Newsflash
Cultură

Un pariu câştigat

de Anca FLOREA - feb. 7 2014
Un pariu câştigat
În urmă cu exact două decenii, Opera Naţională a prezentat, în premieră, o lucrare prea puţin cunoscută la noi, extrem de specială atât pentru interpreţi, cât şi pentru public – Ariadna la Naxos de Richard Strauss. În ciuda unei distribuţii în general de calitate, aceasta nu a „prins“, fiind controversată încă din prima clipă, aşa încât, după doar câteva reprezentaţii, a dispărut din repertoriu. Vremea a trecut, melomanii noştri au avut prilejul să asculte sau chiar să vadă – pe viu, la tv, pe internet sau în transmisiuni directe din mari teatre ale lumii – producţii cu opere poate mai dificil de „gustat“, dar atractive prin distribuţii şi, de ce nu, prin inedit. Se prea poate deci ca opţiunile şi preferinţele să se fi diversificat sau cel puţin să existe o reală deschidere către alte spaţii muzicale, nu doar către cele mult accesibile şi deci îndrăgite.
Mizând probabil pe această ipoteză, stagiunea Radio a programat, în concert, chiar opera straussiană, marcând astfel cei 150 de ani de la naşterea ilustrului creator german. Orchestra Naţională şi dirijorul Tiberiu Soare au colaborat cu o distribuţie neaşteptat de echilibrată, punctul de maxim interes fiind, evident, apariţia mezzosopranei Ruxandra Donose în rolul Compozitorului, pe care l-a interpretat anterior în spectacol, pe scene importante, şi îl va relua, în stagiune, la Covent Garden. Este un personaj care îi vine „mănuşă“ sub toate aspectele: glasul său susţine fără efort scriitura solicitantă din Prolog, în pagini ample în care fineţea discursului, acutele strălucitoare, expresivitatea cuceritoare au contribuit la construirea impecabilă a unui demers de anvergură, împlinit prin prezenţa sa scenică de o eleganţă şi un farmec irezistibil, totul cu o naturaleţe şi o frumuseţe absolut impresionantă. Un alt aspect ce caracterizează evoluţia artistei în orice partitură este acurateţea stilistică: Strauss cere un anume mod de a rosti cuvântul, de a colora sunetul, o frazare generoasă şi suplă, pe care le-a reliefat din plin. Aceste elemente sunt cu atât mai demne de admiraţie cu cât, cu o lună în urmă, Ruxandra Donose a făcut, de asemenea, o adevărată demonstraţie (şi) de măiestrie stilistică în lucrări de cu totul altă factură, trecând rapid de la belcantoul cerut de Bellini la specificul verdian sau la cel mozartian.
Trebuie remarcat şi faptul că mai toţi soliştii din acea seară au cântat destul de aproape de maniera aparte în care se cere abordată partitura, într-un experiment nou pentru ei şi deci cu atât mai demn de apreciat, în intervenţii scurte sau consistente, în schimbul rapid de replici sau în creionarea personajelor ce amintesc de Commedia dell’arte. În partea a doua, soprana Irina Ionescu a avut de parcurs o arie de mari dimensiuni – presărată cu coloraturi multiple bine rezolvate şi de efect, cu acute sigure dar stridente şi mediul destul de şters, dezavantajată şi de un vibrato excesiv –, integrându-se însă cu dezinvoltură în jocul de nuanţe şi culori sau în alerta desfăşurare a dialogurilor cu partenerii. La rândul său, soprana Lavinia Cherecheş a fost o convingătoare Ariadna, poate uneori mai aproape de maniera wagneriană de cânt, dar cu ştiinţa frazării şi a sublinierii unor momente în piano, vocea sa spinto-dramatică, incisivă şi bine condusă, având toate datele necesare rolului. Partener i-a fost tenorul Marius Budoiu, care a „atacat“ rolul eroic Bachus cu experienţa sa bine ştiută, depăşind cu aplomb şi ratările din acut, determinate probabil de ţesătura ingrată. O surpriză deosebit de plăcută a fost tenorul Lucian Corchiş în Maestrul de dans şi în Brigella, tratate cu umor şi mai ales cu o alternare inteligentă între falset şi un mediu eficient, puse în valoare prin accente expresive perfect „în rol“ şi în stil. Mai sobru, dar la fel de bine realizat, a fost şi Profesorul de muzică în versiunea baritonului Florin Simionca, remarcabil ca frazare şi linie a cântului, în timp ce tenorul Liviu Indricău (Ofiţerul, Scaramouche) sau baritonul Şerban Vasile (Peruchierul, Arlechin) şi-au etalat glasurile penetrante, cu timbru deosebit de calitativ, dar mai puţin preocupaţi de reliefarea cuvântului şi a sensurilor cuprinse în text şi muzică. Alături de ei, basul Beniamin Pop a completat eficient ansamblul, care astfel a fost bine sudat şi unitar sub raport vocal, ceea ce nu se poate spune despre terţetul Nimfelor. Soprana Mădălina Barbu (Naiada) a avut un glas banal ca timbru, agresiv şi neplăcut, mezzosoprana Andreea Eftimescu (Driada) a parcurs corect, dar fără relief partitura, însă soprana Andreea Novac (Echo) s-a remarcat prin calitate şi linie adecvată, rezultatul în acest caz rămânând, în relaţionarea lor, destul de discutabil. A fost singurul segment mai puţin reuşit, pentru că în rest soliştii şi-au depăşit, în multe cazuri, nivelul obişnuit, demonstrând că se poate. În rolul vorbit al Majordomului a fost solicitat actorul Claudiu Bleonţ, care a rostit textul în limba germană (opera s-a prezentat în original) cu siguranţă şi inflexiuni adecvate.
Pe de altă parte, orchestra a evoluat cu rigoare, chiar dacă în secvenţele simfonice nu a avut tocmai acel suflu straussian pe care îl aşteptam – gestica dirijorală restrânsă şi eficientă a cerut doar precizie, nu şi desfăşurări generoase în spiritul cerut de muzica însăşi. Dar relaţia cu soliştii a fost suplă şi exactă, solourile instrumentale bine susţinute, rezultatul în ansamblu fiind o certă reuşită, mult peste aşteptările noastre şi poate chiar ale interpreţilor. În ciuda vremii nefavorabile, sala a fost arhiplină, iar faptul că nimeni nu a „abandonat“ la pauză constituie poate cel mai elocvent semn că şi melomanii, dar şi cei care nu cunoşteau lucrarea, au fost câştigaţi de lucrarea lui Richard Strauss prin frumuseţea muzicii şi prin interpretare. Aplauzele entuziaste au răsplătit astfel un demers destul de hazardat, care s-a dovedit în final un succes deosebit, fie şi într-o partitură dificilă, fără „şlagăre“, într-o scriitură complexă pe care publicul şi chiar soliştii mai tineri au descoperit-o şi au apreciat-o cu surprindere şi încântare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe