Newsflash
Diverse

Postmodernism biopsihosocial

de Iftimie NESFÂNTU - iul. 25 2014
Postmodernism biopsihosocial

   Conferinţa Asociaţiei Europene de Psihosomatică Medicală (EAPM) – prima desfăşurată în Europa de Est, potrivit preşedintelui asociaţiei, prof. dr. Wolfgang Söllner –, a avut loc la Sibiu, la finalul lunii trecute. Pornind de la genericul „Îngrijeşte şi vindecă”, ediţia de anul acesta a adus împreună profesionişti psihosomaticieni, psihiatri, medici, psihologi şi alţi specialişti cu preocupări pentru sănătatea omului în interdependenţă cu sinele său şi cu cei din vecinătate/anturaj, în contextul propriei culturi: omul văzut într-o perspectivă bio-psihosocială.

 
 
 

Prototipul omului de mâine

 

   Asistăm la o schimbare de paradigmă în relaţia suflet–corp în cultura occidentală. Există un fel de cult al corpului, paradoxal într-o cultură creştină care, anterior, a vitregit corpul şi l-a supus ascetismelor, rigorilor morale. Comunicarea – până şi această conferinţă – a devenit o construcţie de relaţii, mai degrabă decât transmitere de informaţii. De aceea, corpul câştigă foarte mult în raport cu sufletul în acest context, pentru că, de fapt, corpul este suportul relaţionării. Dacă privim corpul în raport cu funcţiile comunicării, există, pe lângă cele trei funcţii care definesc relaţia – expresivă/emotivă, impresivă/conativă şi fatică/legată de canalul de comunicare –, încă alte trei. Una dintre acestea este, în mod particular, interesantă din perspectiva corpului: funcţia poetică.
   Aurel Teodor Codoban, profesor de filosofie la Facultatea de Drept din Cluj-Napoca a Universităţii Creştine „Dimitrie Cantemir“ Bucureşti şi conducător al şcolilor doctorale din Universitatea de Artă şi Design Cluj-Napoca, a fost invitat să susţină o pre-conferinţă în cadrul EAPM 2014, ca urmare a cercetărilor sale privind mutaţiile în relaţia Psyche versus Soma în cultura occidentală. „Una dintre intenţiile noastre a fost aceea de a asigura, pe lângă joncţiunile între asociaţii diverse, şi o interfaţă multiplă, aducând aici, pe lângă medici psiho­somaticieni şi psihiatri, şi teologi, filosofi, psihologi“, îmi spunea, în ultima zi a lucrărilor, profesorul Wolfgang Söllner. Şi mi-a dat ca exemplu interesul participanţilor pentru prelegerea profesorului Codoban, filosof, şi a profeso­rului Dorin Oancea, teolog, ambii din România.
   La acel moment, când abia îl descoperisem pe profesorul Codoban, intuind viziunea sa inedită, căutam să-i smulg, înainte de a-şi expune lucrarea, câteva răspunsuri. „Corpul este acum prezentat mai degrabă în imperfec­ţiunile lui, în limitările lui, în mutilările lui chiar“, îmi spunea.
     De unde aţi cules aceste observaţii?
   – Este punctul nostru de vedere în artă, realmente ciudat: deconstruim corpul şi identitatea corporală tot aşa cum teoriile modernităţii şi ale modernităţii târzii au decon­struit ideea de rasă şi cum teoriile postmodernităţii de­con­struiesc ideea de iden­titate sexuală, făcându-ne să acceptăm lesbianismul, trans­sexualismul şi celelalte, până mai ieri perversităţi. Nu există o identitate precisă de gen. Este o construcţie socio­culturală, ni se spune. Or, în artă se întâmplă acelaşi lucru. Noi mizăm pe corp, tot aşa cum mizăm pe imagine: facem cură de slăbire, suntem tot mai mult interesaţi de „look“, nu sufletul ne interesează, ci corpul. E o schimbare majoră, o balansare neaşteptată.
   – Ce conexiuni sunt între abordarea filosofică şi culturală şi cea psihosomatică?
   – Aş spune, precum Peter Sloterdijk, că infirmul este astăzi prototipul omului de mâine. Noi mergem în direcţia protezării omului, vreau să zic extensiile noastre tehnologic-electronice sunt, de fapt, nişte proteze şi suntem gata, suntem pregătiţi să renunţăm la organismul natural în favoa­rea a ceva diferit, a unui organism cu extensii biomecatro­nice, a unui cyborg. Deja se folosesc implantul cohlear, len­tila de contact, stentul cardiac, implantul de os sau cartilaj, implantul unui stimulator ori defibrilator cardiac, inima artificială. Pe de o parte arta şi, pe de altă parte, ştiinţele medicale, inclusiv psihosomatica ne pregătesc pentru asta.

 

Enigmaticul „alter ego“

 

Dr. Théo Leydenbach   Dr. Théo Leydenbach, psihoterapeut şi profesor de psihologie medicală la Facultatea de Medicină a Universităţii  Paris-Est Créteil, a vorbit despre cercetările proprii privind funcţia terapeutică a viselor, temă deschizătoare de drumuri şi în psihosomatică, şi în ce priveşte mecanismele intime ale creaţiei: literatură, pictură, muzică.
   – Cum este susţinută ideea că visul poate fi şi medicament?
   – Visul este, în esenţă, o creaţie a noastră, intim legată de experienţe şi trăiri. Fiinţa umană îşi acceptă, în somn, prin mijlocirea visului, libertatea  necesară propriei creaţii. Şi se regăseşte astfel, rememorându-şi visul recent, faţă în faţă cu acel „eu lăuntric“ – alter ego, dacă vreţi – care tocmai ce s-a exprimat liber, necen­zurat şi îşi poate asuma libertatea de exprimare.   
    – Este mai uşor să te exprimi liber în vis decât în stare de veghe?
   – Exact. Este şi exemplul pe care l-am dat în expunerea mea: o femeie la cabinet mi-a spus: „Eu mă recunosc în acea bilă de sticlă pe care am visat-o“. Ea s-a recunoscut pe sine, implicit recunoscându-şi libertatea de exprimare. Şi această libertate de exprimare, fără teama de a fi pedepsit, este o componentă a sănătăţii psihice şi, implicit, somatice. 

 

Optimismul şi sănătatea partenerilor

 

   – În lucrarea dvs. aţi prezentat latura somatică a îmbolnăvirilor, agravarea unor boli şi transformarea lor în boli ireversibile, m-am adresat conf. dr. Paul J. Porr, de la Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu.
   – Da, m-am raportat la cazuistica personală din clinică şi am vorbit despre depresie, respectiv anxietate şi legătura lor cu bolile cardiovasculare. Lucrarea la care vă referiţi studiază legătura între optimism – pe versantul nenumit, pesimism – şi starea de sănătate  a celor din preajmă. Cercetarea audiată „Sunt oamenii mai sănătoşi dacă partenerii sunt mai optimişti?“, coordonată de doi psihologi – Eric S. Kim şi William J. Chopik, din departamentul de psihologie al Universităţii Michigan, Ann Arbor – şi un sociolog, Jacqui Smith, de la Institutul pentru cercetări sociale, din cadrul aceleiaşi universităţi, prezintă rezultatele măsurătorilor pe un lot de 22.000 de persoane în jurul vârstei de 50 de ani. Deja ne ducem în zona socială, efectele asupra sănătăţii celorlalţi fiind semnificative.
   – Care din bolile cardiovasculare sunt intercondiţionate cu depresia?
   – Tulburarea depresivă majoră (unul din cinci pacienţi cardiovasculari) creşte riscul accidentului vascular cerebral şi al respitalizării. Şi invers, după AVC creşte riscul de depresie.
   – Ce le recomandaţi pacienţilor?
   – Pe lângă medicaţia uzuală, recomand activitate, abandonarea fumatului, terapie cognitivă, deschidere către rezolvarea propriilor probleme, căutarea cauzelor depresiei şi evitarea lor. Evident, este nevoie de muncă în echipă: medicul de familie, cardiologul, internistul, psihiatrul, psihologul şi, nu în ultimul rând, pacientul. Şi, ca să faci aşa ceva, este necesar ca mai întâi să ajungi la ei, să-i convingi.
   – Aţi amintit de ruminaţie şi implicarea ei în depresie, anxietate şi în generarea atacurilor de panică. Dacă ruminaţia are şi efecte negative asupra omului, de ce mai este acceptat acest comportament?
   – O să-i citez pe psihiatri: când omul repetă aceleaşi gânduri – asta este ruminaţia – el se simte ca şi cum ar munci pentru rezolvarea problemei pe care o are şi, con­sumând energia şi timpul necesare activităţilor curente, se afundă într-un cerc vicios care include toate simptomele de­spre care vorbeam. Dacă ni se spune să terminăm cu gân­ditul excesiv şi repetat, ni se pare că celălalt nu vede sau nu vrea să vadă importanţa problemelor noastre. Şi conti­nuăm, ne blocăm fără să vrem celelalte activităţi, prin redirec­ţio­narea resurselor, prelungindu-ne astfel starea emoţională negativă.

 

Patogeneza tulburărilor funcţionale digestive

 

Prof. dr. Douglas DrossmanInterviul cu prof. dr. Douglas Drossman, fostul preşedinte al Societăţii Americane de Psiho­somatică, s-a purtat în perimetrul lucrării pe care acesta a prezentat-o: „Axul creier-intestin şi psiho­somatica“.
– Ce face anevoioasă înţelegerea tulburărilor funcţionale digestive?
   – S-a ajuns la concluzia că encefalul şi intestinul nu sunt două lumi paralele. Existenţa unor legături între cei doi poli ai fiinţei nu este deloc surprinzătoare; sistemul nervos enteric este, em­brio­logic vorbind, derivat din acelaşi seg­ment al crestei neurale, care evoluează ulterior către SNC. Şi tocmai prin acest trunchi comun – este foarte important şi timpul biologic aici – se păs­trează şi se dezvoltă, şi normal, şi patologic, canale de comunicare prin intermediul cărora se transmit semnale cu rol în reglarea/deregla­rea unor funcţii. Şi aici încep dificultăţile: intervine timpul – vorbim de o anumită geneză –, apar diferenţe individuale şi influenţele din mediu, apar abateri, mai mici sau mai mari. Am ajuns târziu să înţelegem mecanismele unor boli funcţionale. Creierul şi sistemul nervos gastrointestinal sunt conectate; este un moment al adevărului. Conexiunea între sistemul nervos enteric şi sistemul nervos central este, într-o primă aproximare, bidirecţională – alt moment. Asta nu înseamnă că vom înţelege toată cazuistica. După ce descifrăm în intimitatea lor aceste afirmaţii, când formulăm mecanismele şi le verificăm, abia atunci mai putem face încă un pas către înţelegere. Drumul nu e uşor.

 

Nu toţi pacienţii acceptă integrarea corp–psihic

 

Prof. dr. Kyung Bong Koh   Ce anume v-a determinat să vă opriţi asupra dificultăţilor legate de abordarea pacienţilor care somatizează?, l-am întrebat pe prof. dr. Kyung Bong Koh (Seul, Coreea de Sud), trezorierul Colegiului Internaţional de Medicină Psihosomatică.
   – Vorbim despre pacienţi care transferă în plan somatic, fără a le conştientiza, o serie de conflicte din mediul în care trăiesc. Aceştia sunt pacienţi care somatizează, de regulă, cronici. Sunt foarte greu de tratat şi este nevoie de o abordare psihosocială. Rolul primordial al psihiatrului este de a-i ajuta pe ceilalţi medici în identificarea pacienţilor din această categorie şi descrie­rea/de­veloparea mecanis­melor legate de anumite disfuncţiona­lităţi prin care se ajunge la somatizare.
   – Unde sunt dificultăţile de abordare?
   – O parte din dificultăţi ţin de pacienţii înşişi; mulţi dintre cei cu simptome somatice neex­pli­cate privesc eforturile psihiatrilor ca fiind nefolo­sitoare şi consideră că dacă au luat pilula potrivită este suficient ca să evite o criză cardiacă sau chiar o durere digestivă. Sufe­rinţa lor e reală, însă dacă le spui că nu au nicio leziune or­ga­nică nu te cred. Frecvent, sunt criticaţi şi medicii, şi psihia­trii care îndrăznesc să pună astfel de tulburări soma­tice pe seama suferinţelor psihice sau pe ambianţa stresantă şi pe felul în care pacientul se raportează la cele din jur.
   – Psihosomatica s-a impus târziu, deşi legătura între trup şi psihic este cunoscută de mii de ani. Care este explicaţia?
   – Majoritatea pacienţilor cu probleme nerezolvate de cardiologi, gastroenterologi, internişti se adresează psihiatrilor. Este nevoie să-i educăm pe medici. E nevoie să comutăm şi să punem accentul deopotrivă pe minte şi suflet, nu numai pe corp. Nu toţi pacienţii acceptă. Şi nici medicii nu sunt pregătiţi să vadă această integrare corp şi psihic.
   – Aţi spus în prezentarea dvs. că sunt modele culturale care împing oamenii către somatizarea conflictelor. Care ar fi rezolvarea?
    – De exemplu, să includem în programele educaţionale criterii pozitive pentru somatizare şi să ajutăm la înţelegerea rolului pe care-l are controlul propriilor stări sufleteşti şi formarea unor deprinderi într-o perspectivă a istoriei biopsihosociale a omului. De exemplu, interpretarea unor roluri (jocuri de rol) şi feedbackul obţinut cu ajutorul echipamentelor video poate ajuta la schimbarea deprinderilor de comunicare.

 

Axa Drossman – Söllner – Bong

 

Prof. dr. Dan L. Dumitraşcu   Am discutat cu prof. dr. Dan L. Dumitraşcu, preşedintele Societăţii Române de Psihosomatică Aplicată şi Medicină Comportamentală (SRPAMC) şi al congresului, despre progra­mul reuniunii.
   – Simpozionul a început printr-o întâlnire a SRPAMC.  Înfiinţată în urmă cu peste zece ani de prof. dr. Ioan Bradu Iamandescu, societatea con­stituie cadrul în care ne desfă­şurăm activitatea, în prezent, conducerea acesteia fiind la Cluj-Napoca. A urmat o întâlnire de lucru a Asociaţiei Balint din România, condusă în prezent de doctorul Holger Lux din Sibiu. Asociaţia Balint aduce o perspec­tivă nouă şi vine în ajutorul medicilor. Noi, perso­nalul medical, ne epuizăm, în­cărcându-ne cu probleme care nu ne dau satisfacţie. Şi, ca să rezolvăm aceste probleme, în perspectiva organizaţiei Balint, cel mai bun lucru este să le discutăm în comun. Este un mod de a combate aşa-numitul „burnout“ – sindromul de extenuare.
   – Puteţi numi câteva teme care să definească întregul simpozion?
   – Ar trebui să citez mai bine de jumătate din lucrări. Ar fi necesare câteva volume ca să cuprindă tot ce s-a prezentat în aceste zile: 270 de participanţi din 39 de ţări, circa 170 de lucrări în plen şi poster, prezentând factori psihosociali în producerea bolilor, manifestări psihice şi abordări terapeutice în boli organice şi/sau boli funcţionale. Ar fi de ajuns să citez sesiunile plenare: „Psihosomatica la persoanele în vârstă“, moderatori – profesorii Karl-Heinz Ladwig (München, Germania) şi Joris Slaets (Groningen, Olanda), „Axul creier-intestin“, prezentată de profesorul Drossman (SUA) şi profesoara Gabriele Moser (Viena), „Efecte ale mediului cultural şi social asupra stării de sănă­tate“, în cadrul căreia au vorbit Silvia Ferrari (Italia) şi Marta Novak (Ungaria-Canada). Ambianţa culturală în care se trăieşte şi diferenţele sociale pot să se exprime în prezen­tarea/rapor­tarea bolii sau în gradul de calitate a vieţii. Con­cep­tele acestea, definite prin chestio­nare, măsurabile sta­tis­tic, sunt înfăţişări diferite ale unei singure realităţi. Şi dacă privim lucrurile din perspectivă medicală, vorbim despre starea de sănătate şi modul în care sunt duse bolile; dacă privim din cealaltă parte, vorbim despre calitatea vieţii, dependentă de numeroşi factori interiori şi exteriori omului şi ajungem iar la acel concept, controversat încă, biopsihosocial.
   – Psihosomatica, aşa cum este acum, acoperă din acest concept doar componentele bio- şi psiho- sau prinde şi componenta socială?
   – Devine tot mai evident – şi prin prisma lucrărilor prezentate în conferinţă – că psihosomatica medicală se deplasează dincolo de teritoriul deja consacrat psihosomaticii. Ea încorporează şi-şi revendică o recuzită mereu mai nuanţată a metodelor de investigaţie, pătrunzând în Prof. dr. Ioan Bradu Iamandescuprofunzimea proceselor de patogeneză – a se vedea excelenta prelegere a profesorului Drossman – adaptând procedee deja existente şi dezvoltându-le ori chiar propunând abordări noi. În acelaşi timp, alte colective aplică şi dezvoltă metode din psihiatrie, se fac cercetări interdisciplinare şi chiar transnaţio­nale.
     – Câteva momente de refe­rinţă?
    – Pentru prima dată a fost reali­zată o întâlnire între Socie­tatea Interna­ţio­nală de Medicină Comportamentală (ISBM) şi Asociaţia Europeană de Psiho­somatică. A fost prezentă preşedinta ISBM, Adrienne Stauder din Budapesta şi, împreună cu alţi conferenţiari, au realizat o sesiune comună despre simptome psiho­somatice şi stres. De asemenea, este prima dată când s-a făcut o sesiune comună între AEPM şi Colegiul Internaţional de Medicină Psihosomatică. Au participat profesorul Kyung Bong Koh (de la Seul), apoi trezorierul şi ex-preşedintele EAPM, profesorul Jon Streltzer (Hawaii, SUA). Ei au vorbit despre abordarea pacientului cu somatizare şi despre durerea cronică.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe