Internaționale

Asociere descoperită de cercetători între stres și boala Crohn

de Florentina Ionescu - ian. 12 2022
Asociere descoperită de cercetători între stres și boala Crohn

O echipă de cercetători de la Universitatea University, de la un institut de cercetare a bolilor infecțioase, a descoperit o legătură între stres și boala Crohn.

În lucrarea de cercetare publicată recent în jurnalul „Nature Communications”, grupul de cercetători descrie studiul făcut cu ajutorul șoarecilor stresați și cu ajutorul măsurătorilor bacteriilor invazive din intestine. Ei au descris modul în care rezultatele obținute au fost asociate cu puseurile în boala Crohn.

stres si boala crohn studiu
Fotografie creată de Pedro Figueras, de la Pexels

Cercetările anterioare au sugerat că unul dintre factorii principali care contribuie la puseurile bolii este un dezechilibru al bacteriilor din microbiomul intestinal. În acest nou efort, scrie medicalxpress.com, cercetătorii au descoperit că stresul poate duce la un astfel de dezechilibru, care, în la rândul său, duce la un puseu.

Munca oamenilor de știință a implicat stresarea șoarecilor de laborator, prin diferite metode, cum ar fi înfometarea pe o perioadă de 16 ore și, ulterior, măsurarea valorilor diferitelor tipuri de bacterii din flora intestinală. În plus, echipa a măsurat și valorile hormonului stresului.

Analizând datele obținute, cercetătorii au descoperit o corelație între creșterea valorilor hormonului stresului și creșteri ale valorilor anumitor tipuri de bacterii din intestin, în special cele din familia Enterobacteriaceae, printre care se află și E. coli.

Cercetătorii sugerează că stresul duce la un răspuns imun mai slab în microbiomul intestinal, permițând astfel înmulțirea bacteriilor mai dăunătoare. Iar când astfel de bacterii se multiplică, ele pot provoca daune în mucoasa intestinală, cum ar fi anumite tipuri de ulcere ori alte leziuni în această mucoasă.

Oamenii de știință au descoperit că, atunci când le-au administrat șoarecilor medicamente pentru a suprima producția hormonului stresului, răspunsul imun al animalelor s-a îmbunătățit, numărul de bacterii „rele” a scăzut, iar simptomele bolii Crohn s-au diminuat.