Un spectacol de la Revistă este un bun prilej de ironie candidă pentru cronicarul Candid Stoica, la rubrica Scena ca o lume.

"> Unde sunt textierii de odinioară? - Viața Medicală
Cultură

Unde sunt textierii de odinioară?

de Candid STOICA - sept. 6 2013
Unde sunt textierii de odinioară?

Un spectacol de la Revistă este un bun prilej de ironie candidă pentru cronicarul Candid Stoica, la rubrica Scena ca o lume.

   Nori negri şi grei de ploaie ameninţau spectacolul Teatrului de Revistă „Constantin Tănase“ de la Teatrul de Vară din parcul Herăstrău (actualul nume al fostului parc de cultură şi odihnă „I. V. Stalin“, din timpul adolescenţei mele), redat circuitului teatral de actualul  edil al oraşului. Ploaia a ocolit până la urmă partea asta a oraşului, lăsând artiştilor posibilitatea să se producă, iar spectatorilor să vizioneze în aer liber un spectacol  intitulat: „Comedie pe Titanic“, ce se anunţa agreabil, cum ne informa cu surle şi tromboane Televiziunea Română, care l-a transmis în direct.
   Satiră, umor, muzică şi balet cu: Stela Popescu, Alexandru Arşinel, Vasile Muraru, Nae Lăzărescu, Cristina Stamate, Adriana Trandafir, Adrian Enache, Valentina Fătu, Alexandru Lulescu, Ana Maria Donosa, Cristian Simion, Mihai Alexandru, Nicole, Liliana Mocanu, Nicoleta Floroni, Bianca Sârbu, Alin Gheorghişan, Radu Ghencea, Daniela Tănase. Coregrafia – Cornel Popovici; dirijor – Dan Dimitriu; regia Cezar Ghioca, producător Carmen Movileanu.
   Spectatorii plătitori din frumoasa grădină renovată şi redată marelui public au avut însă o mică surpriză: a trebuit să aştepte – privind decorul creat de arhitecta Dinulescu, care s-ar vrea să fie  puntea celebrului vapor Titanic – o jumătate de oră (de la ora 21, cum era anunţat pe afiş până la ora 21,30, când organizatorii s-au decis să înceapă spectacolul). Întârzierea respectivă, punctată muzical de orchestra teatrului, dirijată voiniceşte de Dan Dimitriu pe ritmuri din anii ’45, cauzată, pe de o parte de vremea incertă, iar pe de alta, de eventualitatea de a mai aduna ceva spectatori, dar mai sigur de posibilitatea de a strânge  artiştii risipiţi în spectacole personale pe tot întregul scumpei noastre patrii.
   În sfârşit, când enervarea publicului ajunsese la maximum, un gong care a asurzit spectatorii a dat impresia că spectacolul e posibil să  înceapă. Şi chiar a început, dar… cu stângul, cum se spune, pentru că un domn care s-a prezentat a fi căpitanul vasului, a anunţat  o pasageră  că are cabina 69!
   N-ar fi fost mai nimic, se întâmplă şi la case mai mari, dar ce a urmat a fost o incredibilă avalanşă de glume, poante, scheciuri cu aluzii mai voalate, mai directe la sex, la soacră, la nevastă, la căsnicie, la adulter, nu deocheate, dar vechi, roase de prea multe întrebuinţări vetuste, asezonate din vechile spectacole de succes de altădată. Capac la toate s-a pus când un solist s-a apucat să cânte „Marina, Marina“, un şlagăr de acum 50 de ani. Atunci spectatorii au realizat că ce se întâmplă pe scenă ar putea fi chiar de pe timpul Titanicului. Dar nimeni n-a protestat şi spectacolul s-a derulat lent, bătrâneşte, cu mici hopuri mai vioaie date de bâţâielile cu care dansatorii acompaniau un solist sau altul, ducându-ne lent spre o aţipire a spiritului.
   Chiar peste monologul Stelei Popescu, chiar şi peste al lui Arşinel (cu sau despre homosexuali), şi peste scheciul lui Nae şi Muraru (cu ţigani) plutea umbra numelor celebre de altădată: Tănase, Maximilian, Mircea Crişan, Alex Andy, Fred Firea. Poate oleacă de noutate a fost în monologul Adrianei Trandafir, dar noutatea era dată de interpretarea marii artiste, de fapt singura achiziţie valabilă a cuplului Arşinel-Muraru, care de ani de zile au blocat apariţia unor adevărate şi reale talente la Teatrul „C. Tănase“. Este incredibil, dar adevărat.
   De ce se opun oare cei doi directori împrospătării trupei, cu mari şi autentice talente, e pentru marea masă a spectatorilor şi pentru mulţi comentatori de neînţeles. De ce atâta opacitate de a promova texte noi? Scritorul Turturică, prof. Alexandru Lazăr, probabil şi alţi textieri le-au pus pe tavă texte excelente cu subiecte noi, îndrăzneţe, pline de haz, dar ei recurg tot la cele roase de vreme ale vechilor textieri care au avut epoca lor de glorie. Dnii Arşinel şi Muraru nu se uită oare la ploaia de talente din emisiunile concurs a câtorva canale tv?
   Te poţi întreba de ce se întâmplă ce se-ntâmplă. De ce teatrul de revistă nu mai străluceşte ca altădată? Unde este vigoarea acidă a textelor care pe timpul comunismului clamau: „fără mănuşi“ sau „jos masca!“. Unde e unda  revoluţionară din spectacolele de după revoluţie ale trioului Stela Popescu–Arşinel–Mihai Maximilian, care ataca cu un curaj incredibil puterea nou instalată prin jertfa a sute de mii de tineri? S-a dus, s-a evaporat? Citind distribuţiile teatrului de când Arşinel e director, nu se observă aproape niciun nume nou răsunător. Niciun vârf artistic. Aceleaşi nume. Câteodată se recurge din motive comerciale la Tamara Buciuceanu, Ileana Stana Ionescu sau Valentin Teodosiu, care sunt  personalităţi de teatru, nu de spectacol muzical, gen revistă. Unde sunt noii Dan Spătaru, Aurelian Andreescu sau Anda Călugăreanu?  
   La sfârşit am aplaudat şi eu ca toţi ceilalţi glumele nesărate şi am apreciat baletul care e întinerit (nici nu se putea altfel) şi pe Adriana Trandafir, care în ciuda textului firav, a reuşit să facă un moment de teatru adevărat, şi spre ieşire mă gândeam că, deşi  se strigă că „revista“ nu e-n criză, că la public are  priză, aş adăuga: spectacolul, oricât ar fi de plicticos, este aplaudat voios, pentru că publicul este generos! Oare nu-i păcat de grădina asta mare în aer liber, de scena generoasă, de noile instalaţii, de publicul doritor să se aerisească audiind un spectacol la înalţi parametri artistici? Ar fi bine ca duetul Alex. Arşinel (director) şi Vasile Muraru (director artistic) să mai lase deoparte alte preocupări (reclamele la musaca şi farmacii, şuşanelele) şi să se ocupe de problemele reale ale Teatrului „C. Tănase“.
   La spectacolul următor  s-a mai dres busuiocul cu firavul „Aoleu!“, interpretrat de Liliana Mocanu, Ana Maria Donosa şi Valentina Fătu şi cu prestaţia hard rock şi a derivatelor sale, a lui Adrian Enache, solist de talent, care a reuşit să mai dezmorţească pentru câteva clipe atmosfera adormitoare a spectacolului.
   „Arşinel, parşivel, coadă de purcel, mândru cocoşel, marilor averi fidel. Din Dolhasca pornit şi la Bucureşti îmbogăţit“, am auzit un cor de câţiva copii care se zbenguiau bucuroşi că s-a terminat spectacolul, sărind treptele Teatrului de vară din Herăstrău, care purta în vremea adolescenţei mele numele tătucului atât de iubit de mulţi români, care au plâns cu lacrimi şiroaie la moartea lui; unii îl mai plâng şi astăzi.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe