Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

Câinele, aliat de nădejde în psihoterapie

Viața Medicală
Cristina GHIOCA vineri, 4 martie 2022

Terapia asistată de câini este una dintre cele mai cunoscute forme de terapie cu ajutorul animalelor. Fiind o metodă terapeutică foarte atractivă, aceasta vine în completarea altor metode terapeutice, făcându-le mult mai prietenoase, ne-a explicat Luciana Manole, handler și psiholog.

principala

În ce domenii poate fi utilizată terapia asistată de animale, în speţă de câini?

Terapia asistată de animale (TAA) presupune o arie foarte largă de posibilităţi de aplicare, din care putem enumera: terapia traumelor, a persoanelor abuzate fizic și emoţional, terapia în procesul de separare, divorţ sau deces, intervenţia alături de câini ajută la integrarea socială a persoanelor cu dizabilităţi – copii sau adulţi – la școală sau la locul de muncă.

De asemenea, poate fi utilizată în cazul persoanelor care au dificultăţi de adaptare la medii sociale sau familiale noi (cum este cazul refugiaţilor sau a copiilor adoptaţi), în programe speciale pentru persoanele din centre de tratament sau din căminele de bătrâni sau, în cazuri și mai speciale, a persoanelor private de libertate. Domeniile de activitate ale terapiei asistate de câini se extind în permanenţă.

Care sunt avantajele acestei metode terapeutice?

În primul rând, prezenţa unui animal facilitează legătura dintre terapeut și pacient. Datorită acestuia, este posibil ca, încă de la prima întâlnire, terapeutul să fie perceput ca o persoană mult mai simpatică, de încredere, deschisă, caldă. Chiar dacă relaţia terapeut-pacient nu se stabilește imediat, beneficiarul leagă o formă de relaţionare cu animalul, fiindu-i mult mai ușor să se apropie de câine, iar ulterior se apropie și de echipa terapeutică. Este ca și cum animalul deschide calea comunicării și relaţionării.

În al doilea rând, prezenţa unui animal în terapie este un factor motivaţional extrem de puternic. Orice ai face într-o intervenţie terapeutică poate fi minunat, mai ales dacă se folosesc procesul creativ și joaca. Însă atunci când toate aceste lucruri sunt făcute în prezenţa unui câine, totul devine mult, mult mai atractiv.

Dar limitările?

Limitările constau în complexitatea procesului, care implică pregătirea câinelui, a handlerului, a terapeutului; durata îndelungată de pregătire, formare continuă; dificultate în găsirea echipelor om-câine, dar și a terapeuţilor care să integreze animalul în procesul terapeutic. Mai sunt de luat în calcul factorii de excludere care vizează beneficiarii și care constau în traume, fobii, alergii.

TAA rupe monotonia

 Care este scopul intervenţiei alături de câini?

Intervenţia are ca prim scop ca fiecare ședinţă să fie una foarte plăcută. Un factor care poate afecta orice proces de terapie este monotonia. În cazul TAA, ședinţele pot fi foarte diferite ca elemente și ca dinamică. Este destul de greu să te plictisești la o astfel de ședinţă, dar dacă totuși se întâmplă ca beneficiarul să își piardă interesul pe parcursul unei întâlniri, la următoarea ședinţă el va fi din nou entuziasmat.

Care sunt efectele intervenţiei alături de câini asupra beneficiarilor?

Dezvoltarea inteligenţei emoţionale și a unor abilităţi precum: abilităţile emoţionale (identificarea expresiilor faciale asociate emoţiilor de bază, autoreglarea și recunoașterea emoţiilor proprii sau ale echipei – exemplu: câine vesel/câine obosit etc.); legătura dintre cauză și efect: „dacă... atunci”; gestionarea anxietăţii de separare (de părinţi sau de echipă); înţelegerea impactului pozitiv sau negativ al exprimării unei emoţii; dezvoltarea empatiei; o mai bună cunoaștere a sinelui.

Ce abilităţi sociale pot fi dezvoltate cu ajutorul acestei metode terapeutice?

Abilităţile de comunicare (verbală/ nonverbală/ interpersonală/ asertivă/ funcţională); ascultarea (activă/ pasivă); respectarea și aplicarea regulilor impuse în timpul ședinţelor, în ceea ce privește jocul și sarcinile date; integrarea, colaborarea și cooperarea cu echipa și cu câinele utilitar de terapie; menţinerea și îmbunătăţirea relaţiei copil-echipă (oameni și câini); îmbunătăţirea capacităţilor de relaţionare cu alţi oameni și alţi câini/animale; creșterea toleranţei la frustrare.

Ţinte diferite, metode specifice

Cum se desfășoară o ședinţă de intervenţie alături de câini?

Pentru a răspunde la această întrebare este nevoie să abordăm mai multe perspective, și anume: problema pentru care părintele a solicitat acest tip de terapie, fie că vorbim de recâștigarea motivaţiei sau de învingerea fricii/temei/fobiei de câini. Dacă discutăm despre motivaţie, crearea unui mediu sigur, previzibil, cu conţinerea stărilor și reflectare verbală și emoţională, precum și evitarea constituirii unui cadru care să creeze distres sau situaţii conflictuale – toate acestea pun bazele unei relaţii de bună calitate, în care copilul se simte în siguranţă, este bucuros și reînvaţă să se joace.

Dacă terapia este solicitată pentru rezolvarea fricii de câini, atunci este nevoie să se treacă prin toate etapele procesului care ţine de desensibilizare, de restabilirea unor noi seturi de valori și informaţii bazate pe comportamentul animalelor, pe nevoile acestora și pe interacţiunea pașnică și lipsită de riscuri. De asemenea, tot în acest proces, echipa consiliază și familia și creează un cadru de siguranţă.

Cum este implicată familia în procesul terapeutic?

Familia poate fi implicată în procesul de menţinere a rezultatelor obţinute. Acest aspect contează, pentru că exerciţiile învăţate alături de echipa de terapie pot fi lucrate acasă, pot fi aplicate în diferite contexte și medii sociale și, de asemenea, pot fi comunicate coordonatorului de terapie (dacă beneficiarul are unul). Acceptarea necondiţionată de către animal, oferirea unui feedback imediat, iubirea fără etichete – toate acestea sunt elemente pe care un copil le experimentează în cabinetul de terapie asistată de animale și beneficiile aduse pot fi observate și în afara terapiei.

Ce cursuri trebuie să urmeze un terapeut care vrea să se implice în terapia asistată de animale?

O întrebare dificilă, pentru că neexistând formare în ţară, specialistul trebuie să înveţe atât psihologie, tehnici de terapie prin joacă, tehnici ABA, dar și elemente ale comportamentului canin. În plus, terapeutul este necesar să înveţe să lucreze în echipă, alături de handler și de câine. Formare continuă – acesta poate fi un răspuns bun, cu o bază în psihologie.

Luciana Manole

Carte de vizită Luciana Manole

  • Coordonează departamentul de Terapie și Activităţi Asistate de Animale din cadrul Asociaţiei Clubul Câinilor Utilitari.
  • Urmează un master în Psihodiagnoză Cognitivă și Consiliere Psihologică și o școală de lungă durată în Psihoterapie integrativă.
  • La bază este instructor canin.

Principii de pregătire a câinilor de terapie

Nu există o vârstă maximă la care câinii pot începe pregătirea pentru terapia asistată de animale, ne-a explicat Cristian Anghel, instructor canin și cofondator al Asociaţiei Clubul Câinilor Utilitari. Însă având în vedere că această activitate presupune un volum mare de stres, în cazul câinilor mai în vârstă, trebuie luat în calcul dacă se justifică investiţia în timpul necesar pregătirii versus perioada de timp în care poate fi utilizat în ședinţele de terapie. Evaluarea echipei om-câine se face periodic, luându-se în considerare criterii de evaluare specifice. În cazul câinilor, se evaluează capacitatea de concentrare, motivaţia, capacitatea de rezistenţă la efort și semnele de stres.

Terapie versus recreere și învăţare

Tot cu ajutorul animalelor, dar vizând obiective diferite, membrii Asociaţiei Clubul Câinilor Utilitari organizează și activităţi asistate de animale care au ca scop educarea sau îmbunătăţirea calităţii vieţii beneficiarilor. Între acestea se numără vizitarea copiilor sau a bătrânilor din centrele speciale sau aziluri, organizarea unor ateliere de minidresaj, de creaţie sau de interacţiune cu câinii, dar și desfășurarea unor activităţi educaţionale în grădiniţe, școli, instituţii.

Un proiect foarte îndrăgit de membrii asociaţiei și foarte bine primit de beneficiari a fost „Câinele, prietenul meu”. Prin intermediul său, copiii din școli și grădiniţe au învăţat să relaţioneze, să aprofundeze și să înţeleagă relaţia dintre om și câine, primind inclusiv indicaţii despre cum să reacţioneze în situaţii concrete de interacţiune cu câinii.

Etichete: terapie asistata de animale terapie cu caini

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.