Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Un teatru nou şi un recital mamut

Viața Medicală
Candid STOICA miercuri, 22 octombrie 2014
Sala defunctului ansamblu de cântece şi dansuri „Rapsodia“, care, după evenimentele din Decembrie ’89 a adăpostit când spectacole ocazionale, când compania Passepartout a lui Dan Puric, când spectacolele teatrului „Ion Creangă“, a devenit peste noapte Teatrul de pe Lipscani şi a deschis stagiunea cu un ciclu realizat de-a lungul anilor în calitate de regizor şi de interpret de Horaţiu Mălăele: „Podul“, „Cafeneaua“, „Lecţia“, „Măscăriciul“, „Scrisoarea“, „Dineu cu proşti“, „Revizorul“, „Femeia care şi-a pierdut jartierele“, spectacole aparţinând altor teatre. Alte spectacole, tot de-ale lui Mălăele, sunt întocmite la repezeală, precum „Câte-n lună şi stele“ (în care îl are ca partener pe Ion Caramitru) sau „În valea cu parfum de flori si zumzet de albine“ (după Sean O’Casey). Acesta din urmă pare, la prima vedere, un spectacol de familie, artistul jucând alături de fiul său. Mălăele este neobosit, neostenit, neistovit, de multe ori egalându-l, poate chiar întrecându-l în notorietate pe alt neliniştit şi încântător arlechin al teatrului, Florin Piersic.
Iată ce scrie pe site-ul respectivului teatru: „Teatrul de pe Lipscani vă invită la «Fest pe Lipscani», ediţia I, dedicată lui Horaţiu Mălăele. În perioada 12–21 septembrie 2014, sunteţi aşteptaţi să vă alăturaţi celebrării a 40 de ani de carieră artistică a marelui actor. Această manifestare culturală inedită va reuni pe scena mare a Teatrului de pe Lipscani peste 30 de actori români, în spectacole ce poartă semnătura regizorală sau intepretativă a lui Horaţiu Mălăele. Astfel, Teatrul de pe Lipscani celebrează geniul artis­tic unic pe care îl poartă în el actorul, regizorul şi caricaturis­tul român… – un adevărat maraton teatral, unic în peisajul cultural românesc. Sun­teţi aşteptaţi în această vale plină de zumzete umoristice, să păşiţi într-o minunată lume a creaţiilor sclipitoare, «marca Mălăele»“. O mostră de prezentare encomiastică demnă de perioada comu­nistă care mă scuteşte de a mai face aprecieri cât de cât cumpătate sau cât de cât critice.
Despre câteva dintre spectacolele prezentate am scris când laudativ, când sarcastic, aşa cum cerea adevărul situ­aţiei. Pentru că, paradoxal, cu tot pluritalentul de care dispune, H. Mălăele nu e un creator constant şi, de foarte multe ori, ia calea unor „aventuri teatrale“ total inadecvate, ca să folosim cuvinte decente. Este deosebit de inspirat uneori, ca în cazul „Revizorului“, când a reuşit un mare spectacol, readu­când Teatrul de Comedie în elita teatrului european. Alteori, gene­rea­ză eşecuri răsună­toare, aproape inexplicabile la un creator de dimensiunea lui. Este şi cazul spectacolului după „O scrisoare pierdută“ de la Teatrul Naţional, redenumit de el doar „Scrisoarea“, plin de contrafaceri, de elipse şi, mai ales, de o interpretare grosieră a situaţiilor şi a interpreţilor. Este ceea ce folclorul teatral al cafenelelor ar numi „spectacolul burţilor“.
   La fel se întâmplă şi cu cele două filme realizate. Dacă „Nunta mută“ a avut adeziunea totală a criticii şi laudele au fost entuziaste, apreciindu-se maturitatea cu totul ieşită din comun a unui debutant în lumea filmului, cel de-al doilea lungmetraj, „Funeralii fericite“, a fost evaluat destul de critic, unii dintre cronicari contestând aprig calităţile peliculei. Găsindu-i-se numeroase inconsecvenţe narative şi stilistice, i s-a cerut în ultimă instanţă lui Mălăele, nici mai mult, nici mai puţin, să renunţe la a mai face un viitor film. În mod normal, o asemenea situaţie, deloc comodă, ar trebui să-i dea de gândit, dar aflu din presă că, în ciuda masivelor contestări, Mălăele a primit deja finanţări de la CNC în valoare de 2 milioane de lei pentru două scenarii semnate de Denis Dinulescu. Ce poate face oare un creator în faţa unei asemenea situaţii? După cât îl cunosc pe Mălăele, sunt sigur că va persevera. 
   Revenind la Teatrul de pe Lipscani şi la destinul lui, nu pot decât să mă bucur de apariţia lui pe noi baze programatice, în peisajul artistic bucureştean, urându-i mult succes. Depinde însă şi ce calitate de spectacole va promova şi, mai ales, ce literatură dramatică va aduce pe scenă. Sau cum zice un cunoscut poet: „Fie ca vântul destinului său să-l înalţe spre stele.“ 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.