Newsflash
Diverse

Orice comportament poate fi educat

de Claudia MATEI - mai 31 2016
Orice comportament poate fi educat

     Un copil afectat de autism evoluează mai bine dacă beneficiază de un program individualizat Applied behavior analysis (ABA), și nu de unul care îmbină mai multe terapii, arată datele prezentate în cadrul conferinței internaționale ABA. Evenimentul a fost organizat de Asociația pentru Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA) și Asociația HelpAutism, la începutul lunii trecute la București.

 

Noi câți specialiști avem?

 

     În țara noastră, în ceea ce privește intervenția timpurie (programele de terapie pentru copiii cu vârste mici), serviciile oferite în București sunt de calitate înaltă, comparabile cu intervențiile din alte state. Este important de precizat faptul că în ultimii 10 ani au fost făcuți pași destul de mari în analiza aplicată a comportamentului în România. În prezent, există 27 de specialiști acreditați Board Certified Behavior Analyst (BCBA) și Board Certified Assistant Behavior Analyst (BCaBA) și suntem țara cu cei mai mulți terapeuți acreditați Registered Behavior Technician (RBT) din Europa.
     Trebuie să dezvoltăm, însă, programele de terapie pentru adulți și adolescenți, să extindem serviciile de calitate în toată țara și să remodelăm sistemul actual de învățământ, astfel încât să răspundă mai bine nevoilor copiilor și să definească mai bine conceptul de integrare.

 

Traseul între specialități

 

     De obicei, primul contact al copilului cu sistemul sanitar este acela cu medicul de familie. Acesta aplică de obicei screeningul pentru autism sau alte afecțiuni asociate. În funcție de scor sau de particularitățile observate, familia este direcționată către un medic de psihiatrie infantilă, care poate face o evaluare amănunțită și poate pune diagnosticul.
     Urmează recomandarea spre o evaluare psiho-comportamentală, de obicei cea mai complexă evaluare care poate stabili nivelul actual de dezvoltare al copilului. Aceasta poate fi realizată de un psiholog, specialist în analiza aplicată a comportamentului, astfel încât să poată fi elaborat ulterior un plan individualizat de terapie.
     Fiecare copil diagnosticat ar trebui să urmeze un program ABA intensiv, să fie inclus în grupuri de terapie pentru dezvoltarea abilităților sociale și, în funcție de necesități, să primească servicii de logopedie sau kinetoterapie.

 

Rezultatele screeningului

 

     Screeningul urmărește depistarea precoce a tulburărilor de spectru autist și tulburărilor de sănătate mintală asociate. Practic, tuturor copiilor cu vârsta până la trei ani ar trebui să li se aplice chestionarul tip. Acest screening se repetă, pentru fiecare copil, la vârstele de 12, 18, 24 și 36 de luni. Urmează, unde este cazul, evaluarea psihiatrică și diagnosticul, realizate de un psihiatru pediatru.
     Nu există date statistice care să de­monstreze în cifre efectul screeningului, însă în cadrul centrelor noastre observăm diferențele. Dacă acum câțiva ani, copiii erau diagnosticați la trei-patru ani și mulți începeau terapia în jurul acestei vârste, în prezent, numărul copiilor diagnosticați precoce a crescut și avem din ce în ce mai mulți copii de doi ani sau chiar mai mici, care încep să beneficieze de terapie.
     Pentru a obține rezultate bune și pentru ca procesul să nu se oprească după diagnosticare, este nevoie de formarea specialiștilor în analiza aplicată a comportamentului în cât mai multe orașe din țară, de centre specializate și un număr mai mare de medici de psihiatrie infantilă sau de o politică mai eficientă pentru decontarea serviciilor de terapie.

 

Care este vârsta optimă de intervenție?

 

     Intervenția timpurie oferă cele mai bune rezultate și este important ca fiecare copil să înceapă un program de terapie cât mai devreme. Intervenind în jurul vârstei de doi ani, încercăm să reducem diferența viitoare dintre abilitățile actuale și cele pe care copilul ar fi trebuit să le dezvolte, conform vârstei cronologice. Chiar dacă rata de învățare a copilului este una foarte bună, trebuie să ținem cont de un aspect extrem de important, și anume faptul că este necesar un timp mai mare pentru predarea fiecărei abilități.
     Desigur, există mai mulți factori ce influențează procesul de învățare și cel terapeutic, iar în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist, implicarea familiei în terapie și potențialul nativ al copilului au un impact mare asupra evoluției.

 

 

Orice comportament poate fi îmbunătățit

 

     Sfera de aplicabilitate a terapiei ABA este vastă. Orice comportament poate fi educat sau îmbunătățit, indiferent de diagnostic. Putem utiliza tehnici ABA pentru a modela abilitățile unui copil diagnosticat cu autism, a copiilor de la grădiniță sau de la școală pentru a obține rezultate mai bune sau oricărui individ pe care modelarea comportamentală l-ar putea ajuta să-și îmbunătățească relațiile sociale sau calitatea vieții. Practic, orice comportament poate fi modificat.
     De obicei, cei care apelează frecvent la servicii de analiză aplicată a comportamentului sunt diagnosticați cu tulburare de spectru autist, note autiste, tulburări de dezvoltare, retard, ADHD, hiperkinetism, întârziere de limbaj, sindrom Down, sindrom Asperger.
     În îngrijirea copiilor cu autism, intervențiile trebuie măsurate întotdeauna pentru a ne asigura că efectele sunt cele scontate, astfel încât să putem lua cele mai bune decizii pentru pacient. Prof. dr. Sigmund Eldevik, de la Universitatea din Oslo, a subliniat în cadrul intervenției sale importanța urmăririi ratei de învățare și a măsurării comportamentului adaptativ al unei persoane. Practic, trebuie să avem în vedere ce reușește să facă un copil în viața de zi cu zi, cât de repede asimilează cunoștințe noi și cum le utilizează apoi, mai mult decât simpla stabilire a unui IQ bazat pe un test standardizat.

 

Ajutor pentru părinți

 

     Toți participanții la conferința internațională ABA, desfășurată în perioada 8–10 aprilie, au primit gratuit cartea „Semnează aici“, un instrument de mare ajutor pentru familiile afectate de autism, bazat pe principiile analizei comportamentale aplicate. Tehnicile, modelele de lucru și exemplele în imagini din „Semnează aici“ au fost special concepute, astfel încât fiecare părinte să poată maximiza contribuția sa în educația propriului copil.
     Încă două evenimente importante vor avea loc anul acesta – un training oferit de ATCA, în parteneriat cu Universitatea din Oslo, prin proiectul numit „Consultanță norvegiană în sprijinul terapeuților și copiilor cu autism din România“ și un proiect de cercetare în România, pe care ne străduim să-l stabilim împreună cu specialiștii din afara țării.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe