Newsflash
Cultură

Un dramaturg norocos

de Candid STOICA - sept. 26 2014
Un dramaturg norocos
Horia Gârbea se poate considera un dramaturg norocos. A reuşit într-o singură stagiune performanţa de a pătrunde printre reţelele de sârmă ghimpată constituite în jurul teatrelor de actualii manageri cu două piese. Cu Divorţ în direct a rupt frontiera teatrului din Giurgiu, condus de Mircea Ionescu, care a reinventat teatrul eschilian, cu două personaje. Performanţa lui Gârbea e cu atât mai valoroasă cu cât piesa respectivă a încălcat canonul impus de gazetarul sportiv ajuns din întâmplare director de teatru – piesa are patru personaje.
Cu cea de-a doua  piesă, Funcţionarul destinului a reuşit să sară peste meterezele altei citadele. Una înconjurată de ziduri bine puse la punct, excelent lustruite cu intenţii lăudabile, condusă până la revoluţie de oameni de teatru corespunzători şi cu săli suprapopulate. Acum însă, se târăşte cu un repertoriu trist la coada clasamentului vieţii teatrale, pentru că este dirijată din umbră de un personaj cu un trecut întunecat, în care cuvântul „fost“ revine obsedant: fost senator, fost ministru al culturii, fost director. După cum aţi ghicit, este vorba de Teatrul Nottara. Dar să o luăm încetişor. Gârbea are o activitate literară, editorială şi socială de invidiat. A publicat poezie, proză, teatru, critică literară şi teatrală, eseuri. Douăsprezece piese i-au fost montate în ţară, precum şi în Anglia sau Franţa. A tradus în română şi a adaptat pentru scenă şaisprezece piese ale unor autori străini. A publicat 23 de volume de literatură şi a obţinut numeroase premii literare. A scris scenarii de film şi televiziune. A reprezentat România la festivaluri internaţionale de literatură şi teatru. Ne aflăm, aşadar, în faţa unui scriitor interesant cu multiple faţete şi posibilităţi de a releva fenomenul cultural românesc actual în plenitudinea sa.
Primele sale încercări teatrale au fost admirabile piese intertextuale tipărite în volumul „Doamna Bovary sunt ceilalţi“, în 1993. Jucate pe diferite scene din ţară, s-au lovit de neînţelegerea şi lipsa de apetit a publicului autohton pentru asemenea gen de creaţii. Piesa Funcţionarul Destinului  este, conform descrierii pe care o face chiar dramaturgul: „O dramă a psihologiei cuplului contemporan şi etern care caută soluţia miraculoasă a continuării unei existenţe împreună. Fiecare pereche are momentele ei de ruptură, comice când se văd dinafară, dar nu toate au şansa de a fi vizitate, la momentul oportun, de destin“. Peste  acea frază lapidară care defineşte esenţa piesei, trama ei, nu se poate adăuga nimic. Poate doar că apariţia celui de al treilea personaj ne trimite în zona fantasticului, pentru că autorul nu vrea nicicum să ne dezvăluie cine este acest personaj misterios care se amestecă în ciorovăiala cuplului. Nu ştim cine l-a trimis, de unde vine sau „ce hram poartă“.
În perioada comunistă, „funcţionarul destinului“ era partidul omnipotent, omniprezent, care controla chiar şi viaţa sexuală a cuplului. Dintre milioanele de asemenea intervenţii ale acestuia în viaţa cuplurilor, dau doar un exemplu: un celebru critic de teatru a reclamat organizaţiei de partid a teatrului unde lucra soţia sa că aceasta îl înşală. Organizaţia a intervenit prompt,  asemenea funcţionarului din piesă, şi infidela a devenit „fidea“.
Dar ceea ce face interesantă această montare a piesei, amintind în subsidiar de unele piese scurte, acide ale lui Paul Everac, este acurateţea extraordinară, chiar maniacală a spectacolului construit de tânăra regizoare Anca Maria Colţeanu. Distribuţia este ideală, arătând că regizoarea este un bun psiholog. Vali Pena, Dan Bordeianu şi, în special, Dani Popescu au figuri comune, îi poţi întâlni oriunde pe stradă, în cafenele şi restaurante, în supermarket, în metrou, ascunzând, de fapt, micile lor necazuri, potenţate în drame majore, atât de autor, cât, mai ales, de regizoarea spectacolului. Piesa lui Gârbea devine, în mâinile regizoarei talentate, un manual de bună purtare între  soţi care, când s-au cunoscut, s-au iubit, s-au devorat carnal şi au descoperit mai târziu, cu stupoare, că între ei nu este decât tăcere.
Pe Vali Pena nu am avut onoarea să o mai văd în alt spectacol, dar aici s-a dovedit o actriţă stăpână pe mijloacele sale de expresie şi capabilă de mari performanţe, atât în regimul îmbrăţişărilor languroase, poate unice în spectacolele teatrale actuale, cât şi în regimul isteriform. Dani Popescu, actor masiv, dovedind maturitate, rezolvă cu multiple mijloace rolul bărbatului macho. Dan Bordeianu are tot ce-i cere rolul: farmec, mister, dulceaţă în glas, puţină emfază când emite sentinţe şi, mai ales, inefabilul tinereţii. Pe toţi trei şi pe regizoare, după calităţile arătate, cred că îi aşteaptă un mare viitor, dacă, bineînţeles, şi cei „în drept sau în strâmb“ vor dori să-i omologheze.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe