Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Un spectacol memorabil

Viața Medicală
Candid STOICA luni, 28 noiembrie 2016
    După ce am văzut spectacolul Livada de vișini al teatrului Maly Drama Theatre – Theatre de l`Europe din Sankt Petersburg, am declarat că, asemeni lui I. L. Caragiale, am să-mi fac o carte de vizită pe care să scriu numele meu și dedesubt precizarea: „Care a văzut spectacolul «Livada de vișini» regizat de Lev Dodin”. A fost o declarație poate puțin emfatică, copilărească și nu i-am dat urmare, dar am convingerea fermă că spectacolul respectiv va rămâne în amintirea mea și a celor care le-au văzut ca un etalon al artei dramatice, asemeni celebrelor spectacole ale teatrului Royal Shakespeare Company din anul 1972 cu „Regele Lear” și „Visul unei nopți de vară”, regizate de marele om de teatru Peter Brook.
    Spectacolul, aparținând celebrului de acum regizor Lev Dodin, a reprezentat punctul culminant al Festivalului Național de Teatru (FNT). Reprezentația s-a dovedit o lecție de teatru realist magic, Sala Mare a Teatrului Național fiind transformată de scenograful Aleksandr Borovsky în conacul de pe moșia familiei Ranevskaia unde evoluau nestingherite personajele piesei lui Cehov – Firs, Gaev, Duniașa, Varia, Iașa, Epihodov, dar mai ales Lopahin și Liubov Andreevna Ranevskaia – interpretați minunat de actori care nu păreau că joacă teatru, ci dădeau impresia că sunt și trăiesc ca familia din respectiva piesă. Inimitabilă și fascinantă impresie!
    Danila Kozlovsky (Lopahin) și Ksenia Rappoport (Ranevskaia), două reale vedete, sunt în rolurile respective absolut magnifici, neașteptați, fenomenali. Dar în spectacol apar în celelalte roluri actori tot atât de excepționali, deși partiturile lor sunt, evident, mai mici. Ei reușesc să dea rolurilor respective o excelentă dezvoltare logică și psihologică, dincolo de replicile atribuite de autor și acțiunile scenice inventate de regizor, piesa căpătând o amploare cu totul și cu totul relevantă.
    Elizaveta Boyarskaya trăia stările multiple ale Variei – de femeie îndrăgostită de Lopahin, dar și de femeie autoritară, pragmatică, care ținea în mâinile ei toată gospodăria casei. Actrița ne arată o Varie mândră, care nu vrea să se umilească cerându-l ea în căsătorie pe Lopahin. Oleg Ryazantsev este Trofimov veșnicul student, singurul personaj care are viziunea a ce va urma. Acesta pare la prima vedere caraghios, dar posedă o luciditate ce prevede viitorul greu de realizat. Dana Abyzova o înzestrează pe Ania cu acea naivitate fermecătoare specifică adolescentelor, care te face să o admiri, să o îmbrățișezi și să-i urezi noroc în viață; destinul ei devine incert și misterios, pentru că nu poți să intuiești ce cale va urmă. Andrei Kondratiev joacă rolul contabilului Epihodov, aparținând unui grup social în care fiecare își dorește transformarea. Rolul său evidențiază tarele nerealizaților, rataților, acesta fiind incapabil să înfăptuiască o schimbare din cauza mentalității confuze de care este obsedat.
    O adevărată surpriză produc Arina Von Ribben – în rolul slujnicei Duniașa – și Stanislav Nikolskiy în rolul valetului Ranevskăi, Iașa, dând rolurilor o tentă originală prin discreta lor satirizare. De asemenea, Igor Chernevich dă o imagine de neșters personajului Gaev, fratele Liubei, nobil rupt de realitate, naiv în gândire, preocupat cu îndeletniciri copilărești care e incapabil să salveze livada. Iar Tatiana Shestakova dă guvernantei Charlotta, rol care de obicei aducea o pată de culoare veselă, o tentă dramatică, tristă, copleșitoare. Excelent distribuit și prezentat de Sergey Kuryshev este și bătrânul slujitor Firs, fost iobag, care este pur și simplu uitat, ca o relicvă, după ce toți părăsesc conacul.
   Prin excelenta lor prestație, toți actorii au construit mentalități diverse ale unor categorii sociale, întâlnite mereu, indiferent de epoca istorică. „Livada de vișini” se transformă astfel într-o oglindă a lumii, afectată întotdeauna de schimbările istoriei.
    În spectacol sunt nenumărate scene care pot fi denumite antologice, tăind răsuflarea publicului prin calitatea lor intrinsecă și dând la iveală fondul de aur al piesei, unul din etaloanele teatrului modern. Una dintre ele este chiar cea de la începutul piesei, în care, pe un ecran improvizat, avem imaginea minunatei livezi de vișini infloriți. Spectatorilor li se pune la dispoziție astfel mărul discordiei, motivul pentru care se dă lupta cea mare și rodul victoriei lui Lopahin, îmbogățitul peste noapte.
     De neuitat, însă aproape trecută cu vederea în alte montări, este scena în care i se înmânează Ranevskăi scrisorile de la Paris ale presupusului ei iubit care o părăsise. În acestă scenă actrița ne arată în câteva secunde, prin transformarea fizionomiei și a stării de emoție ce o cuprinde, toată complexitatea personajului, emoționându-ne pe noi, martorii ei neștiuți.
    Tot antologică e scena în care Danila Kozlovskiy (Lopahin) își exteriorizează intens bucuria că a reușit, cumpărând livada, să-și îndeplinească un ideal visat din adolescență. Actorul străbate vijelios de mai multe ori sala, se urcă pe scenă, pe care o parcurge viril în lung și lat și, ajungând în proscenium, își exprimă bucuria verbal, făcând chiar câțiva pași de dans. Apoi mai parcurge o dată culoarele dintre scaune ale sălii Teatrului Național. De apreciat nu este atât aportul fizic incontestabil al actorului, cât bucuria umană pe care o revarsă asupra publicului personajul. Nu poți să nu te bucuri alături de el de perseverența și tenacitatea, dar mai ales de inteligența cu care și-a urmărit scopul. Cucerirea frumoasei livezi cu vișini, pe care învingătorul o va distruge, devine un simbol, ca și cucerirea Everestului.
    Sunt sigur că imaginea spectacolului „Livada de vișini” va rămâne mult timp în amintirea celor care au vizionat una din cele două reprezentații ale teatrului Maly Drama din Sankt Petersburg la FNT.

 

 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.