchete, pentru a sfârşi precum o tragedie din
literatura greacă. Iar muzica celor de la Radiohead, la care apelează
Villeneuve pentru a accentua dramatismul, completează intensitatea poveştii,
impresionanta dramă de familie. Lubna
Azabal interpretează rolul principal, actriţa belgiano-marocană fiind
absolut răvăşitoare în rolul său. Prezenţa sa în film, în mare parte în
secvenţele de flash-back, o înfăţişează drept o tânără idealistă, o rebelă care
luptă pentru dreptate, iar, mai apoi, drept o prizonieră care trebuie să îndure
brutalitatea sistemului politic şi a călăilor din închisoare. Un trecut care
surprinde zona tulburată a Orientului Mijlociu: copii soldaţi, secvenţe de
război, terorism, violenţă cruntă.
Filmul se deschide printr-o
secvenţă al cărei sens se va contura de abia spre final: muzica deprimantă a
celor de la Radiohead, imaginea în slow
motion ce dă o tentă ireală, de vis straniu, camera parcă pluteşte într-o
încăpere unde sunt o mulţime de copii ce urmează a fi tunşi. Aparatul se
fixează asupra chipului unui puşti cu ochi mari şi trişti, iar următorul
detaliu este al picioarelor acestuia şi al părului tuns proaspăt căzut.
Villeneuve manifestă o atenţie specială pentru detalii şi reacţii puternice:
dacă urmăreşte un personaj, o va face până în punctul în care acesta va ajunge
să reacţioneze (să plângă, să ţipe), dar va tăia secvenţa în momentul culminant
– înainte să surprindă lacrimi ori strigăte disperate. De fiecare dată,
secvenţa ce va urma va fi una extrem de puternică, eliberatoare, metaforică.
Analizând personajele lui Jeanne (Melissa Desormeaux-Poulin) şi Simon (Maxim Gaudette), filmul este o
călătorie menită să liniştească sufletul femeii care le-a dat viaţă. Într-o
manieră extraordinară, construit aproape matematic şi filosofic în acelaşi
timp, Incendii survolează
trecutul şi prezentul unor destine strâns legate, care aproape că nici nu
realizează de la bun început dorinţa arzătoare a mamei de a înmâna cele două
scrisori. În eventualitatea unui eşec, indicaţiile testamentare ale lui Nawal
sunt extrem de tăioase: „Nu doresc să fiu înmormântată cu faţa în sus, nu
doresc să-mi fie trecut numele pe piatra funerară“.
Cumplitele serii de întâmplări
chinuitoare ale căror martori ajung să fie Jeanne şi Simon îi vor edifica pe
parcurs şi îi vor ajuta să înţeleagă tristeţea mută a mamei lor. Destinele lor
se vor încrucişa precum cele shakespeariene, conducându-i printre străini şi
duşmani, într-o lume în care au acces prin intermediul unor ajutoare, acolo
unde nu doar limba este un impediment, ci însăşi mentalitatea. Reticent la
început, Simon va fi convins de la sora lui să ducă până la capăt misiunea
lăsată de mama sa, aceea de a-şi căuta fratele.
Cu toate că este pură ficţiune,
cronica acestei familii este punctată de detaliile vieţii politice şi sociale
libaneze din anii ’70 şi ’80. În tinereţea sa, Nawal provocase un scandal
violent în sânul familiei, atunci când s-a îndrăgostit de un musulman alături
de care urma să părăsească satul natal spre Capitală. Mai târziu, studentă şi
activistă convinsă, este închisă din raţiuni politice. Una dintre cele mai
cutremurătoare secvenţe este aceea în care identitatea creştină, dintotdeauna
respinsă, îi va salva viaţa, dar o va face martora neputincioasă a unui
masacru.
Probabil că povestea singuratică a
lui Nawal ar fi riscat să devină siropoasă şi plictisitoare, dar în clipa în
care cei doi tineri intervin, porniţi în descoperirea rădăcinilor, totul capătă
mai mult sens, devine o meditaţie asupra identităţii şi memoriei.
Destinul Libanului este marcat,
aproape patologic, de autodistrugere şi violenţă, iar moştenirea lăsată lui
Jeanne şi Simon are scopul de a aduce puţină linişte şi calm.
Filmul lui Villeneuve este
emoţionant, puternic, cu o structură şi musculatură narativă fermă. Un film
trist care nu te va lăsa să cazi în melancolie, dar îţi va oferi puterea de a
merge înainte. Incendii a fost nominalizat la Oscaruri 2011, la secţiunea cel
mai bun film străin.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe