„Toată lumea din familia noastră“, regizat de Radu Jude, e un film al conflictelor personale şi sociale, unde relaţiile domestice scapă de sub control. „Iadul sunt ceilalţi“ – cum spune Sartre – descrie excelent personajele. Dna Ilinca Belciu semnează, la rubrica Ecran, cronica unui film românesc care ar fi meritat să fie inclus în competiţia oficială a Berlinalei de anul acesta.

 "> Toată lumea din familia noastră - Viața Medicală
Cultură

Toată lumea din familia noastră

de Ilinca BELCIU - apr. 27 2012
Toată lumea din familia noastră

„Toată lumea din familia noastră“, regizat de Radu Jude, e un film al conflictelor personale şi sociale, unde relaţiile domestice scapă de sub control. „Iadul sunt ceilalţi“ – cum spune Sartre – descrie excelent personajele. Dna Ilinca Belciu semnează, la rubrica Ecran, cronica unui film românesc care ar fi meritat să fie inclus în competiţia oficială a Berlinalei de anul acesta.

 

Vorbele lui Sartre „iadul sunt ceilalţi“ descriu excelent personajele lui Radu Jude.

   Se spune că rufele trebuie spălate în familie, ca urmare fiecare dintre noi are reţeta proprie: mai cuminte şi poate blazat, mai vijelios spre furtunos, poate chiar violent. Reacţionăm atât de divers şi complex pentru că suntem prin excelenţă complicaţi şi ciudaţi, iar când vine vorba de familie, ei bine, acolo lucrurile se complică întotdeauna. Nu-i menajăm, nu-i iertăm, ba dimpotrivă, declanşăm o furtună teribilă. Toată lumea din familia noastră tratează cu umor povestea tristă a unui tată şi a fiicei lui, care vor să petreacă împreună o vacanţă ca-n rai, însă deocamdată sunt prinşi în iadul relaţiilor de familie de pe pământ. Este o gură de aer pentru producţia românească de film prin simplul fapt că e un alt gen de cinema, unul de care ne era dor, care ne ţine în scaun şi nu ne lasă timp să ne plictisim. Un film care poate va mai stârni pofta de cinema a publicului.
   Prezentarea poate că te duce în eroare: un alt film despre o familie disfuncţională veţi spune. Dar nu, e mult mai mult. O situaţie relativ calmă se transformă într-o furtună năucitoare. Şi vă explic de îndată cum: Marius (interpretat excelent de Şerban Pavlu) este un bărbat divorţat, în vârstă de 30 şi ceva de ani. Fosta soţie, Otilia (Mihaela Sîrbu), s-a recăsătorit cu un contabil. Sofia (Sofia Nicolaescu – debut – care se ridică fără nicio problemă la nivelul colegilor), fiica lor de cinci ani, locuieşte cu mama ei, ceea ce îl frustrează profund pe Marius. În ziua în care Marius merge să o ia pe fiica lui într-o scurtă vacanţă la mare, află că soţia lui nu este acasă şi i se spune că Sofia este bolnavă. Sceptic şi supărat că toată lumea se pune de-a curmezişul în relaţia cu fiica lui, Marius o ia pe Sofia cu forţa, incident care va declanşa un vârtej violent şi emoţional, cu toţii luând parte la o poveste în care se împletesc umorul, vio­lenţa, ironia, cinismul, sarcasmul, cântecele pentru copii, intervenţia poliţiei, declaraţiile de dragoste, sânge şi un haiku. Altfel, intenţiile filmului şi ale lui Jude sunt clare: vorbim de oameni care sunt incapabili să îşi asume viaţa aşa cum e ea, existenţa lor, iar lipsa de responsabilitate ce se revarsă din acţiunile lor, precum şi orbirea bruscă în faţa nedreptăţilor vieţii, toate acestea la un loc sunt zonele spre care pe­dalează toată povestea, toată lumea din familia lor.
   Filmul este o metaforă a unui conflict de orice gen. Felul în care Marius şi Otilia luptă pentru copilul lor, singurul element în comun, este, în fond, expresia mecanismului care zace la baza fiecărui conflict: personal, profesional, social, politic. Toată lumea din familia noastră poate fi un film de război al zilelor noastre, în care apartamentul devine câmpul de luptă unde toate relaţiile domestice scapă de sub control. Toate acestea sub ochii Sofiei, care instinctiv îşi acoperă urechile pentru a evita dezlănţuirea părinţilor deveniţi monstruoşi. Dar, dincolo de aceste certuri şi vorbe grele, filmul este un mix excelent: râzi cu lacrimi, te întristezi, ai un gust amar, te şochezi, devii neîncrezător, râzi din nou. O comedie neagră savuroasă, extrem de bine făcută, care te surprinde în mod plăcut. Când ieşi din sala de cinema, simţi că ai rămas cu mai mult decât o banală dramă de familie al cărei gust nu l-ai prins. Are de toate: calm, dulce-amărui, răbufniri isterice, mai apoi dure, violente şi din ce în ce mai nemiloase. Oamenii sunt o specie aparte, te uimesc de fiecare dată. Iar jocul actorilor este absolut surprinzător şi răvăşitor! Şerban Pavlu merge până la ridicol fără a cădea în penibil. Este un tată disperat care ajunge să facă declaraţii de dragoste, să lovească, să scuipe, să reacţioneze cum simte, motivat de dragostea pentru fiica lui. Pendulează per­fect între afecţiunea şi căldura manifestate faţă de Sofia şi avalanşa cuvintelor dure adre­sate Otiliei şi „boschetarului“ Aurel (Gabriel Spahiu) pripăşit în fosta lui casă, cumpărată cu mari sacrificii. Scandalul se lasă cu capete sparte, legat de mâini, guri astupate, sechestru în casă, toate la un excelent nivel al celui mai hidos, oripilant mod de reacţie la criză. Nu veţi putea estima un joc actoricesc atât de convingător atunci când veţi citi, dar vă asigur că filmul nu are nicio urmă de fals! Jude reuşeşte să arate viaţa aşa cum este, de-adevăratelea, fără niciun compromis. A reuşit să conducă atât de bine actorii – a demolat tiparul comedianţilor Stela Popescu şi Alexandru Arşinel în rolurile părinţilor săi, în vreme ce Tamara Buciuceanu-Botez revine pe ecran după o pauză de 24 de ani în rolul mamei soacre, Bursucul, aşa cum o alintă Sofia, împăciuitoare şi dornică să îşi vadă familia liniştită. Cât o priveşte pe Sofia Nicolaescu, după premiera în cadrul secţiunii Forum a Festivalului de Film de la Berlin, Hollywood Reporter (şi nu numai) a prezentat o cronică pozitivă: „această fetiţă de şase ani este una dintre cele mai încântătoare actriţe-copil dintr-un film european realizat în ultimii ani“. Cu siguranţă, filmul ar fi meritat să fie inclus în competiţia oficială a Berlinalei 2012, însă cum nu este un film militant, nu şi-a găsit locul decât într-o secţiune mai puţin importantă.
   Toată lumea din familia noastră este unul dintre filmele care va avea locul lui de cinste în istoria cinematografiei româneşti, poate un punct de cotitură spre o nouă vârstă şi imagine a ceea ce presupune şi înseamnă Noul Val Românesc. Mergeţi să-l vedeţi în cinematografe!
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe