Newsflash
Cultură

Tom regizat pentru generaţia ecranelor

de Sabina BĂLAN - aug. 14 2015
Tom regizat pentru generaţia ecranelor
     Cu toate că aparține repertoriului Teatrului de copii și tineret Excelsior, Thomas Sawyer (dramatizare după „Aventurile lui Tom Sawyer“), spectacolul regizat de tânărul Horia Suru, depășește granițele clasicului teatru făcut pentru copii, cu costume colorate, cântecele la care toată distribuția bate din palme și actori care spun monologuri la buza scenei – așa cum ar fi patentat de compania Teatrului Țăndărică –  și face câteva salturi, întâmpinând undeva la mijloc noua generație de puștani (spectacolul e adresat copiilor între 10 și 18 ani). Clișeu sau nu, deja nu mai poate fi evitat faptul că impactul vizual al mass-media (aici subliniind televiziunea, desenele animate și internetul) modifică percepția unui copil, căruia inteligența vizuală îi dictează un soi de nerăbdare și indisciplină față de cuvânt sau concept. Imaginea, și mai ales imaginea în mișcare, este stimulul predominant al atenției acestuia. Iar proaspăta și moderna adaptare a romanului lui Mark Twain pare să țină cont și să exploateze foarte mult acest lucru.
     În primul rând, mare parte a spec­tacolului se bazează pe mișcare, coregrafiată foarte bine de Ștefan Lupu, fără ca numerele să reprezinte dansuri în sine, pe anumite melodii, dar imprimând spectacolului o dinamică ciudată, ca desprinsă din benzile desenate animate, cu ritmuri frânte, atât cât să lovească un punch-line, sau desfășurări de forțe cu alergări și salturi acrobatice care să redea joaca unor băieți de-a Robin Hood. E o vivacitate abstractă, nu atât de atrăgătoare pentru copii în ceea ce privește mesajul ei, dar foarte excitantă pentru receptorii lor vizuali, care stă pe umerii unor actori (din generația tânără: Andrei Brădean, Emilian Mârnea, Lucian Ionescu, Alexandru Ştefănescu, Ovidiu Uşvat) foarte bine pregătiți fizic. Spun „abstractă“ pentru că actorii își folosec limbajul corporal nu neapărat ca pe o consecință a textului, sau ca urmare a datelor unor anumite tipologii de personaje, ci ca instrument de comunicare în sine, exprimând idei dintr-un alt plan de receptare decât cel al romanului – și cel mai relevant argument este scena domnului Dobbins (interpretat foarte bine de Robert Radoveneanu), un profesor țăcănit cu ticuri fizice pe fond nervos. Elevii, ca niște pisoi neastâmpărați, îl imită stând în spatele lui, mișcările lor devenind încet-încet o coregrafie neplănuită, ajutată de niciun fundal sonor, replicile personajelor fiind și ele aproape monosilabice. Până și mătușa Polly, interpretată de Daniela Ioniță, este redusă la un costum obez și hilaritatea bergsoniană a acestuia. Atractiv pentru copii, dar cam expediat pentru un public matur.
     Al doilea nivel al giumbușlucurilor vizuale este cel bidimensional, inteligent integrat în poveste, reprezentând proiecția unei suprafețe luminate pe care se desenează cu nisip sau vopsea, foarte asemănător în ochii unui copil cu un gadget precum tableta. Chiar dacă de multe ori este doar a doua parte dintr-un pleonasm format din replicile actorilor și desenele proiectate, e o găselniță regizorală. Găselniţă care atribuie un lirism binevenit poveștii adaptate pentru scenă fără nicio responsabilitate față de complexitatea romanului sau unei minime retorici ale storytelling-ului. Practic, în această punere în scenă a aventurilor unui băiat în lumea adulților, cuvintele și secvențele de replici sunt lipite de la scenă la scenă, atât cât povestea să aibă un fir narativ nu neapărat logic, părând ele însele doar momente de respiro pentru actori, cât să-și tragă respirația între două mișcări, inutile de altfel. Orice spectator care nu a citit romanul nu ar putea să înțeleagă clar despre ce e vorba în poveste și de ce i s-au arătat atât de multe lucruri, de la coregrafii, la proiecții sau numere de magie.
     Pentru copiii care și au făcut lecturile și au avut și șansa să mediteze asupra lor, adaptarea lui Horia Suru li se va părea un excelent exercițiu de motilitate și improvizație corporală pe o temă dată. Pentru majoritatea copiilor, presupun, va fi o chestie care le fura ochii, cu o mai însemnată valoare culturală, ce-i drept, decât ecranele și monitoarele de zi cu zi. În ceea ce privește publicul adult, e un potpuriu care pune în lumină actori talentați și merită descusut.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe