Newsflash
Cultură

Trei ore de râs... cu mine

de Candid STOICA - dec. 12 2013
Trei ore de râs... cu mine
  11 ani de existenţă şi peste 150 de spectacole: iată un bilanţ de invidiat. Deşi i s-au recunoscut calităţile scenice şi replicile pline de haz piesa „...Escu“, scrisă acum 80 de ani, a fost primită cu destulă răceală de presa interbelică, fiind considerată o umbră palidă a capodoperei „Titanic vals“. Ridicată mai apoi în slăvi de scribălăii regimului comunist, în timp ce autorul ei ajunsese „pungaş“, fiind nevoit să lipească pungi sau să scrie la negru (cum povesteşte în excepţionalul său jurnal, o probă de supravieţuire, apărut târziu după moartea sa), „...Escu“ şi-a dovedit perenitatea. Pentru că traseismul politic, demagogia policitianistă şi corupţia clasei politice stau la loc de cinste şi în peisajul de astăzi, „...Escu“ este o piesă mai actuală ca oricând.
   Autorul, a cărui carte de vizită era umorul, un demn urmaş al lui Caragiale, un risipitor al banilor şi al vorbelor nestemate (aşa-zisele Muşatisme), şi-a dorit toată viaţa să moară de „subit şi numai după ce a trăit“. După ce scrisese câteva piese de mare succes („Titanic vals“, „Visul unei nopţi de iarnă“, „Escu“) trecute în patrimoniul de aur al comediei româneşti şi alte 400 de piese, majoritatea localizări, dramatizări sau comedii muzicale, a  ajuns la senectute în pragul falimentului, fiind nevoit să scrie piese într-un act pentru amatori. Dar trebuie să-l salutăm cu respect şi să ne închinăm în faţa lui dacă nu ca la un sfânt, căci sfânt n-a fost, dar ca în faţa unui om care şi-a păstrat demnitatea până în ultima clipă, necedând şi refuzând să facă parte din tagma fabricatorilor de ode encomiastice la adresa regimului comunist. A murit sărac, lăsându-ne drept moştenire un fiu şi o comoară de vorbe nestemate.
   „…Escu“ a devenit celebră în urma unui spectacol al teatrului din Giuleşti, şi extrem de populară în urma unei piese televizate cu aceeaşi distribuţie în care, în rolul principal excela popularul actor Ştefan Bănică. „...Escu“ culege de 11 ani ropote de aplauze la Teatrul de Comedie. E un spectacol serios conceput, care şi-a păstrat prospeţimea de-a lungul timpului. Este jucat în dulcele stil clasic care se întâlneşte tot mai rar pe scenele teatrului din România.  Matur, solid construit de Alexandru Dabija, realist în plină epocă a dezmăţului regizoral, textul lui Muşatescu se joacă integral (o minune!) fără adăugiri de circumstanţă şi, altă minunăţie, parcă faptele de pe scenă s-ar petrece astăzi.
   Vioara întâi a spectacolului îi aparţine lui Vladimir Găitan care, contrar apariţiilor lui anterioare şi a figurii blânde de Crist, realizează cu succes un prototip al figurii politicianului: arivist, mincinos şi, în ultimă instanţă, corupt. Găitan este excelent în acest rol întins şi greu, capabil în cele trei finaluri de acte să ridice sala în picioare.
   Îl secondează cu succes toată distribuţia în frunte cu Gabriela Popescu, plină de un farmec inegalabil propriu tuturor actriţelor Popescu care au făcut faima teatrului românesc. Ea realizează în rolul Mizei Stamatescu, cu mijloace simple, o compoziţie suculentă, admirabilă, inegalabilă. Eugen Racoţi, care a preluat rolul de la regretatul Dumitru Chesa, realizează cu o modestie rar închipuită,  amintind de marele actor G. Timică, o compoziţe plină de savoare a unui „moş Teacă“ pensionat din toate funcţiile, dar mai ales din aceea de soţ.  Ion Chelaru, preluând şi el rolul de la maestrul I. Lucian, este  irezistibil şi inimitabil în rolul bătrânului ciocoi, stâlp de cafenea, Iorgu Langada.
   Delia Nartea, cu un joc interiorizat şi fără să facă apel la farmecele fizice, realizează în dificilul rol al  „damei voalate“ un tur de forţă de invidiat.
    Subsemnatul, care am preluat rolul fratelui depravat, Traian, de la Titică Rucăreanu, şi el plecat dintre cei vii, rol scris parcă anume să ia aplauze la fiecare apariţie, se străduieşte să facă faţă cu profesionalism unei echipe atât de puternice. Florea Vizante, datorită înclinaţiilor sale comice, face cu brio rolul ingrat al intrigantului Bebe Damian, iar Mihaela Teleoacă realizează cu fineţe şi sensibilitate un personaj opus faunei din care face parte: o femeie cinstită, fidelă, despre care toţi cronicarii s-au întrebat  unde a găsit autorul un asemenea personaj şi de ce l-a adus pe scenă într-o epocă în care nu era imperios necesar un personaj pozitiv.
   O suculentă apariţie, de un comic aproape irezistibil, realizează George Georgevici şi Grigore Grigore în doi agenţi electorali: Fane şi Pişlică. Scena este antologică. Laura Măcelaru şi Dan Rădulescu sunt într-adevăr tineri şi au ingenuitatea vârstei, iar Marius Drogeanu desenează elocvent, din câteva replici, silueta unui poliţist aservit puterii.
   O curiozitate: la fiecare spectacol, la finalul piesei, personajul Iorgu Langada intră în scenă şi anunţă: „Fraţilor, a căzut guvernul!“. În sală se produce un seism de hohote şi un delir de aplauze. O bucurie de nedescris îi cuprinde pe aproape toţi cei prezenţi în sală, deodată, ca scurtcircuitare la auzul unei asemenea veşti.
    Pot fi suspectat că am scris rândurile de mai sus ca să mă pun bine cu colegii, lăudându-i la unison. Dar nu este aşa. Cine nu mă crede să vină să vadă spectacolul. Va avea o seară încântătoare. Trei ore de râs!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe