Acasă » LIFESTYLE » Hi-tech & Gadgets
Primul chatbot dedicat diabetologilor români

La finalul anului trecut a fost lansată în România aplicaţia Diabeta, un instrument gândit pentru a oferi rapid medicilor informaţii din protocoalele de diabet. Ea este utilizată, în prezent, de peste 200 de profesioniști din domeniul sănătăţii.
Chatbotul Diabeta scanează informaţii oficiale despre protocoalele și medicamentele utilizate în tratarea diabetului, oferindu-le utilizatorilor răspunsuri punctuale și rapide la întrebări, inclusiv la cele privind interacţiunile medicamentoase. Destinată exclusiv medicilor, aplicaţia este disponibilă online 24/24, iar pentru utilizarea ei este necesară crearea unui cont gratuit la adresa https://www.diabeta.ro/. Această aplicaţie încorporează analiza tradiţională cu cele mai recente tehnici de colectare a datelor, folosind algoritmi de inteligenţă artificială.
Informaţii dintr-o listă extinsă de referinţe
Cu ajutorul inteligenţei artificiale, aplicaţia procesează volume mari de date dintr-o listă extinsă de referinţe. Acestea includ: protocoalele oficiale pentru tratamentul diabetului, ghidurile de management al diabetului, rezumatele caracteristicilor produselor utilizate în România în tratamentul diabetului. Lista surselor de referinţe este actualizată mereu, în concordanţă cu update-urile care vizează protocoalele oficiale, modificările rezumatului caracteristicilor produsului și includerea de noi produse ce pot fi utilizate în tratamentul diabetului.
Diabeta a fost dezvoltată de o companie românească specializată în crearea de aplicaţii profesionale bazate pe inteligenţă artificială. Algoritmul a fost testat și validat de o echipă de medici specialiști de renume din România. În prezent, aplicaţia este utilizată de peste 200 de medici diabetologi și nu numai.
Utilizare corectă, răspunsuri corecte
Pentru a obţine răspunsuri corecte, utilizatorii trebuie să respecte câteva reguli, se arată în ghidul de utilizare a aplicaţiei. Pentru început, întrebarea trebuie încadrată în una din categoriile:
- Întrebări generale (de exemplu, legate de simptomele diabetului);
- Întrebări pe bază de proprietăţi – răspunsul unei astfel de întrebări are drept scop evidenţierea proprietăţii unei entităţi de interes (de exemplu, definiţia inhibitorilor dpp-4);
- Întrebări pe bază de relaţii – răspunsul unei astfel de întrebări este de tip enumeraţie, iar un exemplu de întrebare ar fi „care sunt caracteristicile prediabetului?”. În prezent, chatbotul este capabil să identifice relaţii/ legături precum: boala X prezintă simptomele X, Y, Z; boala X are caracteristicile X, Y, Z; terapia X tratează bolile X, Y, Z; clasa de medicamente X provoacă reacţiile adverse X, Y etc.
- Întrebări care au drept scop identificarea unei interacţiuni între medicamente;
- Întrebări pe bază de filtru legate de medicamente (de exemplu, care sunt combinaţiile care conţin metformin). Fiecare întrebare trebuie să conţină medicamentul pe baza căruia se va face filtrarea;
- Întrebări ce au drept scop verificarea existenţei unei entităţi și care oferă răspunsuri de tipul Da/Nu, spre exemplu „există medicamentul insulină premixată?”.
Un alt lucru extrem de important, care trebuie avut în vedere în interacţiunea cu chatbotul, este acurateţea. Subiectele de interes trebuie scrise întotdeauna corect. De exemplu, dacă utilizatorul va întreba care sunt contraindicaţiile meforminului, în loc de metforminului, aplicaţia nu va putea oferi un răspuns. Același principiu este valabil și în cazul abrevierilor sau termenilor care aparţin jargonului.
Sursă: diabeta.ro