Newsflash
Cultură

Zbucium, morbiditate, cruzime

de Geo VASILE - aug. 27 2012
Zbucium, morbiditate, cruzime
   Prozatorul, poetul şi dramaturgul Yukio Mishima (1925–1970) voia să ducă o viaţă de star şi să moară în acelaşi mod, dovadă sinuciderea lui rituală printr-un tragic şi spectaculos seppuku. Exhibiţionist în stare să-şi „lucreze“ trupul prin culturism şi kendo, spre a putea să practice în văzul lumii acele sporturi războinice tipic japoneze, sau să interpreteze diverse roluri în filme de gust îndoielnic, sfârşeşte prin a deveni un personaj complex şi, prin anumite obsesii, neliniştitor. Ceea ce nu exclude o anume forţă interioară în confruntarea cu viaţa, iubind-o atât de mult încât să fie gata să-şi ia adio în clipa în care el ar fi crezut că moartea e singura soluţie şi oricum înainte ca evenimentele sau fatalitatea necontrolabilă să-l răpună.
   Confesiunile unei măşti (Humanitas fiction, 2011, traducere – impecabilă – din japoneză de Emil Eugen Pop) este prima carte de succes a marelui scriitor japonez, scrisă la vârsta de 23 de ani, cu un curaj uluitor al destăinuirii. Impostaţia autobiografică catapultează cititorul într-o lume ambiguă şi totodată extrem de reală. Un concentrat de zbucium, morbiditate şi cruzime, rarisim în acea epocă, stilul fiind gidian sau proustian, cu lungi, lucide digresiuni analitice, psihologice, dar şi cu numeroase oaze de înaltă poezie (a se vedea extraordinarul poem în proză dedicat Sf. Sebastian). Conştiinţa „măştii“ respec­tive se mărturiseşte de-a lungul acelor dense şi elegante pagini, riscând să-şi covârşească cititorul prin partitura melancoliei şi a dezolării sufleteşti. „Masca“ se naşte într-o familie din clasa de mijloc, discretă, animată de sentimentul ocrotirii excesive faţă de copilul atins de o boală (pneumonie) ce-l va trăda în momentele-cheie ale vieţii, cel dintâi fiind al Doilea Război Mondial. Faptul de a fi fost respins la încorporare, aşadar izolarea lui de cei ce aveau posibilitatea de a-şi putea apăra patria pe câmpul de bătaie, va fi considerat de tânărul Mishima o osândire.
   La început, vom vedea acea mică flacără vitală, pe elevul Mishima răsfoind cărţi cu eroi, cu atleţi imbatabili, cu eroine plăsmuite în armuri bărbăteşti tip Fecioara din Orléans. Visele copilului aspiră către această tipologie virilă (samurai) îmbătată de ideea sacrificiului, hrănite de un psihic ce se destăinuieşte gradual dar ireversibil, fără ca el să-şi fi dat seama de propria-i diversitate faţă de cei de-o seamă cu el.
   Începând însă cu colegul său, gimnastul şi viitorul luptător Omi, asupra căruia îşi aţinteşte privirile timorate şi pline de admiraţie, idealizându-i trăsăturile mai apăsat masculine, îşi înţelege zi de zi, an de an, realitatea naturii sale homoerotice. Astfel, îşi pune cu extremă nepăsare acea mască lipită pe chip ca un fel de a doua epidermă. O mască ce pledează „normal“ în ochii celorlalţi, convingându-se el însuşi, într-un fel de autohipnoză perpetuă, că este ca toţi camarazii săi. Îşi repetă necontenit că este asemeni tuturor, dar în tăcere şi la adăpostul întunericului, noaptea, îşi dă la iveală adevăratul chip, adevăratul Eu, pradă unor vise străbătute de vrajă şi totodată de cruzime. Sângele celorlalţi face să-i clocotească propriul sânge, făptura sa intimă e o rană generalizată, un martiraj. Memorabil este episodul în care chiar figura „Sf. Sebastian Martir“, de Guido Reni, îi provoacă prima ejaculare, eliberându-l de inhibiţii, de mrejele dureroase ale acelei măşti.
   Tenebrele ascunse în inimă îl fac să dea frâu liber unor instincte sado-maso. Frumuseţe şi violenţă. Masca e esenţială acum: metaforă a disconfortului interior şi a izolării, a singurătăţii într-o lume altfel clădită. Un lucru delicat, inavuabil, dar real, închis într-o maşină duduind de falsitate. Un bine ascuns conglomerat de autoimpostură. Sentimentul ce-l chinuieşte pe tânărul narator este autoconvingerea că trebuie să fie cu orice preţ asemenea celorlalţi, egalul lor, denaturând identitatea ascunsă a demonului ce-i palpită în piept (în respectul adevărului, trebuie să amintim că Mishima s-a căsătorit în 1958 şi a avut o fată şi un băiat, ceea ce nu înseamnă că nu frecventa cluburile gay).
   Proba decisivă a atracţiei sale sexuale ar fi să nu se mai îndrăgostească de Omi cel viril de pe vremea gimnaziului şi de versiunile sale de mai târziu, ci de o fată sau de o femeie. După varii tentative ratate, o întâlneşte pe Sonoko, timida şi inocenta soră a colegului Kusano. Se poartă cu ea încântător, precum cel ce iubeşte cu adevărat, fiindcă nu are ce pierde. Izbuteşte s-o cucerească ca şi cum ar fi plănuit un experiment. O sărută, o mângâie, o seduce (platonic, evident), după care o părăseşte, avansând tot felul de pretexte: războiul, tinereţea, studiile de drept… Totul nu era decât o colecţie de minciuni pentru a-şi ascunde propriul faliment. Fapt e că încercase, dar masca rămăsese intactă pe faţă, feroce, necruţătoare, mai vie ca oricând. Dovadă scena când ochii „măştii“ rămân pironiţi pe bustul dur al unui tânăr, încleştaţi de dorinţă; pe trupul acela ca din topor şi sălbatic, dar de o „frumuseţe incomparabilă“. Văzându-i şi alte detalii, cum ar fi tatuajul în formă de bujor, pe care naratorul l-ar fi dorit a fi de sânge, sau gâtul gros şi puternic, el este săgetat de un straniu fior până-n adâncul inimii. Asta se întâmplă în timp ce, după ani, o întâlneşte pe Sonoko, acum căsătorită. Uitase pur şi simplu de ea, distras de ceea ce era adevărata sa chemare.
   Revenirea la realitate îl izbeşte precum un fulger ce despică un arbore. Edificiul pe care îl construise până atunci, acel artificiu numit mască pe scena vieţii, îl simte cum se surpă ca un castel de nisip. În acel moment îşi dă seama că nu va mai putea să reziste în acest joc fraudulos, că nu îşi va mai putea ascunde adevărata identitate; pierduse proba finală, închide însă ochii şi recuperează într-o clipă glacialul sentiment al datoriei.
   Umilinţa şi ruşinea, ca rezultate ale unei bătălii pierdute contra propriei naturi, au ecou într-un concept de neputinţă mult mai extinsă faţă de viaţa şi patria sa. Imediat după război, Mishima renunţă la preţiozităţile stilistice cu orice preţ, în favoarea unei eleganţe şi a unui rafinament ce l-au făcut pe mai vârstnicul Kawabata (1899–1972), Premiul Nobel pentru literatură în 1968, să scrie: „Mishima e unul dintre acele genii care se nasc o dată la trei sute de ani. În ceea ce priveşte talentul, îmi este mult superior“.
   Crezând în predestinare, ca şi Sf. Augustin, autorul anticipează – prin premoniţii cvasiprogramate în Confesiunile unei măşti – întreaga parabolă biografică (viaţa, sinuciderea) şi bibliografică, oferind pagini de intensă autoanaliză aproape ştiinţifică (retrospecţie şi introspecţie). Deşi încă nu-şi publicase capodopere tip „Culori interzise“, „Templul de aur“, „Tumultul valurilor“ sau tetralogia „Marea fertilităţii“, aproape toate temele şi motivele artei sale narative sunt prezente, inclusiv stări sufleteşti antinomice: frumuseţea care merge mână-n mână cu moartea, idealul frumuseţii masculine ce nu exclude obsesia efebului din rândul unor indivizi instinctuali, imuni la idee, dar imprevizibili, eventual violenţi (precum cei îndrăgiţi şi imortalizaţi de Pasolini), autoflagelarea, căinţa, cultul purităţii şi al sacrificiului, vitalismul (tip d’Annunzio, pe care îl va întâlni), aluzii la vastisimele lecturi euro-americane (nu numai beletristică, ci şi artă, sexologie, istorie, mitologie etc.).
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe