Newsflash
Cultură

Ultimul rol, ultima creaţie

de Candid STOICA - aug. 26 2022
Ultimul rol, ultima creaţie

În cel mai recent rol al său – ultimul înainte de retragere –, în spectacolul „Tatăl” al Teatrului Bulandra, Victor Rebengiuc interpretează un personaj complex și dificil, realizând o creaţie puternic emoţională.

Victor Rebengiuc in Tatal foto Cosmin Ardeleanu
Victor Rebengiuc în „Tatăl”. Foto: Cosmin Ardeleanu

După multe și mari succese autentice, marele actor Victor Rebengiuc, care a dominat prin creaţiile sale scena și filmul românesc timp de peste 50 de ani, a hotărât să se retragă din activitate la vârsta de 90 de ani, după ce se va termina seria de spectacole cu piesa Tatăl, de Florian Zeller. Va mai juca și „Regele moare” la Teatrul Naţional, dar nu va mai accepta un alt proiect.

Rolul interpretat de Victor Rebengiuc, André cel atins de decrepitudine, trimite direct spre sensul tematic dramatic al piesei – bătrâneţea cu posibila pierdere a lucidităţii în viaţa curentă. Este, desigur, nu doar o temă dramatică, ci și o problemă de mare actualitate. În prezent există o întreagă generaţie de bătrâni singuri, care au nevoie de sprijin pentru îngrijire.

Interpretarea lui Rebengiuc este, de fapt, un „one man show” prin construcţia piesei și greu se poate imagina un alt actor care ar putea interpreta credibil acest rol. Artistul dă viaţă personajului cu sensibilitate, dar și cu o profundă înţelegere a stărilor bătrânului, pe care le trăiește intens și sincer. Interpretarea sa este impresionantă, mai ales în momentele de delir ale personajului, subliniind drama interioară a omului marcat de singurătate. Singurătate ce poate duce la declanșarea unei boli psihice.

Interpretări excepţionale

Sprijin major pentru sublinierea confuziilor mentale ale lui André este fiica sa, Anne, preocupată și copleșită de durere pentru starea psihică a tatălui său. Aceasta este interpretată cu multă înţelegere de Ana Ioana Macarie. Distribuţia îi mai cuprinde pe Maria Veronica Vârlan (Laura), Cătălin Babliuc (Bărbatul), Oana Tudor (Femeia) și Constantin Dogioiu (Pierre), personaje argument în conflictul declanșat de starea lui André, iar interpretarea lor este excelentă. De real folos i-a fost regizorului Cristi Juncu decorul Ninei Brumușilă: o casă și o terasă în care delirul lui André prinde transparenţă, cu sens major, casa învârtindu-se la fel ca mintea personajului.

Costumele Carmencitei Brojboiu servesc excelent ilustrarea tematică a piesei expuse ca o tragicomedie, provocând de multe ori râsul prin interpretarea excepţională a lui Victor Rebengiuc. Râs care încremenește într-o clipită atunci când actorul sugerează grava stare mintală a personajului, cel care, fizic, poate dansa step, moment pe care actorul îl execută dezinvolt.

În final se poate spune că „Tatăl” va rămâne un spectacol-eveniment pentru cariera artistică a unui mare actor: Victor Rebengiuc.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe