
Anca FLOREA
miercuri, 31 mai 2017
Continuând seria programelor
dedicate campaniei „Auzul e un dar. Nu-l ignora!”, la sala Radio
a avut loc recent un concert susținut de Silvia Dumitrescu și Big
Band-ul Radio, condus de Ionel Tudor. Prezentat de Florian Lungu,
concertul a fost inițiat de Asociația audiologilor din România, cu
scopul de a conștientiza importanța programului de screening
auditiv național în rândul nou-născuților. S-a cântat blues,
pop&jazz, spre încântarea celor ce îndrăgesc aceste genuri
atât de speciale. Întâmplarea face ca, pe același podium, să fi
evoluat, câteva zile mai târziu, cvartetul spaniol „De la
Purissima”, aducând tot sonuri de jazz, dar în combinații
inedite raportate la folclorul iberic. Artiștii oaspeți au fost
aplaudați anterior la Sibiu, în cadrul tradiționalului Festival de
jazz.
La 20 mai, în întreaga țară s-a
desfășurat Noaptea muzeelor, propunând, pe lângă posibilitatea
de a vedea expoziții și exponate din cele mai diverse, și momente
muzicale atractive, menite să completeze și să îmbogățească
ambianța nocturnă în care miile de vizitatori s-au simțit de-a
dreptul răsfățați. Cu acest prilej, la Pavilionul „Marcel
Guguianu” al Muzeului de artă „Vasile Pârvan” din Bârlad, a
debutat ediția a șaptea a turneului „Flautul fermecat”, sub
genericul „Clasic V.I.P”. Concertul s-a desfășurat în formula
binecunoscută, flautistul Ion Bogdan Ștefănescu și pianistul
Horia Mihail au oferit vizitatorilor lucrări de Carl Philipp Emanuel
Bach, Beethoven, Haydn, Devienne sau Mozart. Periplul a continuat la
Deva și Alba Iulia, iar la 2 iunie cei doi interpreți sunt
așteptați la Pitești, la 7 iunie la Ateneul bucureștean, iar la
13 iunie la Brașov. Evenimentul este organizat de Radio România,
care cu siguranță merită urmărit și în acele seri de iunie.
Vorbind însă despre manifestări
derulate în Noaptea muzeelor, trebuie spus că Opera comică pentru
copii – foarte activă și implicată în proiecte din cele mai
variate –, a programat la 20 mai întâlniri cu trupa „Truverii”.
Spectacolul, nu doar pentru copii, a oferit muzică medievală pe
instrumente de epocă, muzicienii fiind însoțiți de cavaleri și
domnițe. Apoi curioșii au asistat la deghizări spectaculoase și
s-au „întâlnit” cu un piton alb și o iguană – musafiri de
la Muzeul „Antipa”. De asemenea, oaspeții s-au bucurat de
jocurile de societate derulate într-un spațiu special amenajat.
Încă din fața clădirii, vizitatorii au fost întâmpinați de
uriașii din baletul „Jack și vrejul de fasole” și au putut
achiziționa jocuri educative și produse promoționale inspirate de
producțiile teatrului.
La Palatul Culturii din Iași,
publicul a avut ocazia să viziteze superba clădire și să admire
expoziții cu totul deosebite. Iar pe esplanadă, spectatorii au
asistat la Gala extraordinară de operă și balet din cadrul
Festivalului internațional al educației. A devenit deja o tradiție
ca locuitorii dornici să asculte muzică bună – precum și
participanții la conferințele sau simpozioanele găzduite anual de
orașul din Moldova –, să fie invitați la un astfel de
concert-spectacol. De această dată, s-au prezentat secvențe
celebre din opera „Rigoletto”, operetele „Giuditta” sau
„Sylvia”, musicaluri precum „Sunetul muzicii” sau „Candide”,
alături de canțonete. Soliștii – Cristina Grigoraș, Simona
Titieanu, Lăcrămioara Hrubaru Roată, Irina Scafaru, Nicoleta
Maier, Andrei Fermeșanu și Cosmin Marcovici – au alternat cu
pagini coregrafice din „Lacul lebedelor” sau „Imagine all the
People”, dar și cu fragmente din suita „Arleziana” sau din
„Tabloul triumfal” din „Aida” verdiană. La spectacol au
colaborat corul mixt, corul de copii și ansamblul de balet în
compania orchestrei teatrului, sub bagheta lui Tiberiu Soare de la
Opera Națională.
Iar în ultima săptămână din mai,
Filarmonica bucureșteană a programat recitaluri mozaicate, începând
cu cel susținut, la sala Studio, de violoncelista britanică
Josephine Knight alături de pianista Angela Drăghicescu, stabilită
în SUA. Cu acest prilej s-au ales opusuri romantice – Schumann,
Brahms, Mendelssohn-Bartholdy – dar și Enescu. A urmat recitalul
pianistului Ieronim Gugu într-o seară de mare muzică rusă, cu
Scriabin, Rahmaninov și Prokofiev. Iar la 24 și 25 mai, rămânând
în lumea claviaturii, Viniciu Moroianu a abordat, în cadrul
concertelor curente ale orchestrei, lucrări de Lipatti și
Basacopol, sub bagheta lui Camil Marinescu, partea a doua cuprinzând
o partitură simfonică de Respighi. Dacă anterior părea că a
existat o preferință pentru viorile soliste, de această dată
pianul este suveran la Ateneu, pentru 27 mai anunțându-se un
recital al pianistei Livia Teodorescu-Ciocănea.
La 24 mai a debutat însă o nouă
ediție a Săptămânii internaționale a muzicii noi, așa încât,
în paralel cu programe din repertoriul clasic sau romantic, la
București vom asculta, în diverse locații, piese compuse de
creatori contemporani, români și străini, în interpretarea
ansamblurilor noastre, colaborând cu dirijori și soliști
specializați în tălmăcirea unor astfel de partituri. Primăvara
se încheie deci cu muzică și spectacole pentru toate gusturile și
preferințele.