Newsflash
Cultură

Tonuri pascale şi nu numai

de Anca FLOREA - apr. 25 2014
Tonuri pascale şi nu numai
   Ca în fiecare an, Primăria Capitalei a organizat, prin ArCuB, un concert extraordinar de Paşti, din nou sub cupola Ateneului, propunând un program divers şi accesibil, menit să răspundă şi aşteptărilor unui public mai puţin familiarizat cu sala de concert sau de operă, cucerit însă de frumuseţea unor pagini celebre şi de nivelul cu totul special al interpretării.
   Sub denumirea „Bucharest Symphonic Pops“, o reputată orchestră a colaborat cu minunatul cor „Accoustic“ (pregătit de Daniel Jinga) şi cu solişti de cotă invitaţi din ţară, sub bagheta excelentului dirijor italian David Crescenzi, pentru prima oară la pupitrul ansamblului de la Ateneu, dar binecunoscut şi unanim apreciat pentru performan­ţele sale artistice la Opera din Timişoara, ca oaspete la operele din Bucureşti, Cluj, Iaşi sau Braşov, deopotrivă în stagiunea Orchestrei Naţionale Radio. Cu siguranţă va fi invitat cât de curând şi în concertele Filarmo­nicii, instrumen­tiştii arătându-se încântaţi de ma­nie­ra în care a lucrat la repetiţii şi mai ales de modul în care a condus parti­turi simfonice sau vocal-simfonice solicitante, etalând din plin şi ştiinţa sa de a acompania în secvenţe din opere, cu o gestică lejeră, dar cu rigoare şi tempera­ment, asigurând un plus de strălucire şi lirism întregului demers muzical.
   Dacă poemul simfonic Vltava de Smetana a avut acurateţe şi fluenţă, dar o coloristică poate mai puţin reliefată, fragmentul din St. Matthew’s Passion –, lucrare compusă în 2006 de teologul rus Ilarion Alfeiev, actualul episcop al Vienei şi Austriei, prezentată acum în primă audiţie la noi –, a adus sonurile profunde şi atât de specifice muzicii pravoslavnice. Cântul grav al corului pe suportul orchestral discret a generat o stare de spirit aparte, evocând parcă monumentalele biserici ortodoxe din Rusia.
   Schimbând apoi „registrul“, ariile din opere au prilejuit şi întâlnirea cu două superbe soliste ale Operei din Timişoara, de asemenea în debut pe acel podium, dar cu o „carte de vizită“ şi mai ales cu glasuri şi prezenţe scenice irezistibile; mezzosoprana Ramona Zaharia a optat pentru o arie „de linie“ din Samson şi Dalila de Saint-Saëns, vocea sa învăluitoare şi frazarea elegantă conturând o expresivă Dalila, căreia Samson nu avea cum să-i spună decât „je t’aime“, prin replicile date de tenorul Marius Budoiu, al cărui nume se regăseşte constant în „vocal-simfonice“ sau în spectacole din întreaga ţară, aplaudat acum şi în Panis Angelicus de Franck, cântat cu fineţe în compania corului şi orchestrei, care l-au însoţit apoi şi în Ave Maria de Gounod, oferită într-o formulă mai puţin cunoscută, linia melodică fiind expusă integral de pian, vioară şi violoncel, reluată de solist şi de corzi în sonuri estompate, de rugă şi reculegere.
   Soprana Narcisa Brumar a încântat în aria din Faustde acelaşi Gounod, vocea sa luminoasă şi suplă, cu acut strălucitor şi expresie cochetă, conturând personajul Margareta plină de viaţă şi de trăiri ardente, pentru ca apoi, în aria La Vergine del Angeli din Forţa destinului de Verdi, să descoperim alte valenţe ale artei sale interpretative, invocaţia cu accente dramatice împletindu-se cu intervenţiile corului, de o intensitate emoţională deosebită. Tinerele soliste s-au regăsit şi în „duetul florilor“, sensibilă pagină din Lakmé de Delibes, în care glasurile lor generoase, cu timbru cald şi rotund, s-au îmbinat armonios, cu rafinament şi delicateţe. Disponibilitatea Ramonei Zaharia de a aborda lucrări de factură foarte diferită s-a concretizat şi în aria din Adriana Lecouvreur de Cilea, reliefându-i şi latura dramatică a expresiei. Aceasta a depăşit fără probleme şi micile accidente create, inexplicabil, de viorile care, în introducerea ambelor arii pe care le-a cântat, s-au dezechilibrat jenant. În acea seară s-a remarcat şi „ataca­rea“ unor partituri care, de fapt, nu corespund specificului vocal al interpretelor, dar au fost adaptate impecabil datelor şi „calibrului“ propriu, un exemplu elocvent în acest sens fiind Regina Coeli şi Inneggiamo din Cavalleria rusticana de Mascagni, glasul mezzosopranei înălţându-se alături de cor şi de orchestră cu o implicare de mare efect.
    Foarte bine gândit, programul a pus în evidenţă şi soliştii şi orchestra, care a realizat nuanţat şi Intermezzo din opera Manon Lescaut de Puccini, cu solouri demne de laudă, precum şi corul, a cărui calitate specială s-a vădit plenar şi în Dies Irae din Recviemul verdian, încărcătura terifiantă regăsindu-se deopotrivă în sonorităţile ample ale orchestrei, după ce anterior ansamblurile au interpretat superb Lacrimosa din Recviemul de Mozart. Excelenţii muzicieni din „Accoustic“ au oferit şi un colind tradiţional de Paşti, „a cappella“ – Doamne Iisuse Hristoase –, dirijat de Daniel Jinga, pentru ca, în final, împreună cu orchestra, din nou sub bagheta lui David Crescenzi, rămânând însă în atmosfera creaţiilor religioase ortodoxe, cu tentă bizantină, să prezinte fragmentul Hristos a înviat din Oratoriul de Paşti de Paul Constantinescu, reamintindu-ne astfel apropierea Sărbătorilor. 
   Şi pentru că aplauzele entuziaste s-au prelungit, ansamblurile dirijate de David Crescenzi au oferit, ca bis, momente de Händel Aleluia – şi Borodin – Dansurile polovţiene –, astfel încât concertul de Paşti oferit de Primărie s-a încheiat în sonuri spectaculoase, mult gustate şi de primarul Sorin Oprescu şi de cei care, intrând poate pentru prima oară în sala Ateneului, s-au convins că muzica clasică este minunată, că avem interpreţi de mare ţinută, că în ţară există şi solişti excepţionali care adesea depăşesc cu mult nivelul celor din Bucureşti şi că starea „de bine“ poate să ne cuprindă ascultând Händel sau Verdi sau…
   Mult admirate au fost şi costumele populare expuse în rotondă – parte din colecţia Silviei Floarea Toth – şi compoziţiile florale (ce au decorat şi scena), iar la plecare, spectatorii au avut surpriza să primească o traistă maramureşană, felicitări pascale şi un măr… ca o pictură.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe