Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  PROIECTE  »  Dosar

Alimentaţia pe vreme caniculară

Viața Medicală
Dr. Anca Hâncu vineri, 23 iulie 2021

Scăderea apetitului este primul simptom pe caniculă, împreună cu o ușoară oboseală. Este un semn că trebuie să ascultăm semnalele oferite de propriul corp și să mâncăm mai puţin și mai ușor. Adică să reducem porţiile, dar și densitatea calorică a alimentelor.

Prioritatea, atunci când temperaturile sunt ridicate, este hidratarea. O putem realiza prin aport de lichide, dar și prin alimente cu un conţinut bogat în apă.

        Ce lichide sunt indicate? Apă, apă și iar apă. La temperatura camerei, sau răcită în frigider, de preferat fără cuburi de gheaţă pentru a nu distruge smalţul dinţilor. De asemenea, ceaiuri la temperatura camerei, infuzii, sau apă aromată cu o felie de castravete/lămâie sau portocală ori cu frunze de mentă. Totodată, apa minerală, prin sărurile minerale pe care le conţine, previne deshidratarea și depleţia de sodiu, potasiu, magneziu, calciu.

        Chiar dacă sunt savuroase, limitaţi consumul de lichide dulci sau care conţin cafeină, pentru a nu aduce calorii în exces și a preveni supraconsumul de cafeină, care trebuie limitată la mai puţin de 400 mg/zi. Vedetele verii sunt vegetalele și fructele. Avem alimente cu conţinut de peste 90% apă, care combinate în salate sau diverse ghiveciuri de legume fac deliciul meselor de vară. (Tabel)

tabel continut legume de sezon

Pepenele roșu, „solistul” verii 2021

        Dintre fructele de sezon putem menţiona pepenele – unii îl știm ca lubeniţă, alţii ca harbuz. Pentru mine e simbolul verilor vesele petrecute la bunici și al jocurilor până seara târziu cu verii mei.

pepene

        Cu un conţinut de vitamina C care asigură 20% din doza zilnică/porţie, bogat și în vitamina A, potasiu, magneziu, vitaminele grupului B, carotenoizii alfa și beta, licopen, cucurbitacină și citrulină, pepenele roșu face parte din categoria alimentelor dense nutritiv, valoroase pentru sănătate. Cucurbitacina are efect antitumoral, iar citrulina stimulează sinteza de oxid nitric (ne reamintim de faimosul Louis Ignarro care a luat premiul Nobel pentru descoperirea beneficiilor acestei molecule) cu efect vasodilatator, scade durerile musculare la sportivi și atenuează disfuncţia erectilă.

        E de menţionat că porţia de pepene roșu este de 150 de grame. Poate fi consumată o felie rece, ca gustare, după amiaza, sau dimineaţa. Această cantitate nu va prezenta niciun pericol nici măcar pentru persoanele cu diabet zaharat, pentru că, chiar dacă are 6 carbohidraţi/100g și index glicemic mare, de 72 (cel galben 65, iar pâinea neagră are 65), încărcătura glicemică pentru 150 g de pepene roșu este mică – 9 (până la 10 este considerată mică). În concluzie, ne putem bucura de savoarea și aroma pepenelui roșu, respectând porţia corectă.

Sănătate cu savoare

        Știaţi că cireșele conţin melatonină și ne ajută să dormim mai bine? Dar că prin conţinutul de antocianine ajută la refacerea sportivilor după antrenament? Caisele combat astenia, insomnia, fiind de asemenea și surse de calciu, fosfor, potasiu. Nu uităm de nectarine pentru a ne menţine sănătatea pielii, iar ca energizante și pentru refacerea tranzitului intestinal alegem prunele.

        În zilele toride sunt de evitat alimentele condimentate excesiv (prea picante, prea sărate), dar și cele foarte dulci. De asemenea, aș limita mâncarea prăjită, dar aș opta pentru salate cu legume proaspete, sau alimente gătite la cuptor sau grătar. Supele, ciorbele cu multe legume, servite la temperatura camerei sau reci pot fi deliciul verii, fiind și valoroase nutritiv. Supa de roșii (eventual cu busuioc) este chiar mai bogată în licopen decât roșiile crude. Dintre sursele de carne, alegerea ideală pentru vară poate fi peștele, consumat în diverse variante, chiar de câteva ori pe săptămână.

        Așa cum ne subliniază Ghidul american de nutriţie 2020-2025, alimentaţia noastră trebuie să se focuseze pe alimente dense nutritiv, respectând obiceiurile și tradiţiile culturale. Așa că vara, pe căldură mare, ne ascultăm corpul, mâncăm mai puţin, ne hidratăm, dar gustăm cu plăcere un caș dulce de vacă (sau o telemea) cu roșii, niște dovlecel umplut la cuptor sau o supă de roșii gătită cu puţin busuioc, rece și răcoritoare. Ce să mai spunem de o salată de vinete (cu doar puţin ulei de măsline sau chiar numai cu un strop de suc de lămâie) cu ardei și pâine neagră prăjită.

        Iată că vara ne stimulează imaginaţia să mâncăm sănătos, dar și gustos și să ne bucurăm de zile frumoase... chiar și așa de toride.

Etichete: alimente vara beneficii pepene

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.