Newsflash
Cultură

Un spectacol aparte: Gigi Căciuleanu

de Candid STOICA - iul. 5 2013
Un spectacol aparte: Gigi Căciuleanu
   După ce spectacolul mediatic al unui senator analfabet, trimis la închisoare, a ocupat spaţii ample, ocultând stagiunea teatrală care s-a apropiat cu paşi repezi de sfârşit, am avut revelaţia unui spectacol-eveniment pe teme caragialeşti realizat de... un balerin: Gigi Căciuleanu. Asta după ce, pe mai multe scene ale unor teatre, se juca „O scrisoare pierdută“, iar spectatorii în sală vedeau cu surprindere „Năpasta“, cum observa un distins ziarist.
   Chiar dacă nu e regizor de teatru, ci coregraf, în această calitate a realizat, nu cu vorbe, nu cu replici, ci cu idei, cu paşi de dans, un fascinant spectacol care a umplut inimile spectatorilor din sala mare a Teatrului Naţional, dovedind – dacă mai era nevoie – că îl putem comemora creator, inteligent pe Nenea Iancu, nu abracadabrant, nu apelând la vulgaritate, nu inventând mici amănunte nesemnificative, ci descoperind esenţa spiritului său. Gigi Căciuleanu şi-a gândit spectacolul pentru a se adresa unui câmp larg de spectatori: şi celor care cunosc aproape pe dinafară piesele şi schiţele lui Caragiale, dar şi celorlalţi, care ştiu doar din auzite creaţiile marelui satiric, reuşind în final să exploateze la maximum sensurile majore ale scrierilor sale, dându-le – printr-un alt limbaj decât cel al cuvântului, expresia corporală – un grad înalt de universalitate. De fapt, nu ni se arată scenic, prin paşi de dans, acţiunea din „O scrisoare pierdută“ sau „Năpasta“, ci se extrage spre ilustrare doar esenţa conflictelor, universal valabilă, printr-un excelent montaj creator, bazat pe uimitoarea interpretare a unei echipe extraordinar de talentată.
   Sunt, în spectacolul D’ale noastre al lui Gigi Căciuleanu (produs sub auspiciile Centrului de Cercetare şi Creaţie „Ion Sava“ în parteneriat cu „Art Production“), momente antologice, pe care publicul le-a descoperit, le-a decriptat cu o plăcere nespusă, ca, de exemplu, jocul cu bileţele dintre Fănică Tipătescu şi Zoe, dar mai ales discursul fără cuvinte al lui Caţavencu, realizat de Lari Giorgescu: un moment terifiant, în care poţi recunoaşte pe toţi marii demagogi ai lumii, începând cu Hitler, Mussolini, Ceauşescu, până la emulii mai noi, de la noi, precum C. V. Tudor şi Ion Iliescu. Acelaşi Lari Giorgescu mai are un moment extraordinar, atunci când îl întruchipează pe Ion din Năpasta ca pe un înger nefericit, căzut (moment apreciat şi premiat, pe bună dreptate, cu diverse distincţii).
   Spectacolul conţine, de fapt, 21 de secvenţe cu sens conflictual, cum ar fi: „Fraţi de partid“, „Cetăţean beat“, „Revoluţie în papuci“, „Mitici“, „D’ale mahalalei“, „Carnaval“, care mi s-au părut excelente, mici bijuterii de teatru coreografic, şi altele, care par alături de subiect. Prin Istvan Ţeglaş, Ioana Marchidan, Adrian Nour, Rasmina Calbajos (ce nume fabulos), Ştefan Lupu, Vanda Ştefănescu, Ramona Bărbulescu, Cristian Nanculescu – spaţiul mă împiedică să-i scriu pe toţi –, toată trupa lui Căciuleanu are interpreţi care s-au dovedit extraordinari. La echipa de dansatori se adaugă tinerii actori din echipa lui Dan Puric (Passe-Partout DP), care dovedesc cu această ocazie calităţi excelente pentru dansul modern.
   De asemenea, putem aprecia la superlativ costumele create de tânăra scenografă Corina Grămoşteanu, care sunt pur şi simplu electrizante. Mai este de semnalat coloana sonoră originală, în care se îmbină compoziţii semnate Lucian Stan, Marius Mateşan, Dan şi Cristina Handrabur, alături de inserturi muzicale din Vivaldi, Johann Strauss, Mozart, Beethoven, Verdi, Bizet, Enescu, Bach (enumerarea conform caietului program).
   Bravo, Gigi Căciuleanu, bravo trupei tale şi scenografului tău, am strigat şi eu alături de toată sala entuziasmată, când interpreţii au coborât în sală şi, prin gesturile lor, am înţeles că şi noi, cei din sală, facem parte din lumea reprezentată pe scenă.
   Pe scurt, celebrul coregraf de acum Gh. Căciuleanu (Gigi), pentru cine nu-l cunoaşte, s-a născut în 1947, la Bucureşti. Vorbeşte mai multe limbi decât unii diplomaţi şi îşi trăieşte viaţa ca un veritabil globe-trotter. Provenit dintr-o familie de refugiaţi basarabeni, dansează de la 4 ani şi a dat sau a creat spectacole, de-a lungul carierei, obţinând o sumă impresionantă de premii, care pot umple pagini întregi. A dansat şi a colaborat cu cei mai importanţi balerini la nivel mondial: Maia Pliseţkaia, Pina Bausch, Svetlana Beriozova, Jean-Christophe Paré, Jean Guizerix sau Wilfride Piollet, dar influenţa cea mai puternică, maestrul său absolut rămâne Miriam Răducanu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe