Internaționale

Moleculă promițătoare ce ar putea fi utilă în tratamentul COVID-19

de Florentina Ionescu - feb. 11 2022
Moleculă promițătoare ce ar putea fi utilă în tratamentul COVID-19

Cercetătorii de la Universitatea Uppsala au avut succes în crearea unei molecule care inhibă replicarea coronavirusurilor.

Această substanță are potențialul de a fi dezvoltată într-un medicament indicat în tratamentul pentru COVID-19.

Molecula respectivă este eficientă atât împotriva noii variante a SARS-CoV-2, cât și împotriva coronavirusurilor identificate anterior, scrie www.sciencedaily.comArticolul științific despre această moleculă ce pare a fi promițătoare a fost publicat recent în „Journal of the American Chemical Society”.

molecula noua tratament antiviral covid-19
Fotografie creată de Edward Jenner, de la Pexels

În primele luni ale pandemiei, cercetătorii au reușit să determine structura coronavirusului SARS-CoV-2 și modul în care acesta funcționează la nivel molecular. Una dintre enzimele virale a fost identificată ca o potențială țintă pentru un medicament, iar aceasta este o strategie care a fost folosită cu succes și în cazul altor boli virale.

Ideea este ca cercetătorii să creeze o moleculă cu capacitatea de a recunoaște și de a se lipi de această enzimă. Acest lucru ar bloca activitatea enzimei și, prin urmare, ar împiedica virusul să producă noi particule de virus, stopându-i astfel răspândirea.

În 2020, cercetătorii de la Universitatea Uppsala, în colaborare cu o platformă dedicată dezvoltării și cercetării în domeniul medicamentelor, a început să caute potențiali candidați pentru inhibitorii enzimei virale. Ei au folosit modele pe computer pentru a identifica moleculele care pot inhiba activitatea enzimei virale, arată sursa citată.

Acesta s-a dovedit a fi un mod rapid de a descoperi puncte de plecare pentru designul unor produse farmaceutice antivirale.

Accesul la supercomputerele suedeze a făcut posibilă o altă etapă importantă și anume evaluarea mai multor sute de milioane de molecule diferite, pentru ca cercetătorii să le găsească pe acelea care se leagă de enzima virală. Moleculele pe care le-au prezis modelele pe computer au fost apoi sintetizate și testate în cadrul unor experimente.

„Cea mai promițătoare moleculă arată aceeași capacitate de a inhiba replicarea noului coronavirus ca substanța activă din Paxlovid, o combinație de medicamente recent aprobată pentru tratamentul COVID-19. Molecula noastră funcționează bine de una singură și noi am arătat că această moleculă este, de asemenea, eficientă împotriva variantelor coronavirusului SARS-CoV-2 identificate anterior”, a declarat Jens Carlsson, profesor asociat și autorul principal al articolului științific.