Newsflash
Dosar

De ce preferau femeile să nască acasă?

de Elena BĂRBULESCU - apr. 26 2013
De ce preferau femeile să nască acasă?
  „Mai demult, acasă năşteau femeile!“. Aşa începeau relatările femeilor din câteva sate transilvane în care am făcut cercetare în urmă cu câţiva ani. Parcă oftau după un paradis pierdut.
  Acum foarte mulţi ani am tresărit speriată la gândul clonării… reacţia mea naturală a fost de respingere. În fapt, clonarea nu este decât o mică rotiţă într-un angrenaj care ne îndepăr­tează pe zi ce trece de natură şi de un mod de viaţă cât mai natural. Există astăzi şi o tendinţă din ce în ce mai accentuată de a ne apropia de traiul natural de odinioară, prin încercarea aproape disperată de a valoriza pozitiv sau numai pozitiv mai multe aspecte ce ţin de trecut; o recuperare a unui savoir-faire, dar şi a unui savoir-vivre pe care le găsim mai mult în amintirile părinţilor şi bunicilor noştri.
   La ora actuală naşterea acasă este o utopie pentru România, deşi dacă luăm în considerare puternicul avânt luat de reinventarea tradiţiei poate că, totuşi, într-un viitor apropiat va exista suficient lobby şi pentru asta. Desigur, va trebui să reînvăţăm totul de la ţări precum Olanda sau SUA, întrucât am întors spatele tuturor cunoş­tinţelor pe care mamele şi bunicile noastre ni le-ar fi putut transmite. Mai putem lua aminte la poveştile a căror morală ne spune că, da, se poate naşte şi acasă, natural, fără să te expui la riscuri majore. Ba mai mult, aceste scurte istorii ne relatează că de fapt preferau să nască acasă chiar şi atunci când li s-a cerut să nască la spital/maternitate.
   Dar astăzi, confortul psihologic al naşterii este dat de maternitatea spitalului şi nu de propria casă.
   Într-o cercetare de etnologie privind genul în comunitatea rurală am avut ocazia să obţin mai multe relatări despre naşterea acasă, care s-a practicat în unele zone chiar până târziu în secolul trecut, în anii ’70. Aceste interviuri au fost completate de altele efectuate în cadrul unei alte cercetări privind percepţia lumii rurale despre sistemul medical modern în perioada comunistă.
   Într-o lume care astăzi fuge cu disperare de orice durere, în care se apelează la medicaţie împotriva durerii, nu aş mai putea crede sau susţine sub nicio formă naşterea naturală ca eveniment de asumare conştientă a durerii pe principiul din trecut relatat de aproape toate femeile intervievate în mediul rural.
   Dincolo de biologic, naş­terea este un construct cultural. Naşterea naturală, aşa cum o prezintă interviurile, era bine încadrată într-un sistem cultural în care diferite alte elemente concurau în a „produce“ actul biosocial al naşterii: era la fel de important unde se naşte, cum se naşte, cu cine se naşte şi cine era prezent la naştere. Să scoţi din acest ansamblu doar modalitatea efectivă de naştere înseamnă să pierzi sensul.
   Să ceri astăzi femeilor citadine sau rurale să nască natural pe principiul că aşa era pe vremuri, în ideea că ele trebuie să treacă prin acest supliciu când în fond există şi alte posibilităţi, e prea mult. Modul de viaţă este astăzi cu mult diferit de cel din trecut.
   Problema biologică vine din partea condiţiei fizice, întrucât siguranţa evenimentului este asi­gu­rată de nişte muşchi. Datorită muncilor casnice din mediul rural, femeile aveau o condiţie fizică în trecut mult superioară celei de astăzi.
   Problema culturală este însă cea mai complicată şi implică foarte multe aspecte.
   Primul ar fi cunoaşterea posibilităţilor de a avea urmaşi. Femeile interviurilor mele nu aveau cunostinţă de vreo altă metodă posibilă la care ar fi putut apela. Mai mult, în propriul lor sistem – pentru că vorbim de un sistem – copilul venea de la Dumnezeu. Acest lucru face ca, pe de o parte, tot procesul să fie subsumat voinţei divine de unde şi ocultarea actului în sine şi accentuarea planului simbolic, iar pe de altă parte oferă forţa morală necesară trecerii prin acest supliciu. Avem aici un proces de iniţiere, după cum încearcă să ne convingă şi comparaţia cu alte culturi în care statutul de maturitate pentru genul feminin este dat de calitatea de mamă.
   Apoi este vorba de rezistenţa şi atitudinea faţă de durere. În acest sistem cultural, nu se pune problema evitării durerii. Ea face parte din cotidian, este acceptată şi asumată ca element de bază al existenţei înseşi şi se subscrie mentalităţii generale că lucrurile valoroase se obţin cu efort.
   Pentru naşterea în trecut se poate observa o importanţă covârşitoare a locului evenimentului şi care este de fapt parte a acestuia. Nu era totuna să naşti acasă sau la maternitate. Mai mult, acest aspect era atât de important, încât, după cum relatează, femeile, năşteau acasă, medicii veneau să verifice dacă totul era în ordine şi apoi declarau oficial că naşterea a avut loc la maternitate (sală de naşteri) şi aşa toată lumea era mulţumită.
   Dar de ce insistau toate aceste femei să nască acasă la ele? Pentru că numai ele puteau să facă asta şi, în consecinţă, era un fapt bine încadrat în sarcinile de gen, după cum relatează chiar ele: „A femeii i să facă!”. Important este şi că tot lexicul folosit în a descrie naşterea face trimitere la femeie ca parte activă în proces (fără ea nu se poate) şi la naştere ca la o sarcină alături de celelalte în gospodărie: să gătească, să facă curat etc. De aceea, durerile sunt numite „munci“, iar acţiunea este desemnată prin verbul „a face“. La spital se pierdeau ambele sensuri, şi cel de muncă şi cel de a face, întrucât reprezen­tanţii sistemului medical preluau ei conducerea desfăşurării naş­terii, toate acestea venind pe un fond ancestral de neîncredere în sistemul me­dical în general. În plus, erau într-un loc străin, populat de persoane străine, care le tratau pe ele, cele care urmau să nască, cu deferenţă şi cu o autoritate care o uzurpa pe cea proprie. În consecinţă, femeile aveau de luptat pe două planuri: cel al uzurpării propriei autorităţi în do­meniu (al iniţierii ratate), dar şi al planului sim­bolic, întrucât multe din riturile practicate ime­diat după naştere nu mai puteau fi efectuate.
   Termenul de „acasă“ are în mare măsură o conotaţie simbolică în sensul că nu este vorba despre acasă ad litteram, ci asta poate însemna în şură, pe câmp, în grădină etc. Termenul face referire în special la interiorul unui sistem cultural în care parturienta se simte acasă şi implicit ocrotită, dar şi puternică. Mai mult, asta înseamnă să naşti natural, nu numai procesul în sine, ci şi faptul că se defăşoară într-un loc natural.
   Mutarea naşterii de acasă la maternitate a produs o mare ruptură în universul feminin şi al înţelegerii acestuia asupra rostului ca element definitoriu al comunităţii rurale. La un meta-nivel, această mutare a contaminat şi poate chiar a schimbat de fapt  statutul naşterii dintr-unul de act natural şi normal într-unul de boală. Deşi astăzi problema se pune în a alege între diverse tipuri de naştere care presupun apelarea în mai mare sau mai mică măsură la tehnologiile din domeniu, adevărata problemă care trebuie pusă este cine naşte şi implicit unde naşte. Aproape niciuna din femeile care au născut la maternitate nu doreşte să relateze experienţa naşterii, oricât de mult am insistat; nu acelaşi lucru s-a întâmplat în cazul femeilor care au născut acasă. În cel de-al doilea caz, detaliile nu lipsesc şi atitudinea este mai relaxată.
   Dacă dorim să ne întoarcem către naşterea naturală, trebuie să ne întoarcem cu totul pri­virea, către întreg contextul ei de desfăşurare. Şi apoi, de ce ne-am opri doar la un moment din trecut? De ce să nu mergem şi mai mult în timp, la perioada în care naşterea era un eveniment al cuplului. Înţelegând prin asta pur şi simplu ne-excluderea tatălui din proces.

Zice că era o femeie aici în sat şi bărbatu-său era cu cosaşii la coasă. Şi iel gânea: „Ce nu mai vine muierea asta cu prânzu’?“ Ea făcu şcopilu’ţ, îl învăli, îl spălă, făcu o foaie de laşcă, şi asta nu-i minciună!  Făcu lapte cu laşca aia şi s-o dus la bărbat la coasă. Şi erau acolo şi alţi bărbaţi de-i ajutau la bărbat.  „Da’ ce făcuşi tu muiere de ţi-o luat atât să aduci prânzul?“ „Păi până făcui şcopilulţ, până moşii…“ Şi atunci se uită bărbatu’ la ea şi văzu că nu mai avea burtă. Da. Da. Aşa era femeile atunci. (femeie, născută în 1941)

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe