Internaționale

Durata sarcinii alterează ADN-ul bebelușului

de Florentina Ionescu - mar. 4 2020
Durata sarcinii alterează ADN-ul bebelușului

Cercetătorii de la Karolinska Institutet, din Suedia, au scos la iveală relația dintre durata sarcinii și modificările chimice de la nivelul ADN-ului la peste 6.000 de bebeluși.

Oamenii de știință au colaborat cu o echipă internațională de experți, pentru a scoate la iveală corelația dintre durata sarcinii și modificările chimice de la nivelul ADN-ului la nou-născuți.

durata-sarcina-adn-bebelus

Pentru fiecare săptămână în plus petrecută în uterul mamei, au fost detectate în sângele din cordonul ombilical modificările ADN-ului (metilarea ADN) la nivelul a mii de gene, se arată în studiul publicat recent în „Genome Medicine”.

În perioada fetală, procesele epigenetice (cum ar fi modificările chimice survenite în ADN) sunt importante pentru a controla creșterea și dezvoltarea. Un astfel de factor epigenetic este metilarea ADN-ului, scrie sciencedaily.com, care la rândul ei afectează gradul de activare a genelor și cât anume dintr-o anumită proteină se formează.

Rezultatele studiului nostru indică faptul că aceste modificări ale ADN-ului pot influența dezvoltarea organelor fătului”, a explicat Simon Kebede Merid, primul autorului al studiului suedez. Experții au observat că majoritatea metilărilor ADN-ului observate la naștere nu au persistat în anii copilăriei, dar în cazul a 17% dintre modificări, valorile au fost complet stabile de la naștere și până la adolescență.

Acum, știind aceste informații, oamenii de știință implicați în acest studiu spun că trebuie să investigheze dacă modificările ADN-ului sunt asociate cu probleme de sănătate ale copiilor născuți prematur (înainte de săptămâna a 37-a de sarcină).

Notă autor:

Sursa foto: rawpixel.com