Newsflash
Dosar

În măruntaiele legii salarizării

de Vlad MIXICH - iul. 5 2013
În măruntaiele legii salarizării
   Să dăm Cezarului ce-i al Cezarului. E un semn bun că, de la începutul anului, a început să se lucreze la o nouă lege a salarizării medicilor şi că presiunile create de media, de Colegiul Medicilor şi, în special, de exodul medicilor din România par a fi recepţionate la Ministerul Sănătăţii. Doar că Cezarul (împăratul) ar putea fi gol. Conceptul central al acestei legi, cel puţin aşa cum a fost el comunicat public de autorităţi, este plata medicilor în funcţie de performanţă.
   Cunoscut în zona specialiştilor în sănătate publică prin acronimul P4P, acest concept a fost mulţi ani în vogă în sistemele medicale occidentale. Dar el nu poate fi aplicat într-un sistem sanitar insuficient standardizat, unde nu există încă trasee de îngrijire clar stabilite în fiecare specialitate şi unde protocoalele terapeutice sunt doar o unealtă birocratică în relaţia cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Cum vor fi stabiliţi indicatorii de performanţă profesională a unui medic? Cine va judeca atingerea sau ratarea lor? Cum va fi cuantificat consultul interdisciplinar? Cum va putea funcţiona obiectiv un astfel de sistem atunci când instrumentar şi medicamente de bază lipsesc din anumite spitale? Sistemul medical românesc de stat, aşa cum funcţionează el astăzi, nu poate răspunde la această salvă de întrebări.
   Nu doar experţii în sănătate publică din Bucureşti se declară sceptici în faţa fezabilităţii unui sistem P4P în România, dar şi medicii care lucrează la firul ierbii şi cunosc foarte bine hibele sistemului (vedeţi declaraţiile din pagina alăturată). E ca şi cum ai încerca să alimentezi o trăsură cu benzină de calitate superioară.
   Dacă în 2 aprilie 2013, ministrul Eugen Nicolăescu spera ca o formă finală a acestei legi să fie supusă dezbaterii publice „până la sfârşitul lunii mai, începutul lunii iunie“, în 28 mai 2013, acelaşi  ministru declara că „proiectul va fi gata în iulie“. E foarte posibil ca, între timp, decidentul politic să fi realizat, în urma consultărilor cu experţii, că nu este suficient să-ţi doreşti introducerea P4P în România. Trebuie să şi poţi. Or, în contextul actual, în România medicii nu pot fi plătiţi în funcţie de performanţă.
   Ministerul Sănătăţii nu putea însă renunţa la o iniţiativă, justă şi dezirabilă de altfel, anunţată încă de la începutul anului. Scoaterea medicilor din grila de salarizare bugetară este primul pas pe care noua lege ar trebui să-l prevadă, dar fără acordul Ministerului de Finanţe această veche dorinţă a breslei medicale nu va deveni realitate. În final, decizia va fi una politică, dar istoria recentă ne învaţă că în situaţiile în care Ministerul de Finanţe s-a opus unei iniţiative venite de la Ministerul Sănătăţii, cel dintâi a avut câştig de cauză. Vocea banilor a fost şi rămâne întotdeauna mai puternică în şedinţele de guvern decât vocea raţiunii. Aceasta este şi singura motivaţie a recentelor ameninţări cu proteste şi demisia în bloc venite din partea Colegiului Medicilor, altfel aflat într-o relaţie de colaborare foarte bună cu oficialii Ministerului. Doar crearea unei emoţii şi presiuni publice în momentele-cheie ar putea flexibiliza poziţia istoric intransigentă a finanţiştilor guvernului faţă de domeniul sanitar românesc.
   Din declaraţiile demnitarilor şi oficialilor care au lucrat la noul proiect al legii salarizării putem desena o primă schiţă a acesteia. Medicii vor fi împărţiţi în trei categorii, cu drepturi şi salarii diferite.
   Cei care vor alege să lucreze exclusiv în spitalul public, vor primi un salariu de bază de 2.800 de lei, dar nu se vor mai putea angaja şi într-un spital privat. Acest salariu va fi suplimentat printr-un spor de fidelitate faţă de spitalul în care lucrează (în fapt, reformularea sporului de vechime), printr-un indice de complexitate a cazurilor din clinica în care lucrează (o variantă detaliată a deja funcţionalului sistem de clasificare a spitalelor?) şi, cel mai important, prin posibilitatea de a avea paturi private în clinica respectivă. În cazul pacienţilor trataţi în aceste paturi private, 70% din tariful plătit de pacient va intra în buzunarul medicului, 20% va ajunge la echipa sa şi 10% se va duce în bugetul spitalului respectiv. Conform estimărilor ministrului Sănătăţii, venitul lunar al medicilor din această categorie ar putea atinge 1.000 de euro lunar.
   Pentru medicii care vor dori să-şi menţină practica într-o clinică privată se va oferi plata cu jumătate de normă în spitalul public, dar sub interdicţia tratării aceluiaşi pacient şi în privat şi la stat. Autorităţile au promis că vor pune la punct un sistem prin care va fi urmărită circulaţia pacienţilor, fără să ofere însă alte detalii. Cardul electronic este singurul sistem prin care o astfel de monitorizare ar putea fi realizată, dar eficienţa lui este redusă în cazul pacienţilor care nu vor fi trataţi pe baza asigurării medicale de stat. Prea multe necunoscute, prea multe incertitudini pentru a putea evalua fezabilitatea salarizării acestei a doua categorii de medici.
   În vârful sistemului se vor afla medicii „vedetă“, cei care-şi vor negocia salariile direct cu managerii de spital. Nu sunt clare deocamdată criteriile prin care se va putea accede în această categorie favorizată. Un detaliu important: pentru a putea negocia direct tariful individual pentru un anumit medic, managerul spitalului public va trebui să primească toate atributele puterii deţinute în prezent de directorul unui spital privat. De altfel, din informaţii oficiale, varianta transformării spitalelor publice în societăţi comerciale pe acţiuni, cu statul acţionar principal, este serios luată în considerare de autorităţi.
   Pentru salarizarea medicilor rezidenţi soluţiile sunt deocamdată incerte. Se discută posibilitatea ca rezidenţii să fie plătiţi printr-un sistem de burse acordate de universităţile de medicină şi farmacie din ţară, statutul lor urmând să fie asimilat celui al studenţilor aflaţi în perioada studiilor postuniversitare. Sigur este că rezidenţii nu-şi vor vedea salariile crescute în 2013, deşi estimările spun că ar fi nevoie doar de aproximativ 40 milioane de euro pentru o astfel de mărire.
   Judecând pe baza informaţiilor actuale, vom vedea în iulie 2013 o lege a salarizării în care medicii nu vor fi plătiţi în funcţie de performanţa lor profesională individuală, ci de categoria spitalului în care lucrează şi fidelitatea lor faţă de stat. Veniturile obţinute din zona spitalelor publice nu vor depăşi 1.000–1.200 de euro lunar, iar această suplimentare va depinde exclusiv de voinţa politică de a mări în 2014 bugetul alocat sănătăţii.
   Dar de la vorbe până la fapte este un drum lung în România. Planurile autorităţilor de a modifica legea salarizării sunt vechi: în 2008, Ministerul Sănătăţii propunea ca medicii performanţi dintr-o secţie să fie plătiţi mai mult în funcţie de anumite criterii evaluate trimestrial de o comisie din cadrul spitalului. De atunci au trecut deja cinci ani.
 

Aprilie, 1887 – The Lancet

   Domnilor, variate articole au apărut în The Lancet în ultima vreme cu privire la poziţia profesiei noastre şi la presiunea pusă pe medicii generalişti de criza economică, competiţia spitalelor ş.a.m.d. Cum noi, medicii generalişti, nu avem voce decât prin intermediul presei medicale, doresc să vă cer spaţiu pentru câteva precizări. Diferenţele dintre veniturile chirurgilor şi medicilor specialişti, pe de o parte, şi a medicilor de familie, pe de altă parte, sunt la fel de mari şi adânci ca cele dintre un avocat şi un jurist. Publicul general nu ştie asta. Ei îşi imaginează că orice tip deştept şi ambiţios, care poate găsi o cale prin care să se strecoare în profesie, poate ajunge să fie Domnul Nuştiucare sau Nuştiucine, cu un venit de 15.000 de lire pe an. Dacă ar şti cât de puţin probabil este asta, dacă ar şti care este viitorul financiar al unui tânăr care doreşte să fie medic de familie, sunt sigur că numărul doritorilor ar scădea. Am făcut câteva calcule pentru a putea a avea o estimare corectă a venitului unui medic. Luând în considerare cheltuielile cu instrumentarul, cu medicamentele, cu caii şi trăsurile, asistenţii etc. venitul net anual ajunge 355 de lire. Din aceste 355 trebuie să mai economisim pentru boală şi bătrâneţe şi, în plus, trebuie să plătim impozit pe venit. Cum poate profesiunea noastră să prospere având astfel de venituri?

Paget Thurstan, MD

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe