Newsflash
Cultură

Un amor pe jumătate

de Ana M. CĂLIN - sept. 21 2011
Un amor pe jumătate
   De multe ori mi-am propus să trec pragul Teatrului Metropolis. Am copilărit în zonă, aşa încât clădirea din strada Mihai Eminescu nr. 89 mi-e foarte familiară, chiar dragă, de pe vremea când acolo funcţiona un puternic studio de înregistrări. Din fuga cotidiană a maşinii am remarcat deseori înfrumuseţarea clădirii, faptul că ea a prins viaţă şi culoare, semn că între zidurile ei se petrecea, în sfârşit, după ani de zile de părăginire, ceva deosebit. În plus, personalităţile celor doi promotori ai proiectului Metropolis – actorul George Ivaşcu şi regizoarea Alice Barb – mi-au fost mereu pe plac. Însă, deşi am avut atâtea motive puternice, în Metropolis n-am călcat până joi, 1 septembrie a.c. la, iată, patru ani distanţă de la deschiderea sa. Poate e adevărată vorba aceea cu locurile pe care le vizitezi ultimele, fiind cel mai aproape de casă…
   Când am intrat în teatru, m-a surprins tare plăcut exuberanţa formelor şi culorilor în care vechile scări şi micuţul foaier mi s-au prezentat. Un roşu luxuriant, strălucitor atrage atenţia spectatorului, împrumutându-i, din primele momente, o mare poftă de joacă. Este vădită atenţia cu care cei care s-au ocupat de amenajarea teatrului s-au străduit să ocolească sentimentul de sobrietate şi austeritate pe care ni-l dau consacratele teatre de stat. Sala, excepţional amenajată, dă spectatorului obişnuit sentimentul că este foarte important şi combate ideea generală că un teatru nu poate oferi senzaţia de bunăstare. Fotoliile comode şi acustica perfectă fac sala să rivalizeze cu cele mai performante săli de cinematograf din oraş.
   Eu, una, am fost şi foarte emoţionată la această primă „ieşire“ (premiera oficială a spectacolului va avea loc la 1 noiembrie) a spectacolului „Love Stories“, bazat pe un text de Radu F. Alexandru. Nefiind o obişnuită a premierelor, n-aveam de unde şti că voi da nas în nas cu o grămadă de oameni cunoscuţi din domeniul artelor. Am fost vecină de sală cu dnele Adela Mărculescu şi Emilia Popescu, cu dnii Stere Gulea şi Gelu Colceag. Pe toţi i-aş fi îmbrăţişat, ba pentru un rol, ba pentru un film sau o montare, dar condiţia de om mare m-a reţinut. Premisele erau însă excelente. Spectacolul putea să înceapă.
   Şi a început spectacolul bazat pe „Cea mai bună piesă românească a anului 2010“, în viziunea UNITER. O poveste – ce s-a dorit cât se poate de reală şi de autentică – de dragoste a două generaţii, părinţi şi copii. Cu temerile, neliniştile, reproşurile şi ranchiunele specifice fiecăreia dintre ele. Pe de-o parte, leul mâncat de furnici, foarte vizibil în cuplul vârstnicilor, jucaţi de Maia Morgenstern şi Mircea Rusu (Dana şi Cristian), pe de alta – temerile, căutările şi ciocnirile puternice dintr-un cuplu abia format, jucat de Alexandru Pavel (Dan, fiul celor doi) şi Diana Cavallioti (Giulia). În postura povestitorului, prezent pe videowall, Emil Hurezeanu a creat liantul dintre scene.
  Nu am citit, precum juriul UNITER, textul integral al piesei. Dar ceea ce am văzut prins în spectacolul regizat de Claudiu Goga mi s-a părut că şi-a dorit puţin cam mult să se apropie, să se lipească de experienţele pe care noi, toţi oamenii, le trăim pe parcursul vieţii noastre sentimentale. Rezultatul, din păcate, a fost invers. Textul pare scris pe o pernă de aer, la ceva distanţă de realităţile palpabile. Atitudinea şi tonul foarte declarative ale celor doi membri din cuplul tânăr împrumută valenţe eroice fiecărei linii de text normale. Situaţiile în care cei doi se zbat te fac – şi par să-i facă – să se întrebe de foarte multe ori „de ce?“, iar răspunsul, obţinut prea târziu, după apogeul mirărilor, să nu fie unul măcar satisfăcător. Bunăoară, motivul pentru care Giulia (21 de ani) se mărită cu primul bărbat din viaţa ei (Dan), deşi în debutul poveştii respinge categoric ideea, este că „am vrut să văd cum e“. Însărcinată cu Dan, presupus neştiutoare, dar având de fapt în urmă un lung şi sinuos parcurs sentimentalo-hippiot (fuga de acasă, umblatul fără ţintă prin ţări străine de pe alte continente, relaţia cu o fată, care i-a arătat prima oară ce înseamnă să fii iubită), Giulia este de departe cel mai neclar şi lipsit de consistenţă personaj din piesă, în ciuda zbaterilor impetuoasei Diana Cavallioti. Iubirii acesteia lipsită de coordonare şi, vizibil, plină de slăbiciuni, i se opune cu o hotărâre demnă de cauze mai importante personajul Danei, mama lui Dan, jucat cu obişnuita sa determinare dramatică de Maia Morgenstern. Personajul mamei adună toate clişeele posibile şi deja extrem de plicticoase, ale viitoarei soacre. De la aparenta neluare în serios a situaţiei (confundă locul undei cei doi vor să se căsătorească, Verona cu Veneţia), până la sacrosantul dar lacunarul instinct matern („Fata asta are ceva“) şi chiar încercarea disperată de a-şi ţine la piept copilaşul rătăcit („Unde pleci? Am făcut orez cu lapte“), Dana eliberează un talmeş-balmeş de trăiri prea vechi spre a mai fi „nouă toate“.
   Din acest vacarm neconvingător se salvează doar Cristian. Întruchipat de Mircea Rusu, al cărui post de tată rezervat se împarte între nevrozele nevestei şi neliniştile oarbe ale fiului, personajul se sustrage (în finalul piesei fiind de-a binelea retras de autor), prin eleganţa jocului, din nefireasca gălăgie.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe