Newsflash
OPINII

Decesele care ar putea (ar fi putut) fi evitate

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - aug. 25 2023
Decesele care ar putea  (ar fi putut) fi evitate

Tragediile rutiere ne inflamează periodic, însă autorităţile nu par a depune eforturi pentru prevenirea repetării lor.

Acum ceva vreme remarcam atitudinea autorităţilor din SUA: făceau orice efort omenește posibil pentru a împiedica prognosticul fatal în orice situaţie în care, prin metode preventive sau alte metode, se puteau opune acestuia. La o extrem de mare distanţă este atitudinea care, în mod eronat, se manifestă prin cuvinte laudative atunci când se anunţă cifre despre „marele succes”: reducerea mortalităţii prin evenimente rutiere. 

Pot fi numite, cel mai adesea, crime pe șosea, iar situaţia nu este deloc încurajatoare. România ocupă un tragic loc fruntaș la acest tip de decese în Uniunea Europeană (1). Mai mult decât atât, am auzit afirmaţii care nu au dus la nimic, precum „Carnagiul de pe șoselele României trebuie oprit. Acest lucru se obţine prin intervenţii ferme la nivelul legislaţiei”. 

Codul rutier a fost modificat în urmă cu aproape 18 luni, aproape degeaba (2-6). Din nefericire, însă, reacţia la nivelul societăţii civile (mai există oare așa ceva?) este plăpândă (7). Câteva reacţii, un pic de „inflamaţie tranzitorie” și s-a sfârșit. Am început să transmit mesaje pe această temă autorităţilor în urmă cu aproape doi ani. Am primit răspunsuri rezonabile, dar și răspunsuri într-o clasică „limbă de lemn”, cu multă stimă și mult mai multă inutilitate.

 M-am gândit de multe ori că unica soluţie ar fi ca societatea civilă să se organizeze și să angajeze echipe de avocaţi serioși, profesioniști, care să pregătească acţiuni îndreptate împotriva autorităţilor atât pentru faptul că nu au fost în stare să elaboreze o legislaţie corespunzătoare, cât și pentru dramatica stare a șoselelor, străzilor și pentru lipsa  unei infrastructuri corespunzătoare. Infrastructură care este așteptată din 1990, fără niciun rezultat. Din nou, cuvintele laudative, tăierea de panglici pentru „încă 10 sau 12 kilometri de drum rapid/autostradă” subliniază incapacitate și  incompetenţă, și în niciun caz  realizări.

Așa cum pe vremuri consideram că președintele Republicii Socialiste România va trăi mai mult decât mine, acum chiar nu mai cred că voi mai avea carnet de conducere la vremea când va exista și în România o autostradă așa cum se cuvine. Bancul pe care l-am auzit relativ recent este, în fapt, tragic: „Maternitatea Ploiești anunţă că azi, la ora 9:14:32, s-a născut bunicul primului șofer care va conduce pe autostrada Comarnic - Brașov! Să fie într-un ceas bun!”.

Legislaţie permisivă

De la ultima mea intervenţie către autorităţi și până astăzi, doar eu am văzut peste 910 știri privind accidente rutiere, între care peste 70 privind consumul de alcool sau/și droguri la volan și peste 220 de evenimente rutiere care s-au soldat cu decese (crime pe șosea). Cea mai recentă, intens discutată, a fost săvârșită în localitatea 2 Mai. Pe măsură ce timpul trece, aflăm că persoana care a ucis doi tineri a fost „iertată” de analiza toxicologică și că a comis și alte infracţiuni înainte de crimă. Nu există cuvânt prin care să putem caracteriza ceea ce s-a întâmplat. Pentru crime trebuie să răspundă atât făptuitorul, cât și autorităţile care pot fi considerate facilitatoare.

Nu este posibil să „stai cu braţele în sân” și, în loc să stabilești prin lege posibilitatea de-a utiliza înregistrări (fotografii, filme) realizate chiar de către neprofesioniști pentru a pune sub acuzare făptuitorii înainte de a deveni criminali, să te lamentezi că „nu se poate”. Nu este posibil ca o bombă cu ceas (o mașină cu peste 120-150 km/oră este exact o bombă potenţială) să fie detectată, iar legea să ducă la o amendă ridicol de mică și la suspendarea permisului auto pentru un număr de zile ridicol de puţine. Nu este posibil ca o persoană care ucide pe șosea să mai poată recupera carnetul de conducere – după o astfel de tragedie, doar transportul în comun ar trebui să mai fie acceptat. Permisivitatea faţă de șoferii agresivi, faţă de cei care comit infracţiuni reprezintă o atitudine nocivă. O atitudine care va permite în continuare ca în România să se moară cu zile și din această cauză.



1. https://www.viata-medicala.ro/93-la-un-milion-fa-a-de-16-28201
2. https://www.viata-medicala.ro/26-februarie-2022-26726
3. https://www.viata-medicala.ro/a-scapat-miraculos-dintr-un-accident-de-masina-zdrobitor-26828
4. https://www.viata-medicala.ro/ca-si-cum-nimic-nu-s-a-intamplat-27546
5. https://www.viata-medicala.ro/riscul-permanent-de-a-muri-cu-zile-27733
6. https://www.viata-medicala.ro/reguli-noi-obiceiuri-vechi-29642
7. https://www.viata-medicala.ro/sa-fie-doar-21-922-26666

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe