Newsflash
Cultură

Un spectacol oftalmologic

de Candid STOICA - mai 26 2014
Un spectacol oftalmologic
De câtva timp, pe zidurile caselor, ale blocurilor, pe garduri, pe ferestrele de la stradă ale unor imobile, în mai toate locurile de afişaj, legale şi ilegale, sunt lipite afişele spectacolului Sunt un orb al lui Horaţiu Mălăele. Ne anunţă chiar o chestie senzaţională în peisajul teatral românesc, şi anume că dacă venim să vedem spectacolul de la sala Patria, ne va oferi gratis vizionarea ultimului film regizat şi interpretat de el, „Funeralii fericite“. Să fie oare atât de slab filmul, că altă soluţie de promovare a lui nu s-a găsit?
Spectacolul, a cărui premieră a avut loc de fapt cu patru ani în urmă în sala Teatrului de Comedie, ocazie cu care casa de producţie Eurofirm a scos şi un CD cu acelaşi nume, a inaugurat de curând şi sala noului Teatru Elisabeta (din bulevardul cu acelaşi nume). Spectacolul în sine, indiferent în ce sală, în ce oraş sau în ce ţară se joacă, este al unui mare artist, recunoscut, omagiat, nelipsit de la premiile UNITER: Horaţiu Mălăele.
Personalitate plurivalentă, actor, caricaturist, având chiar un magazin în care figurile colegilor sunt hipertrofiate la comandă, cu simpatie, regizor de teatru şi de film, autorul şi interpretul mai multor spectacole de pe aproape toate scenele teatrelor din capitală – Naţional, Comedie, Metropolis, Bulandra, Tineretului –, la care trebuie să adăugăm şi provincia, deţinând de câtva timp recordul absolut, integral al reprezentaţiilor de teatru, îmbinând de multe ori succesul eclatant cu insuccesul cu… succes, cum ar fi cel cu „Scrisoarea“, o gafă impardonabilă, de la Teatrul Naţional. Deţine un record pe care niciun înaintaş, niciun contemporan nu l-a putut stabili. Nici chiar maestrul Beligan, nici chiar marele, infatigabilul meu coleg, prieten şi amic, Florin Piersic. Nici chiar, pe vremuri, marele Dem Rădulescu-Bibanu, campionul absolut al spectacolelor de la Sala Polivalentă şi al tuturor şuşanelelor de pe cuprinsul iubitei noastre ţări. Record întrecut poate doar de primul ministru. Pentru că, dacă Horaţiu Mălăele apare o dată, de două ori, hai să zicem de trei ori pe săptămână în faţa spectatorilor în săli de teatru diferite, cu maximum 800 de locuri, primul ministru apare în fiecare zi pe multiple canale de televiziune, totalizând, în ultimă instanţă, milioane de telespectatori!
Dar, aşa orb sau chior cum se declară, a reuşit, în mod miraculos, să nimerească, conform zicalei populare, nu numai la Brăila, dar să străbată mai toate oraşele şi târgurile atât ale ţării, cât şi ale mapamondului. S-ar putea din varii motive, independente de voinţa lui, să nu fi ajuns la Anchorage sau la Birobidjan, capitala regiunii autonome evreieşti.
Sunt un orb, care putea să se numească, după cum singur recunoaşte, şi Sunt un chior (un titlu şi neadecvat, şi nefericit) este de fapt ceea ce se numeşte în zilele noastre un one man show, un spectacol care se vrea poetic, şi, de multe ori, chiar este, îmbinând poezia cu muzica, umorul şi causticitatea cu tandreţea, calităţi în care marele artist excelează cu prisosinţă, într-un melanj pe alocuri aiuritor. Şi-au dat întâlnire în interpretarea marelui artist poeţi de diferite vârste, din epoci diferite, de naţionalităţi şi de valori diferite: Nazin Hickmet, Topârceanu, Sorescu, Geo Dumitrescu, Mircea Micu, Emil Brumaru, Teodor Pâcă, George Ţărnea. Artistul, asemenea unui experimentat matador care în coride dă taurului lovitura de graţie, mânuieşte pe scenă verbul aşa cum vrea, despică noi şi minunate înţelesuri, tălmăceşte intenţiile cele mai ascunse ale poemelor cu o plăcere aproape sadică şi cu o artă neîntrecută. Asemenea matadorului care are în faţa sa un taur, Horaţiu Mălăele are în faţă poezia cu care se luptă să o salveze de banalitate, despicând cuvântul, fraza, obţinând de multe ori efecte inedite, îşi pune amprenta interpretării sale pe oricare poezie, oricât de banală, căutând cu obstinaţie simpatia publicului. Ce actor n-ar vrea oare să izbutească să o obţină?
Spectacolul începe timid şi duios printr-o confesiune soresciană, la prima vedere paradoxală prin echivocul ei: ştie că e chior, dar în faţa iubitei devine subit orb, iar ea, în mod miraculos, reuşeşte să vadă, prin el, ce e rău şi ce e bine. Apoi continuă cu două frumoase poezii, una a poetului comunist turc, Nazim Hickmet, şi alta a regretatului de toţi Nichita Stănescu, expuse simplu, cald, fără înflorituri, dar acompaniate de muzica Mihaelei Măcelaru. Trece prin melodramaticul poem al lui Adrian Păunescu, „Repetabila povară“, rostit sfâşietor de morocănos, prin câteva interludii sensibile prilejuite de Mircea Micu şi Grigore Vieru, primul cu poezia „Mama“ şi al doilea cu „Întrebare“. Urcă apoi ameţitor, prin intensitatea trăirii şi a imaginilor dure din splendidul poem „Scurtă despărţire“, în care poetul lumpen-stâlp de cârciumă Teodor Pâcă a încercat „să pună şeile pe îngeri“, ca să coboare vertiginos la inodorul poem (foarte puţin cunoscut) în care Topârceanu mărturiseşte cum a luat o boală venerică – se-ntâmplă şi la case mai mari, nimeni nu e perfect. Ajunge chiar la o treaptă şi mai joasă, la ciclul de versuri ale stimabilului poet Emil Brumaru, un extraobsedat sexual, poetic (în unele poezii), la care anticul nume Andromaca este asociat prin diverse rime cu vaca. Şi tot coboară, coboară, deşi actorul se metamorfozează vocal în mici glume grosiere cu efect caduc, de genul „reparata făcea pipi“ sau „spune-mi iubito ce chiloţi ai“, care făceau deliciul studenţilor de altădată.
Tensiunea însă se redresează ameţitor, era şi timpul, în izbucnirea vulcanică, violentă, care atinge cote incandescente în finalul poemului lui George Ţărnea, „Un actor destul de fad“ – o diatribă împotriva potentaţilor demagogi, poltroni, sfertodocşi, incapabili şi corupţi ai vremii noastre, cu exclamaţii retorice de genul „poporul meu contemplativ a fost belit în mod festiv“, în care actorul se dezlănţuie atât vocal, temperamental, cât şi psihic. După care Horaţiu Mălăele se calmează şi revine, acompaniat de muzica Mihaelei Măcelaru, la starea primară, la tonul duios, insuportabil de duios de la început, menţinându-şi aserţiunea iniţială că, deşi ştia că era chior, în faţa iubitei devenea orb, ca ea să vadă prin el ce e rău şi ce e bine…
Cu toate suişurile şi coborâşurile lui, Sunt un orb, dedicat în subsidiar, encomiastic, femeii, dragostei, amorului, iubirii, extazului sexual, cu vagi aluzii misogine, dar şi realităţilor contorsionate, demagogice postdecem­briste, este un spectacol original, aproape unic. Poate fi comparat prin tensiunea interioară, prin varietatea trăirilor, doar cu colajul „Eminescu“, de acum aproape 50 de ani, susţinut de marele actor George Vraca, de care am mai pomenit (colaj reprezentat ulterior la Teatrul de revistă „Constantin Tănase“), deşi diferenţa fizică dintre cei doi actori e zdrobitoare în favoarea celui dus dintre noi în urmă cu ani.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe