Internaționale

Bacteriile din alimentele fermentate pot ajuta în cazul respirației urât mirositoare

de Florentina Ionescu - dec. 27 2022

Mai multe tipuri de bacterii probiotice pot reduce semnele respirației neplăcut mirositoare (halitoză), potrivit unui nou studiu.

O metaanaliză recent publicată, ce a inclus șapte studii și aproape 300 de participanți, a descoperit că anumite tipuri de bacterii care se găsesc în alimentele fermentate ar putea ajuta persoanele care suferă de halitoză persistentă, scrie newatlas.com. Așa că dacă sunteți fan al alimentelor fermentate, precum varza murată ori murăturile, este posibil să aveți de beneficiat de pe urma bacteriilor din aceste produse.

alimente fermentate probiotice studiu
Imagine de edwina_mc de la Pixabay

Halitoza, termenul clinic pentru respirația neplăcut mirositoare, poate fi cauzată de microorganismele din gură ce produc compuși organici volatili. Așa că cercetătorii au început să investigheze dacă alterarea microbiomului oral al unei persoane poate influența simptomele halitozei.

O metaanaliză din 2019 ce a vizat trei studii utile a explorat efectele probioticelor asupra halitozei. Acel review a concluzionat că ar putea să existe dovezi moderate cum că probioticele ameliorează simptomele halitozei, dar datele de la acea vreme nu au fost suficiente din punct de vedere cantitativ sau calitativ pentru a trage o concluzie clară.

Această nouă metaanaliză extinde foarte mult setul de date utilizate de cercetători, incluzând astfel șapte studii ce au urmărit pe o perioadă mai mare efectele probioticelor asupra halitozei. Și chiar dacă concluziile nu sunt suficient de puternice, cercetătorii sugerează că mia multe bacterii probiotice-cheie pot fi asociate cu nivelurile scăzute ale compușilor organici volatili, arată site-ul citat.

„Acest review sistematic și această metaanaliză indică faptul că probioticele (de exemplu, Lactobacillus salivarius, Lactobacillus reuteri, Streptococcus salivarius și Weissella cibaria) ar putea ameliora halitoza prin reducerea concentrațiilor și valorilor VSC (volatile sulfur compound - compus volatil sufuros) pe termen scurt, dar nu există niciun efect semnificativ asuăra cauzei majore a halitozei, cum ar fi placa bacteriană și acoperirea limbii cu bacterii”, au concluzionat cercetătorii implicați în acest studiu nou.

Totuși, o întrebare majoră a rămas fără răspuns în acest studiu: dacă faptul că mâncăm alimente fermentate ce conțin aceste bacterii benefice ar putea ameliora semnele halitozei.

Cercetările clinice evaluate în acest studiu au folosit toate suplimente cu probiotice în cadrul investigațiilor. Așa că până la acest moment nu este clar dacă prin consumul acestor alimente (iaurt, supă miso, murături ș.a.) ne putem ameliora respirația neplăcut mirositoare.