Internaționale

Cel mai mare studiu genetic de până acum arată cauzele dislexiei

de Florentina Ionescu - oct. 21 2022
Cel mai mare studiu genetic de până acum arată cauzele dislexiei

Un studiu genetic a identificat o serie de variante ale ADN-ului asociate cu dislexia, o tulburare la citit manifestată prin modificarea cuvintelor, prin greșeli de lectură ș.a.

Oamenii de știință au identificat, pentru prima dată în istorie, un număr mare de gene care sunt asociate în mod sigur cu dislexia.

Aproape o treime dintre cele 42 de variante genetice identificate au fost anterior corelate cu abilitatea cognitivă și cu realizarea educațională, scrie medicalxpress.com. Cercetătorii spun că rezultatele obținute, publicate recent în jurnalul „Nature Genetics”, ajută la înțelegerea biologiei de la baza dislexiei, ne ajută să înțelegem de ce unii copii au dificultăți în ceea ce privește cititul și silabisirea.

Citiți și: Cartea bună trece primejdia rea

studiu genetic dislexie citit copii
Fotografie de la olia danilevich: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/dragu-adorabil-dragala-sta-jos-5088185/

Se știe că dislexia este întâlnită în rândul membrilor aceleiași familii, parțial din cauza factorilor genetici, dar până acum se știau foarte puține informații despre genele specifice care sunt asociate cu riscul de a dezvolta dislexie.

Studiul a fost condus de Universitatea din Edinburgh și este cel mai mare studiu despre dislexie de până în prezent. Studiile anterioare care au asociat dislexia cu unele gene specifice au fost efectuate pe un număr mic de familii și dovezile științifice au fost neclare, spune echipa de cercetători implicată în această cercetare.

Acest studiu recent a implicat peste 50.000 de adulți care au fost diagnosticați cu dislexie și peste un milion de adulți care nu sufereau de această tulburare. Cercetătorii au testat asocierea dintre milioanele de variante genetice cu statusul dislexiei și au descoperit astfel 42 de variante semnificative.

Unele dintre aceste variante sunt asociate cu alte condiții ce țin de neurodezvoltare, cum ar fi întârzierea limbajului, și cu abilitățile de gândire și dobândirea informațiilor. Multe, însă, sunt variante noi și ar putea reprezenta gene care se asociază în mod mai specific cu procesele esențiale pentru etapa de învățare a cititului. Multe dintre genele asociate cu dislexia sunt de asemenea asociate cu tulburarea hiperchinetică cu deficit de atenție (ADHD).