Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  PROIECTE  »  Dosar

Reglementări privind telemedicina

Viața Medicală
Drd. Rareș Voroneanu vineri, 9 aprilie 2021

În contextul situaţiei pandemice , în 18 noiembrie 2020, legiuitorul din ţara noastră a adoptat OUG nr. 196 care reglementează folosirea mijloacelor de comunicare la distanţă.

telemedicina1În contextul situaţiei pandemice și al stării de alertă, în 18 noiembrie 2020 legiuitorul din ţara noastră a adoptat OUG nr. 196, pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, care reglementează folosirea mijloacelor de comunicare la distanţă, în scopul reducerii răspândirii infecţiei cu SARS-CoV-2.

Telemedicina, conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 196, reprezintă „totalitatea serviciilor medicale furnizate la distanţă, fără prezenţa fizică simultană a personalului medical și a pacientului, pentru stabilirea diagnosticului, indicarea tratamentului, monitorizarea unor afecţiuni sau indicarea unor metode de prevenţie a bolilor, în mod securizat, prin intermediul tehnologiei informaţiei și mijloacelor electronice de comunicare”.

Practic, voinţa legislativului a fost aceea de a opri răspândirea infecţiei SARS-CoV-2, tehnologia oferindu-ne în zilele noastre posibilitatea să interacţionăm folosind mijloacele de comunicare la distanţă: platforme ce permit comunicarea cu ajutorul dispozitivelor audio-video, reţelelor proprii ale cabinetelor medicale și așa mai departe. Având în vedere că legiuitorul nu impune anumite condiţii, considerăm faptul că asistenţa medicală poate fi aplicată și prin intermediul apelului audio efectuat de pe un simplu telefon.

Ce servicii sunt incluse

Telemedicina cuprinde, potrivit ordonanţei de urgenţă amintite, câteva categorii de servicii: teleconsultaţia, teleexpertiza, teleasistenţa, teleradiologia, telepatologia, telemonitorizarea.

Teleconsultaţia este serviciul medical realizat în relaţie cu pacientul, care discută de la distanţă cu medicul, și poate fi efectuată prin orice mijloace de comunicare, în vederea stabilirii diagnosticului, tratamentului și/sau a măsurilor necesare pentru prevenirea bolilor și a complicaţiilor acestora, toate în interesul promovării sănătăţii pacientului.

Teleexpertiza reprezintă serviciul de telemedicină prin care are loc un schimb de opinii medicale între mai mulţi medici realizat prin orice mijloace de comunicare la distanţă, în vederea confirmării unui diagnostic și/sau a unei conduite terapeutice, pe baza datelor din documentele medicale alepacientului, și care nu presupune prezenţa fizică a acestuia.

Teleasistenţa reprezintă serviciul medical constând în ajutorul oferit de un medic unui alt practician, aflat la distanţă, care efectuează un act medical sau chirurgical, precum și serviciul medical efectuat atunci când cadrele medicale care acordă ajutor medical de urgenţă au nevoie de asistenţă.

Teleradiologia, respectiv radiologie și imagistică medicală la distanţă, este un serviciu de telemedicină ce presupune transmiterea electronică a imaginilor radiologice cu ajutorul tehnologiilor digitale de captare a imaginii, în scopul interpretării lor de specialiștii în radiologie-imagistică medicală și stabilirii unui diagnostic.

Telepatologia este un serviciu de telemedicină care presupune transmiterea la distanţă a datelor și imaginilor microscopice, în scopul interpretării acestora de specialiștii anatomopatologi și stabilirii
unui diagnostic.

Telemonitorizarea este un serviciu medical ce permite unui medic specialist să monitorizeze și să interpreteze de la distanţă datele medicale despre pacient transmise de acesta prin mijloace de comunicare electronică la distanţă, necesare pentru urmărirea medicală, ajustarea conduitei terapeutice, a regimului de viaţă și igieno-dietetic referitoare la îngrijirea acestui pacient, după caz.

Înregistrarea și transmiterea datelor medicale pot fi automatizate prin intermediul unor dispozitive medicale omologate, care măsoară și transmit informaţii medicale cu privire la starea pacientului sau efectuate de către pacient, medic sau alt personal medical. De reţinut că fiecare definiţie dată de lege prevede sintagma „la distanţă”, acest tip de
procedură medicală fiind astfel realizată într-un cadru reglementat de lege.

Cine le poate oferi

Conform legii, orice persoană are dreptul de a beneficia de asistenţă medicală acordată cu ajutorul mijloacelor moderne de comunicare. Dreptul de a oferi sprijin persoanelor aflate în nevoie îl au „toţi profesioniștii din domeniul sănătăţii care folosesc tehnologiile informaţionale și de comunicare, mijloace de comunicare la distanţă, pentru schimbul de informaţii valide pentru diagnosticul, tratamentul și prevenirea bolilor și accidentelor, cercetarea și evaluarea medicală, precum și pentru asistenţa continuă a furnizorilor de servicii medicale, toate în interesul promovării sănătăţii”.

Cu toate că valoarea unei astfel de consultaţii poate suferi deprecieri prin prisma calităţii acesteia, legiuitorul a considerat că este în interesul pacientului să poată obţine o consultaţie în deplină siguranţă, riscul infectării fiind astfel redus la minimum în cadrul acestui tip de serviciu medical.

Având în vedere sintagma „toţi profesioniștii din domeniul sănătăţii”, suntem îndreptăţiţi să considerăm că specializarea nu prezintă relevanţă în această situaţie, fiind îndreptăţit orice medic să folosească platformele moderne, indiferent de domeniul în care activează.

Confidenţialitatea datelor transmise

O problemă importantă se pune în legătură cu securitatea datelor transmise prin intermediul platformelor de comunicare. Legea prevede faptul că telemedicina trebuie să respecte siguranţa informaţiilor transmise, indiferent că acestea sunt puse la dispoziţie sub forma unei poze, a unui text, sunet ori alt format necesar.

Astfel, unităţile au obligaţia de a garanta confidenţialitatea datelor, respectând în acest mod viaţa privată și datele personale ale pacienţilor, obligaţie dublată și de Regulamentul General de Protecţie a Datelor cu Caracter Personal.

Cabinetele medicale, centrele care se ocupă de diagnosticarea maladiilor precum și de acordarea de tratamente pentru acestea își pot desfășura activitatea cu respectarea strictă a drepturilor pacienţilor prevăzute de Legea nr. 46 din 21 ianuarie 2013.

Etichete: telemedicină pandemie covid reglementari SARS-Cov-2 teleconsultații teleasistenta teleradiologie monitorizare de la distanta

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.