Newsflash
Diverse

A dona sau a nu dona organe – informaţie publică sau confidenţială?

de Dr. Andrada PÂRVU - iul. 24 2013
A dona sau a nu dona organe – informaţie publică sau confidenţială?
La 26 iunie 2013 s-a desfăşurat la Cluj ultima întâlnire a Atelierului Multidisciplinar şi Interuniversitar de Filosofie şi Antropologie Medicală. Atelierul se desfăşoară sub egida Universităţii de Medicină şi Farmacie „Iuliu Haţieganu“ din Cluj-Napoca, fiind găzduit în Biblioteca Clinicii Medicală II prin bunăvoinţa domnului prof. dr. Dan Dumitraşcu. Ultima întâlnire din acest an a reprezentat pentru participanţi o adevărată provocare la discuţii pe teme de etică medicală referitoare la donarea de organe. Am aşteptat cu interes condimentat cu nerăbdare şi curiozitate conferinţa susţinută de doamna lector dr. Mihaela Frunză, de la Facultatea de Filosofie a Universităţii „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca, un specialist în domeniul eticii transplantului. A fost prezentată o cercetare întreprinsă alături de doamnele Judit Sándor şi Enikö Demèny de la Center for Ethics and Law in Biomedicine, Central European University, Budapesta şi conf. dr. Beatrice Ioan – UMF Iaşi, finalizată cu un text publicat în volumul „Public Engagement in Organ Donation and Transplantation“, Pabst, Lengerich (2013).
La baza studiului s-a aflat încercarea de a urmări şi înţelege mecanismele celei mai extinse campanii pro donare de organe desfăşurate până acum, declanşată de inventatorul Facebook, Mark Zuckerberg. Campania a început în 1 mai 2012 şi a constat în includerea statutului de „donator de organe“ pe pagina personală de Facebook a utilizatorilor din acele ţări unde este posibil ca, în timpul vieţii, să te înscrii ca viitor donator de organe într-un registru naţional de donare (Australia, Brazilia, Columbia, Danemarca, Irlanda, Olanda, Noua Zeelandă, Africa de Sud, Suedia, Marea Britanie şi SUA). Într-o primă etapă, utilizatorii Facebook puteau să bifeze pe pagina personală statutul de „donator de organe“, urmând ca într-o a Lector dr. Mihaela Frunză, Facultatea de Filosofie a Universităţii „Babeş-Bolyai“Cluj-Napocadoua etapă, să poată accesa linkul către registrul naţional de donatori al ţării respective şi să se înscrie ca donator de organe.
În primele 24 de ore de la debut, în SUA s-au înscris în registrul de donatori 6.000 de persoane pe zi, iar din mai 2012 (de la debutul campaniei) până în septembrie 2012 (momentul efectuării studiului), 275.000 de utilizatori Facebook au făcut publică dorinţa de a deveni donatori. Campania a fost primită cu entuziasm de specialiştii implicaţi în realizarea registrelor naţionale de donatori şi de promotorii campaniilor de donare de organe.
La prima vedere, campania este o iniţiativă extraordinară, cu un mesaj umanitar emoţionant. Dar o serie de bioeticieni a privit cu scepticism această campanie, aducând argumentele specifice eticii transplantului, pe care această campanie le pune în discuţie: chestiunea consimţământului informat pentru donare, a confidenţialităţii datelor, a anonimatului donării, a protecţiei datelor şi a solicitării publice de organe.
Analizând în profunzime această campanie şi posibilitatea ca o persoană să-şi facă publică pe o reţea de socializare intenţia de a dona organe, au apărut o serie de întrebări retorice rostite în timpul conferinţei. Oare toate acele sute de mii de persoane care au „share“-uit intenţia lor de a dona, chiar au înţeles ce înseamnă cu adevărat acest lucru? Au fost conştienţi că într-o reţea de socializare orice informaţie poate fi trimisă mai departe şi făcută publică, chiar dacă intenţia celui care a postat-o a fost să rămână în cercul său de prieteni?
Oare acele persoane au bifat într-o fracţiune de secundă această opţiune din dăruire pentru semenii lor bolnavi sau din dorinţa de a fi în „trend“ cu prietenii lor de pe Facebook, care aveau, de asemenea, opţiunea bifată?
Au cumpănit câtuşi de puţin, s-au informat ce înseamnă decizia de a fi donator de organe? Oare şi-au pus problema dacă ar dori să doneze organe fiind în viaţă sau după deces? Au avut timpul să ia aceste decizii, având în vedere că, potrivit statisticilor prezentate la conferinţă, timpul mediu de utilizare a Facebook-ului este de 18–20 de minute/şedinţă?
Dacă ar fi să plăsmuim scenarii à la Hollywood, oare cei care au bifat această opţiune s-au gândit că printre cei un milion de utilizatori de Facebook ar putea fi şi traficanţi de organe care i-ar putea transforma cât de repede în donatori (vii sau decedaţi)?
Cât de mic este pasul de la a face publică intenţia de donare de organe, a da anunţuri de cerere organe, până la a transforma acest act medical nobil, transplantul, într-un act pur comercial?
Acestea au fost doar câteva dintre ideile care au animat participanţii cu privire la studiul întreprins de doamna lector dr. Mihaela Frunză care a analizat atât argumentele în favoarea campaniei, cât şi obiecţiile critice formulate împotriva ei. În final, autoarea a concluzionat asupra disproporţiei între modul în care sunt repartizate beneficiile campaniei (în majoritate publice) şi respectiv riscurile acesteia (în majoritate private, cu efect individual asupra celor care au făcut publică opţiunea de a dona organe).
La finalul discuţiilor care au urmat conferinţa, s-a conturat ideea prin care o campanie pro donare de organe este binevenită, este o campanie care dăruieşte unica şansă la viaţă unor bolnavi aflaţi în situaţii disperate. Important este şi modul în care este desfăşurată, cât şi nivelul de informare despre donarea de organe pe care îl oferă.
  Odată cu încheierea ciclului de conferinţe 2012–2013 ale Atelierului Multidisciplinar şi Interuniversitar de Filosofie şi Antropologie Medicală, aşteptăm cu interes şi dorinţă de dialog interdisciplinar întâlnirile din anul universitar viitor. Vă invităm la Cluj la Atelier sau pe site-ul http://afsam.eu, unde puteţi audia conferinţele.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe