Newsflash
Dosar

Alambicare sau simplificare

de Dr. Mariana MINEA - feb. 7 2014
Alambicare sau simplificare
   Alfred Harmsworth, proprietarul ziarelor Daily Mail şi Daily Mirror, este inventatorul oficial al termenului „tabloid“. Intuind ceea ce-şi dorea publicul să cumpere şi să citească, Harmsworth a transformat câteva ziare care mergeau prost în publicaţii de succes. De atunci au trecut peste 100 de ani, au apărut televiziunea şi internetul, dar tabloidele nu au dispărut. Din contră.
   Toate dicţionarele definesc cuvântul „tabloid“ în funcţie de mai multe aspecte: pe de o parte, cuvântul are o conotaţie tehnică şi semnifică un format de ziar de aproximativ 430 mm x 280 mm, dimensiune mai mică decât a ziarelor standard, tip broadsheet. Ziarele au apărut la sfârşitul secolului al 17-lea în format mare şi multe şi-au restrâns dimensiunile ca reacţie la nevoia de confort a omului modern şi la apariţia mijloacelor de transport în comun. Pe de altă parte, „tabloid“ defineşte şi o abordare de tip senzaţionalist şi are o conotaţie peiorativă. Pentru că majoritatea ziarelor cu abordare tabloidă apar pe format tabloid, publicaţiile „serioase“, dar de dimensiuni mai mici îşi denumesc formatul prin termenul neutru de „compact“.

 

Definiţia tabloidului

 

   Apetenţa pentru senzaţional, exagerările („drama“) şi clişeele în detrimentul prezentării adevărului – sunt toate caracteristici ale tabloidelor, se arată într-o analiză realizată de Seumas Miller, profesor de filosofie la Universitatea „Charles Sturt“ din Canberra, Australia (Elsevier 2012). Probabilitatea ca o persoană care suferă de o boală gravă să devină subiect de tabloid este cu atât mai mare cu cât povestea ei are şanse să genereze mai multă emoţie în rândul cititorilor. O altă caracteristică a tabloidelor este relativa lipsă a unei analize minuţioase şi a informaţiilor despre lucruri serioase („hard news“), în favoarea unei abordări mai superficiale, mai pitoreşti („soft news“). Având ca ţintă publicul larg, tabloidele sunt o portavoce pentru diverse interese, aici intrând şi partidele politice, şi advertiserii, ale căror reclame se integrează mai bine în paginile în care graniţele dintre adevăr şi ficţiune sunt estompate, spune Miller. 
   În general, media are rol de forum public, fiind instrumentul folosit de autorităţi şi diverse grupuri pentru a ajunge la mase. Are rol de investigator, pentru că află şi diseminează informaţii, şi de comunicator public, pentru că transmite şi opinii prin reprezentanţii ei. Tabloidele însă, deşi au un număr atât de mare de cititori, nu joacă niciunul din cele trei roluri de interes public. Tactica lor favorită este de a prezenta alte segmente ale societăţii, prin stereotipuri. Ca investigator, caută mai degrabă senzaţionalul şi trivialul decât ceea ce contează cu adevărat pentru societate. Tabloidele nu se remarcă prin obiectivitate sau prin analiză. Dacă devin vocea dominantă, tabloidele vor avea în mod cert un efect coroziv asupra moralităţii, spune Seumas Miller. „Care este problema? Problema este că, ocolind ştiri importante şi comentarii de calitate şi trivializând atitudini morale fundamentale, manipulându-le cu scopul de a păstra atenţia audienţei, tabloidele nu doar că îi lipsesc pe cetăţeni de informaţie şi de înţelegerea unor evenimente importante, dar până la urmă contribuie la subminarea capacităţii audienţei de a face raţionamente morale şi politice cu discernământ pe aceste subiecte, contribuind astfel la slăbirea moralităţii publicului şi la deteriorarea condiţiilor vieţii democratice.“ O argumentaţie similară s-ar putea aplica raţionamentului privind sănătatea. Un public neobişnuit să gândească logic şi în nuanţe nu va şti să facă nişte alegeri potrivite pentru sănătatea sa şi a familiei.

 

Simplificările sunt obligatorii pentru un public nespecializat

 

   „Există trei «vinovaţi» de felul cum se desfăşoară lucrurile în presă“, spune Iulian Comănescu, consultant media (comanescu.ro). „Să începem cu cel mai puţin culpabil: publicul. Acesta nu are nici apetit, nici cultura necesară pentru jurnalismul medical serios. Ar mai fi la rând presa, care se pliază pe aşteptările acestui public, cu articole simpliste, normative (how-to), cu tot felul de informaţii exotice sau naturiste cam alături de medicina riguroasă (vindecatul de cancer cu ceai de gălbenele şi tot restul). În fine, medicii români, ca orice specialişti, nu au deprinderea comunicării cu un public generalist. Nu o dată am folosit diferite tipuri de experţi în redacţiile în care am fost şi de multe ori mi s-a părut că ei sunt mai preocupaţi de ceea ce se spune în mediul lor profesional decât de public. Preferau exprimări alambicate şi abordări excesiv de profesioniste, pentru ca nu cumva să li se reproşeze faptul că spun prostii. Dar, din toate acestea, cititorul nespecializat nu înţelegea mare lucru. Ştim că termenul de „vulgarizare“ are şi o conotaţie negativă, şi una pozitivă. Simplificările şi exprimarea pe înţelesul tuturor sunt nu numai recomandate, ci şi obligatorii, la un public nespecializat.”

 

Jurnalişti din sănătate

 

   Derapajele de comunicare în articolele de sănătate apar şi pentru că, deşi unele instituţii de presă au jurnalişti veterani specializaţi pe sănătate, altele lucrează cu aşa-numiţii reporteri universali. „Fiecare după cum este dispus să investească“, crede Val Vâlcu, lector la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din cadrul Universităţii Bucureşti. „ Şi în Occident a existat o tensiune între medici şi jurnalişti, de dinainte de 1970 se constată aceste tendinţe. Iar efortul pentru o mai bună comunicare e venit din partea medicilor, pentru că ei au expertiză, cunoştinţe şi nevoi. Demersul ar trebui să vină şi la noi din partea lor. Noi repetăm modelul, nu am inventat nimic nou în România. Am putea vorbi o zi întreagă despre asta. În Occident, efortul de comunicare este făcut de profesionişti, de experţi, iar medicii învaţă, acest lucru nu se face intuitiv“, mai spune Val Vâlcu.
   „Dacă vorbim de presa mainstream, de educat educă în general televiziunile publice – şi ele, de obicei, combinând entertainmentul cu informaţia de interes public, cu emisiunile instructive şi aşa mai departe. Referitor la presa scrisă, publicaţiile quality au avut dintotdeauna o componentă educativă, intelectuală, şi continuă să o aibă“, spune Iulian Comănescu. „Restul «educaţiei» se întâmplă pe nişe: de la reviste de numismatică la reviste de ştiinţă şi orice ne-am putea imagina, inclusiv pe canale specializate. E drept că Discovery şi altele asemenea au făcut un soi de ştiinţă tabloidă multă vreme – filmele de acolo reiau sau reluau cele mai ciudate şi senzaţionaliste ipoteze cu privire la diferite evenimente istorice. Dar «educativul» scoate capul acolo unde nu te aştepţi. De pildă în show-urile gen American Pickers, Pawn Kings sau Storage Wars de pe History, care au inaugurat o nouă epocă în programming-ul de pe acest gen de nişă. Fie că e vorba de doi scotocitori prin magaziile unor oameni, fie că e vorba de o casă de amanet din Las Vegas, fie că e vorba de depozite abandonate şi scoase la licitaţie, obiectele despre care se vorbeşte au fiecare câte o poveste care se suprapune peste o bucăţică de istorie.“
 
 

Tabloidele rezistă

   În România, ziarele tabloide au pierderi de tiraj mult mai mici decât publicaţiile serioase. Potrivit datelor publicate în decembrie de Biroul Român de Audit Transmedia, citat de paginademedia.ro, Click! şi Libertatea vând împreună peste 200.000 de exemplare pe lună, de aproape trei ori mai mult decât toate ziarele reference, chiar dacă înregistrează şi ele pierderi de la un an la altul şi de la un trimestru la altul. Totuşi, dacă cele două tabloide înregistrează scăderi de vânzări de 8–10% într-un an, ziarele reference au pierdut şi 40–50% din vânzări în aceeaşi perioadă de timp. O altă realitate este că să faci un produs de tip tabloid costă mai puţin decât unul de calitate.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe