Newsflash
Cultură

Universul întors pe toate părţile

de Ilinca BELCIU - dec. 17 2013
Universul întors pe toate părţile

Va fi o misiune pe cinste! (Matt Kowalski)

 

Îţi imaginezi spaţiul nelimitat, impresionant, copleşitor. Dar cum ai reacţiona dacă ai rămâne blocat acolo unde nu există presiune atmosferică, acolo unde viaţa e imposibilă? Provocarea supremă de a rămâne cu tine şi de a supravieţui. Gravity,filmul lui Alfonso Cuaron, este o experienţă intensă de neratat: despre limite, viaţă, moarte şi toate întrebările esenţiale pe care uneori le laşi departe din dorinţa de a amâna decizii. Despre linişte şi comunicare. Despre liniştea spaţiului şi cea mai intimă linişte a fiecăruia dintre noi. Toate acestea dominate de o „privelişte nemaipomenită“, aşa cum bine mărturiseşte Matt Kowalski.
Gravity nu este un science-fiction clasic. Este unul dintre filmele adânc ancorate în realitate, o dramă cu accentele bine dozate ale unui thriller contemporan. Trăieşti emoţiile, temerile, fricile, dilemele celor doi cosmonauţi aflaţi într-una dintre cele mai delicate misiuni. Sandra Bullock interpretează rolul carierei sale de până acum – Ryan Stone, în vreme ce George Clooney (Matt Kowalski) poate fi la fel de seducător chiar şi atunci când e acoperit de un incomod costum de astronaut.
Misiunea de rutină din jurul navei spaţiale se transformă în cel mai crunt coşmar pentru cei doi. Legaţi ombilical de navă, Stone şi Kowalski gravitează în spaţiu, dar în scurt timp rămân izolaţi şi fără nicio şansă de comunicare cu Staţia Internaţională. Oxigenul se termină, iar imaginea lui Emmanuel Lubezki este absolut halucinantă, completată de efectele speciale coordonate de Tim Webber. Pentru cei care au văzut Children of Men semnat de Cuaron, veţi redescoperi acum mai bine ca niciodată cadrele lungi, senzaţia de nesfârşit şi infinit. Cuaron dovedeşte o pasiune pentru cadrele secvenţă de cel puţin 10 minute. Tehnica îi permite, iar echipa întâmpină astfel de indicaţii regizorale ca pe o intensă provocare.
Dar dincolo de efectele speciale şi de filmările în platouri inventate pentru acest gen de scene, cu panouri imense acoperite de mii de becuri, Gravity este apăsător şi relevator totodată. Iar când presiunea oxigenului scade şi Stone nu încetează să se rotească pierdută în spaţiu, totul devine un mare semn de întrebare împletit cu frica de necunoscut. În spaţiul lui Cuaron nimeni nu te poate răni, iar fascinaţia necunoscutului ajunge să fie din ce  în ce mai provocatoare: „Stă în puterea ta să decizi ce vrei să faci mai departe“, o mobilizează Kowalski pe Stone. 
Liniştea devine personaj secundar în Gravity şi reflectă miracolul naşterii, sensul morţii, agonia într-un neant ce nu poate fi cuprins nici măcar cu gândul. E precum sufocarea lentă şi mai ales conştientă. Dar Bullock este incredibilă în reacţiile sale: panica, plutirea haotică, privirea pierdută, lacrimile, mişcările greoaie în costumul incomod. Te face să simţi şi să experimentezi oprirea respiraţiei, nodul în gât, lacrimile răbufnite dintr-o disperare acută.
Gravity are o profunzime abisală, precum spaţiul în care se desfăşoară. Politeţea şi afecţiunea lui Kowalski completează perfect durerea chinuitoare a lui Stone. Zace acolo un romantism de o sensibilitate rară. Ce impresionează în scenariul lui Cuaron, scris împreună cu fiul său Jonas, este lipsa detaliilor vieţilor personale ale celor doi cosmonauţi. Tot ce aflăm despre ei sunt umile informaţii: fiica lui Stone a murit într-un accident destul de stupid, în vreme ce doamna Kowalski nu a avut răbdare să îl aştepte înapoi acasă. Nu au petrecut decât şase săptămâni împreună. Nu contează trecutul lor, istoricul lor, ci mai degrabă capacitatea de reacţie. În astfel de momente limită trebuie să înveţi să mergi mai departe şi să nu priveşti înapoi. Fragilitatea celor mai cumplite şi delicate clipe din viaţă te obligă să iei deciziile necesare. Desigur că nu vorbim de corectitudine, ci de reacţii urgente în spiritul momentului. Una dintre cele mai tulburătoare secvenţe este cea în care Stone încearcă în zadar să comunice cu Aningaaq. No hablo Chino strigă cu disperare Stone atunci când aude la celălalt capăt al firului o voce umană, un lătrat de câine, un scâncet de copil. Răvăşitor! Iar Jonas Cuaron a şi regizat un scurtmetraj intitulat Aningaaq în care vocea lui Stone (aceeaşi Bullock) trăieşte agonia finalului. Unul dintre scurtmetrajele care merită văzut imediat după Gravity – disponibil pe indiewire.com
   Gravity este cu siguranţă filmul anului. Îţi va întoarce Universul pe toate părţile. Dar merită tot efortul psihic!

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe