Stagiunea muzicală s-a
încheiat, dar vara se dovedeşte a fi deosebit de ofertantă pentru melomani,
pentru că este vremea festivalurilor, aşa cum, de exemplu, în perioada 15–20
iulie, se va desfăşura, în aer liber, la Castelul Corvinilor din Hunedoara şi
la Palatul Magna Curia din Deva, ediţia a cincea a „Opera Nights“. Este o
manifestare în cadrul căreia ansamblul Operei din Constanţa va prezenta
spectacole cu „Aida“, „Traviata“, „Liliacul“ sau „O noapte la Veneţia“ –
recenta premieră a teatrului.
Demn de remarcat este şi
faptul că evoluţia în festival este încadrată de două turnee organizate de
Opera Classica Europa fie în Franţa unde, în ambianţa legendarului Versailles,
a oferit o reprezentaţie cu „Nabucco“, fie în Germania, prin reluarea celebrei
opere verdiene la Lorch, sau la Lindenfels, propunând şi „Tosca“, iar la
Marburg, pe lângă concertul cu arii din opere şi operete susţinut la Bad
Schwalbach. După serile de la Hunedoara şi Deva, urmează un alt turneu, de
asemenea în Germania, aşa încât artiştii constănţeni vor avea o activitate
intensă în aşa-zisele luni de concediu.
Pe coordonate cumva
asemănătoare se anunţă şi stagiunea estivală a Operei din Timişoara, pentru că,
în perioada 23 iulie–16 august, corul şi orchestra teatrului se vor afla în
Austria, în cadrul contractului (prelungit) cu Festivalul de operetă de la
Kufstein, unde se regăsesc, încă de la prima ediţie, în seria de spectacole ce
propune, în fiecare an, altă creaţie îndrăgită de gen. Acum, la ediţia a noua,
s-a optat pentru cunoscuta „La calul bălan“ de Benatzky, colaborând, ca
de obicei, cu solişti invitaţi din toată Europa. Este o manifestare de mare
succes, ce beneficiază de o locaţie specială, scena şi sala de 3.000 de locuri
fiind amenajate în castelul care, cândva, a fost o temută închisoare.
Revenind acasă, artiştii
din frumosul oraş de pe Bega vor pregăti ediţia a unsprezecea a Festivalului
din Parcul rozelor, în perioada 21–30 august, de această dată oferind un
concert extraordinar alături de corul regal Venlona din Venlo, Olanda, apoi
producţii din repertoriul curent precum „Nunta lui Figaro“, „Scripcarul pe
acoperiş“, „Contesa Maritza“, „Turandot“, „Hansel şi Gretel“, „Voievodul ţiganilor“,
la care intrarea este liberă. Şi, pentru a păstra simetria, între 11 şi 14
septembrie, orchestra şi soliştii timişoreni vor cânta în Olanda, la Heerlen şi
Venlo, în cadrul unui program de schimburi culturale.
Între timp, la
Filarmonica din Timişoara a avut loc Concursul de canto „Sabin Drăgoi“ care, la
ediţia a noua, a adus în faţa juriului tineri dornici să facă primii paşi
într-o posibilă carieră solistică, un aspect demn de interes fiind şi cerinţa
de a interpreta şi arii din operele scrise de Drăgoi, apropiindu-i astfel de
pagini din muzica noastră de gen din veacul trecut, destul de puţin abordată în
ultima vreme.
Cei care au rămas în
Bucureşti beneficiază, la rândul lor, de o varietate de oferte, pentru că, după
concertele susţinute în Piaţa „Enescu“ sub genericul „Bucharest Music Film
Festival“, în vecinătate, la Ateneu, debutează deja tradiţionala „Vară magică“,
alăturând ansambluri şi solişti de mare calitate. Astfel, la 8 iulie, vom
reasculta, după o absenţă destul de îndelungată, „Virtuozii din Bucureşti“
care, sub bagheta lui Horia Andreescu, propun o seară Mozart, urmând apoi, în
fiecare miercuri, Orchestra Română de Tineret, cu Cristian Mandeal la pupitru
(în opusuri de Mozart şi Mahler), Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei,
dirijorul Patrick Lange optând pentru lucrări de Prokofiev, Copland sau
Mendelssohn-Bartholdy. Iubitorii muzicii camerale sunt invitaţi să asculte,
spre finalul lunii lui Cuptor, triouri de Brahms şi Schubert sau cvartete de
Beethoven, Dvořák şi din nou Brahms, prilej de reîntâlnire cu interpreţi
binecunoscuţi şi unanim apreciaţi.
O noutate va fi însă, la
Teatrul „Odeon“, prima ediţie a Festivalului internaţional „Marile serate
muzicale ale Bucureştiului“, programată în perioada 9–12 iulie, organizat de
Fundaţia „Euterpe“ şi condus de violoncelistul Anton Niculescu, incluzând
lucrări diverse în versiunea unor oaspeţi importanţi printre care s-au anunţat
Bruno Canino, Vladimir Mendelsohn, Michel Boudoncle, dar şi Andrei Licareţ sau
Marian Movileanu, cântând în varii formule instrumentale. Tot aici se va
regăsi, fireşte, şi Anton Niculescu, cel care a dorit ca astfel să transfere în
Capitală manifestările cu care anterior încercase să obişnuiască publicul din
Braşov, printr-o „structură-pilot“ testată la poalele Tâmpei şi „implementată“
acum la Bucureşti. O iniţiativă care sperăm că va avea succes în cele patru seri
gândite caleidoscopic în plan repertorial.
Dar luna august va veni şi
cu alte festivaluri intrate de mult în obişnuinţa publicului care aşteaptă să
(re)asculte şi la Sighişoara sau la Sinaia artişti îndrăgiţi şi muzică bună,
pregătindu-se ca din 30 august să (re)înceapă „maratonul“ Festivalului
„Enescu“, din fericire mai redus ca timp – (doar) până în 20 septembrie –, dar
la fel de încărcat şi ofertant.
Cu siguranţă,
raportându-ne doar la asemenea repere, se conturează clar o vară fierbinte
pentru melomani.