La rubrica Ecran, dna Ilinca Belciu ne poartă prin lumea imaginată de Silviu Purcărete în„Undeva la Palilula“, debutul său cinematografic.

 "> Undeva în lumea lui Purcărete - Viața Medicală
Cultură

Undeva în lumea lui Purcărete

de Ilinca BELCIU - mai 30 2012
Undeva în lumea lui Purcărete

La rubrica Ecran, dna Ilinca Belciu ne poartă prin lumea imaginată de Silviu Purcărete în„Undeva la Palilula“, debutul său cinematografic.

 

Palilula e un orăşel imaginar, fantomă, pierdut în mijlocul câmpiei valahe.

     Un debut cinematografic aşteptat. O premieră care a stârnit toţi spectatorii de teatru şi nu numai. Cum arată Palilula cinematografică a lui Silviu Purcărete, regizorul de teatru care, de-a lungul a patruzeci de ani ai carierei sale, a reuşit să atingă niveluri nemaiîntâlnite şi nebănuite, îndrăzneţe şi mereu surprinzătoare? Puţin haotic şi greoi pentru un film, dar cu siguranţă spectaculos, inovativ, expresiv vizual, halucinant, complex. Lumea lui Purcărete a prins formă, sunet, glas, contur, imagine într-una dintre cele mai dificile producţii româneşti. Un loc pierdut pe hartă, aşa a început totul. Şi oameni încrezători în arta lui Purcărete, de la Tudor şi Oana Giurgiu (producători), Helmut Sturmer (scenograf consacrat prin Nunta de piatră), Dragoş Buhagiar (la primul său proiect cinematografic), Lia Manţoc (costume), până la actori de primă mână (Constantin Chiriac, George Mihăiţă, Horaţiu Mălăele, Ilie Gheorghe). Un proiect care datează din 2004 şi care abia în 2009 a intrat în producţie. 58 de zile de filmare, 40 de actori, peste 900 de figuranţi şi un nou-născut, peste 100 de broaşte vii, peste 50 de saci de zăpadă artificială, 150 de persoane în echipa de filmare, 53 de persoane prezente permanent pe platou. Şi, nu în ultimul rând, hala industrială Republica – un decor excelent, care a putut fi tranformat în stilul lui Purcărete. O fantasmagorie ce s-a transformat într-un proiect colosal, demn de invidiat pentru producţia românească de film. Mai mult de atât, pe lângă numeroasele zile de filmare în condiţii extrem de dificile, au urmat doi ani pentru postproducţie şi aducerea filmului la o durată suportabilă pentru publicul. Mult mister s-a menţinut în jurul proiectului imediat după terminarea filmărilor – ca urmare şi aşteptările au crescut pe măsură.
     Încă de la primele cadre ale filmului, te frapează calitatea extraordinară a imaginii semnate de Adrian Silişteanu – recunoscut deja pentru colaborarea sa cu Adrian Sitaru pentru Pescuit sportiv sau Din dragoste, cu cele mai bune intenţii. Sigur, nu poţi neglija la acest capitol meritul celor doi scenografi de excepţie – oameni din generaţii diferite – care au rupt graniţele şi au contrazis orice legi geometrice. Legile fizicii terestre nu sunt chiar atât de riguroase atunci când vine vorba de film. O plasticitate uimitoare rupe orice graniţă în spaţiul labirintic, halucinant al halei Republica. Cine s-ar fi gândit vreodată că o astfel de construcţie mamut, realizată „întru bunăstarea şi fericirea poporului“, avea să devină nucleu artistic? Dar soarta este de cele mai multe ori ironică.
     La capitolul actori, Purcărete i-a ales după sprânceană – nume mari ale scenelor bucureştene sau de provincie: George Mihăiţă, Horaţiu Mălăele, Răzvan Vasilescu, Constantin Chiriac, Ilie Gheorghe, Ofelia Popii, Alexandru Georgescu. Iar Aron Dimeny – în rolul doctorului ginecolog care ajunge în orăşelul pustiit – este ireproşabil. Personaje caricaturale trimise în zona moartă a umanităţii: un orăşel dezolant în care există maternitate, dar unde nu se naşte nimeni. Purcărete şi-a închipuit o Românie a anilor ’60, o lume imaginară, pierdută pe hartă. Pornind de la amintirea bunului său prieten, doctorul Serafim, şi de la dragostea acestuia pentru poveşti, regizorul care excelează în teatru ajunge să deruteze publicul de film. Palilula devine un no man’s land unde lucrurile par să nu aibă niciun reper: maşina ambulanţei este o Dacia 1300, maşini pe gaz se perindă în decor, la fel şi o locomotivă cu abur, portretele Ceauşeştilor apar fantomatic, iar personajul Troţki manevrează întregul oraş în stil demagogic şi propagandistic. Nicio localizare istorică precisă, pur şi simplu o adunătură de simboluri suprarealiste într-un decor pe măsură. Personajele sunt spectacu­loase, fiecare în parte, dar melanjul imaginat de Purcărete pare să nu se concretizeze substanţial. Pierzi firul poveştii, te zăpăceşti în detalii onirice şi groteşti. Lucrul cu actorii este un merit de necontestat, dar, în esenţa lor, personajele rămân firave, slab definite.
     Undeva la Palilula este, fără îndoială, un sublim exerciţiu de stil la care regizorii de film nu s-ar fi încumetat, cu atât mai mult cu cât linia realismului urmată de cei mai mulţi dintre ei (Mungiu, Jude, Muntean, Sitaru) devine litera de lege a cinematografiei actuale. Cu toate acestea, rămâne un film important, de vreme ce nu există o reţetă anume pentru film ori teatru, pentru artă în general. Fiecare proiect capătă sens pe măsură ce se dezvoltă, se conturează, creşte, se naşte mai greu sau nu – depinzând în primul şi în primul rând de condiţiile financiare.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe