Acasă » ACTUALITATE » Interviuri
Demnitate, prestigiu, vizibilitate

Iftimie NESFÂNTU
vineri, 13 mai 2011
Există, oare, o criză a învăţământului superior medical din România? Suntem şi aici la coada Europei? Putem intra cu şanse egale în colaborări cu instituţii academice similare din lumea vestică? Ce ne poate salva? „Demnitatea, prestigiul, vizibilitatea!...“. Sunt ingredientele unui „aliaj“ preţios – monedă forte pentru „conturile secrete“ ale medicilor. Aparent simplu, răspunsul dlui prof. dr. Constantin Ciuce, rectorul UMF „Iuliu Haţieganu“ Cluj-Napoca, ne ajută să pătrundem dincolo de aparenţe, la rădăcina unor fenomene, mai rar sau deloc prezentate în mass-media românească. Un interviu realizat de dl Iftimie Nesfântu. (...)
Există, oare, o criză a învăţământului superior
medical din România? Suntem şi aici la coada Europei? Putem intra cu
şanse egale în colaborări cu instituţii academice similare din lumea
vestică? Ce ne poate salva?
„Demnitatea, prestigiul, vizibilitatea!...“.
Sunt ingredientele unui „aliaj“ preţios – monedă forte pentru
„conturile secrete“ ale medicilor.
Aparent simplu, răspunsul dlui prof.
dr. Constantin Ciuce, rectorul UMF „Iuliu Haţieganu“ Cluj-Napoca, ne
ajută să pătrundem dincolo de aparenţe, la rădăcina unor fenomene, mai
rar sau deloc prezentate în mass-media românească.
– În lumea aceasta agitată, tot mai tehnică,
singurul lucru care are valoare până la urmă este aspectul emoţional.
Orice progres aduce după sine tot felul de facilităţi, dar, dacă dispare
relaţia aceasta dintre oameni, dispare tot. Ca şi o casă sau un loc
fără suflet. Sunt case ori clădiri superbe care te îngheaţă când intri
în ele. Iar altele, care, din exterior, nu ies prin nimic din obişnuit,
odată ce-ai intrat, simţi că te copleşesc prin căldură, sentimentul de
siguranţă pe care-l simţi, aproape fără să ştii de unde vine. Sunt şi
oameni, mai ales dintre cei aşa-zis simpli, capabili să inducă astfel de
trăiri. Spunem noi că „au suflet“, că omul sau oamenii care locuiesc
acolo au însufleţit acea casă. Cu acest gând am acceptat să fiu şeful
Clinicii Chirurgicale I şi, după izbânzile modeste din Clinică, cu
acelaşi gând am acceptat şi funcţia de rector.
– N-aţi fost împins niciodată către latura tehnică? – Ba da, nici nu poţi progresa într-un domeniu
ca acesta fără informaţie şi fără deprinderi tehnice... Dar să păstrăm
proporţiile şi să revenim la condiţia noastră de oameni: dacă încărcăm
totul pe latura tehnică, pierdem adevărata bogăţie a vieţii şi singura
care îţi arată că trăieşti... Şi un robot face, tehnic vorbind, foarte
multe lucruri. Dar nu are viaţă... Nu simte, nu trăieşte ceea ce face...
Asta cel puţin deocamdată. Pe măsură ce vor evolua lucrurile, iar
roboţii vor fi încărcaţi şi cu sentimente, cine ştie la ce se va
ajunge...
– Şi păstraţi suportul emoţional şi în relaţiile cu bolnavii? – În marea majoritate a cazurilor, da. Din
păcate, timpul pe care-l am este limitat... Dar acolo unde este cazul,
întotdeauna mă opresc şi rămân mai mult şi dacă sunt întrebări, încerc
să le fac faţă... Este însă şi acest „din păcate“...
E bai. Mare!...
– S-a schimbat ceva în statutul medicului, domnule profesor? – Din punctul meu de vedere, nu. Cred că este o
poveste bilaterală, nu ţine doar de felul în care politicul ajunge să
vadă lucrurile, ci ţine şi de felul în care noi ne conservăm starea la
care am fost aduşi, acea lipsă de reacţie faţă de felul cum suntem
interpretaţi... Aici sunt probleme ma
jore. Cei care ajung la putere
folosesc sănătatea şi educaţia ca trambulină electorală... Şi când dau
de vistierie şi ajung la împărţirea banului, brusc îşi readuc aminte că
trebuie să raţioneze economic şi socotind că sănătatea şi educaţia nu
aduc beneficii directe, imediate (pe durata mandatului), ci sunt doar
consumatoare, ajung să le treacă din nou pe linia de cenuşăreasă de care
discutam... Şi e păcat: educaţia, sănătatea, chiar dacă nu aduc profit
direct, imediat, îţi asigură, pe de o parte, vitalitatea unui popor şi
capacitatea lui de a nu fi 50% în pensie de boală şi 50% în activitate,
nu?! Cine nu investeşte în minte şi în capacitatea oamenilor de a ajunge
să îşi depăşească propria condiţie, aducând un pic de lumină
suplimentară, practic nu investeşte în progres... Şi nici sănătatea şi
nici educaţia nu pot face progrese fără bani... Statutul medicului
rămâne pe mai departe la îndemâna mass-media, ce ajunge să fie agresivă
pornind de la întâmplări nefericite din spitale. Dacă se întâmplă ceva,
vinovat e acarul Păun – în condiţia de faţă medicul – uitându-se tot
acel lanţ de determinări, de slăbiciuni care l-au adus şi îl ţin pe
medic în această situaţie. O eroare sau întâmplare nefericită într-un
spital poate implica şi participarea medicului ca atare. Se uită că
întreg sistemul din spatele lui, prost gestionat sau cu resurse
limitate, îl aduce câteodată în situaţia de a ajunge să hotărască: să
facă o intervenţie cu riscuri sau să nu facă nimic, acoperindu-se pe el
şi echipa, fără a oferi acelui pacient vreo şansă... Cu alte cuvinte,
dacă vrei să vezi adevărul, în cazul multora dintre cei condamnaţi
pentru malpraxis nu găseşti întotdeauna vină numai în activitatea
medicală, ci şi în condiţiile în care medicul e obligat să-şi desfăşoare
activitatea. De asta cred că a-l judeca pe medic este nepotrivit. Şi nu
mă refer la medicii indiferenţi faţă de bolnavi, ce ajung să-şi
gestioneze profesia într-un spital public ca şi cum ar fi la un
aprozar... Nici nu vreau să mă gândesc la urmările unor astfel de
atitudini şi voi continua să cred că sunt cazuri rare. În marea lor
majoritate, medicii – sunt convins – îşi fac treaba aşa cum trebuie. Iar
recunoaşterea materială este... mai bine să nu mai vorbim.
– Dacă simplificăm lucrurile, percepţia
societăţii, întreţinută şi de mass-media, se poate formula într-o frază:
medicul e în spital ca să se îmbogăţească şi nu ca să se ocupe de
sănătatea pacienţilor.
– Din păcate, asta este opinia societăţii... Şi
este, trebuie să o recunoaştem, întreţinută de mass-media, superficială
adesea, obedientă faţă de Putere. Şi aceiaşi oameni, care au pretenţia
ca medicul să fie robot şi să lucreze 24 de ore din 24 şi ori de câte
ori au nevoie să fie prezent la datorie, ajung să judece în felul
următor: medicul, din moment ce continuă să lucreze – n-a plecat, n-a
protestat – logic, e mulţumit de cum este remunerat de către stat. Şi,
dacă şi-a ales această profesie, nu l-a obligat nimeni să se facă medic,
nu are decât să o facă... Să-şi ducă crucea!
– Suntem în faţa unui paradox: med
icul este
văzut şi judecat din perspectiva unor imagini false, şi în consecinţă
remunerat ca atare – în bătaie de joc –, iar în realitate el se
confruntă cu suferinţa necosmetizată: să consulte, să opereze, de multe
ori peste program. În aceleaşi condiţii, dincolo, niciun medic nu ar
intra în operaţie... De exemplu, chiar în timpul interviului cu dl dr.
Vasile Binţinţan, a intrat un coleg să-i spună că nu sunt mănuşi. Nu mai
erau bani pentru mănuşi chirurgicale! Şi în toate sălile, pacienţi
pregătiţi deja aşteptau intervenţia...
– Şi adăugaţi la asta că şi medicul e om, are o
viaţă personală şi un timp al lui; teoretic le are, în realitate, acest
timp al lui este limitat sau inexistent; de multe ori, medicul rămâne
peste program în spital, iar dacă ai cere acelaşi lucru unui om din altă
profesie, ar ajunge să pună pe masă cuantumul fiecărui minut petrecut
şi suma aferentă... „Dacă ţi-ai ales profesia de medic, du-o la
capăt...“, judecă societatea. Sunt de acord, dar atunci dă-i importanţa
socială meritată şi fă-l pe medic să ajungă sub raportul remunerării
într-o asemenea situaţie încât să nu-l facă dependent de mila publică
pentru a putea supravieţui. Oferă-i demnitatea pe care o merită în
societate. Şi atunci nu va mai opta să meargă la mii de kilometri de
casă, unde i se oferă şi un salariu decent. Şi nu e numai salariul; o
mare parte dintre medici pleacă dincolo pentru condiţiile în care pot să
lucreze.
Cu alte cuvinte, în spitalele româneşti nu trebuie să fii doar
doctor, trebuie să ştii să-ţi gestionezi firele de sutură, plasele
pentru eventraţie, protezele pentru vascular sau de altă natură în
celelalte specialităţi. Şi fiind în faţa bolnavului, eşti pus în
situaţia de a-i spune că n-ai altă cale decât să utilizezi materiale pe
care el sau aparţinătorii trebuie să le cumpere. Or, ce fel de relaţie
se poate stabili cu pacientul când tu, medic chirurg, cadru didactic
universitar, trebuie să-i spui că el urmează să-şi procure medicamente,
fire de sutură, anestezice ori alte accesorii necesare unei intervenţii
chirurgicale şi manevrelor postoperatorii? Este un bai. Mare! Şi tot
acest bai, multiplicat zilnic în sute de ipostaze în spitalele din ţară,
ţine de organizarea sistemului, de importanţa acordată medicului...
Când s-a propus ori s-a votat un buget atât de mic, pentru ei a fost mai
important altceva decât sănătatea cetăţenilor... Să învăţăm să nu
pierdem ceea ce am moştenit „Emoţia trebuie să fie elementul de bază în
orice facem“, îmi spunea profesorul. Şi ascultându-l, mă gândeam la un
tânăr, poate încă student, asistându-şi maestrul la o intervenţie
chirurgicală, identificându-se cu el. Pe masă este pacientul,
anesteziat, deschis... Graniţa între viaţă şi moarte, miracolul de a fi
sau a nu fi. Şi între ele, punct nodal, medicul. Ce încărcătură
emoţională fantastică: stări mijlocite de gesturi, schimb de priviri,
expresii de o fracţiune de secundă, surprinse sau nu pe chipul
chirurgului ori anestezistului. În acele clipe, te desprinzi de toate
celelalte probleme personale, se activează cazuri similare operate sau
asistate cândva, găseşti sau nu resurse să vii cu o altă rezolvare
pentru o situaţie nouă, ce pare fără ieşire. Cum să fii doctor fără
suport emoţional?! Performanţele unui viitor medic sau cadru didactic
universitar ţin de felul în care va şti să se implice în relaţii
sufleteşti, să transfere celorlalţi încredere, căldură, sentimentul că
sunt înţeleşi şi că medicul va face tot ce este omeneşte posibil să-i
ajute.
– (...) Şi asemenea „tehnici“ se învaţă?! – Trebuie să învăţăm să nu pierdem ce avem, ce
am moştenit şi, odată ce am descoperit ce păstrăm în noi, să-i învăţăm
la rândul nostru pe tineri cum să facă să nu se înstrăineze de această
zestre şi, cunoscând-o – cunoscându-se – să o dezvolte; ţine, poate, şi
de o anumită structură... Mă gândesc, fireşte, şi la zestrea nativă din
fiecare şi la moştenirea culturală şi, în Medicină, la cele lăsate de
înaintaşi. Nimic nu începe, la scară omenească vorbind, din neant...
Abia din acest răspuns, susţinut de altfel de toate măsurile şi
proiectele iniţiate în calitate de rector, aveam să înţeleg ce raţiuni
l-au determinat pe dl prof. dr. Constantin Ciuce să accepte o asemenea
misiune, fără a-şi abandona prima dragoste: Chirurgia.
„Linia frontului“
s-a mutat în noi înşine
– Aş continua ideea dv. spunând că lumea nu
începe cu noi, dar acolo unde suntem şi cât suntem nu poate continua
decât prin noi. În cazul de faţă, cu dv. Am urmărit, cât mi-a fost
posibil, schimbările promovate ca şef al Clinicii Chirurgicale I,
practic o schimbare nu numai la faţă, ci şi în profunzime: reabilitare
este puţin spus. Din câte mi-am dat seama, restructurările pornesc de la
rădăcina lucrurilor. Şi ţin de substanţă, de mecanismele intime ale
activităţii chirurgicale. Unele au fost deja prezentate, altele poate înviitoare interviuri şi reportaje. Am urmărit în parte şi
interviurile acordate odată cu preluarea funcţiei de rector. Sunt câteva
teme recurente în ieşirile dv. la rampă: demnitatea medicului şi a
cadrelor didactice, vizibilitatea şi prestigiul UMF „Iuliu Haţieganu“.
De ce tocmai acestea?
– Sunt puncte nodale dacă vrem să ne angajăm
într-o schimbare în mai bine. De peste 20 de ani, asistăm la degradarea
continuă a Şcolii şi a sistemului medical, a demnităţii medicului şi a
personalului medical, la învrăjbirea pacienţilor contra celor care ar
trebui să le fie speranţă... Şi toate cu ajutorul unei mass-media care
exploatează neprofesionist „senzaţionalul“ – nu mă refer acum la
săptămânalul „Viaţa medicală“, o excepţie notabilă în peisajul
românesc. Într-o Românie tot mai bolnavă, condiţia de pacient se
agravează şi adânceşte şi degradarea condiţiei medicului. E un cerc
vicios, ce pare fără ieşire, un război perpetuu... Suntem într-un asediu
continuu, duşmanul fiind în interiorul nostru de această dată. Este un
război psihologic, purtat cu propriile noastre arme – sensibilităţi,
slăbiciuni. Izolarea, lipsa de atitudine sau evadarea din sistem ne
condamnă pe toţi, chiar şi pe cei care fug... Scade motivaţia pentru a
urma Medicina, România se goleşte de cei care ar trebui să asigure
prezentul şi viitorul sănătăţii oamenilor... M-aţi întrebat ce se
întâmplă cu învăţământul medical. Ei bine, în atari condiţii,
instituţiile de învăţământ superior sunt împinse să se transforme în
biete fabrici de eliberat diplome şi asta în absenţa unei legislaţii
care să le permită autonomie financiară reală. Bugetul nu corespunde
valorii individuale, evaluate obiectiv şi nu prin partizanat politic,
legislaţia actuală nu încurajează şi nu permite funcţionarea unor
mecanisme motivante în atragerea profesioniştilor şi nici selecţia
riguroasă a celor care merită să-şi primească diploma de absolvire.
Concret, universitatea noastră, asemenea altor universităţi publice,
este blocată şi nu-şi poate afirma şi dezvolta propriile resurse umane.
Cea mai importantă resursă, în esenţă singura resursă, este omul, cu
fondul s
ău de emoţii, sentimente. Dacă nu poţi oferi o salarizare care
să asigure cadrelor didactice demnitatea corespunzătoare rolului pe
care-l joacă, cum să-i motivezi pe oameni? De aici am pornit: demnitate,
vizibilitate, prestigiu...
– Şi cum aţi izbutit să spargeţi cercul vicios pe care l-aţi descris atât de limpede? – Ajutându-i pe ceilalţi – colegi, studenţi,
populaţia, beneficiarul serviciilor medicale în cele din urmă – să vadă
ce se petrece, să înţeleagă că este nevoie de o schimbare de atitudine;
nu-ţi poţi schimba atitudinea decât dacă înţelegi de unde porneşte răul.
O schimbare de atitudine, traducând, înseamnă o schimbare profundă a
sinelui. „Linia frontului“ nu mai e în Parlament sau în Piaţa
Constituţiei, ci s-a mutat în noi înşine...
– Sunt însă de ajuns aceste schimbări punctuale
de atitudine ale cadrelor didactice (ce vor fi „citite“ de studenţi)
sau ale medicilor? Nu toţi vor trece, în interiorul lor, în tabăra
progresiştilor... Sunt şi inerţii, determinări exterioare, practici
devenite obişnuinţe, sunt conştiinţe alterate, poate chiar de
nerecuperat... Ce fel de împrejurări ori situaţii pot ajuta la formarea
sau păstrarea demnităţii unui student?
– Am făcut această precizare şi în raportul
2009/2010 privind starea Universităţii, susţinut în faţa comunităţii
academice... Studenţii nu sunt îndeajuns de motivaţi pentru a se
implica, într-un număr critic, cât să poată determina o schimbare
vizibilă în calitatea formării lor profesionale. Un număr insuficient
dintre ei înţelege că inserţia pe piaţa muncii şi reuşita sunt
dependente de propria demnitate. Pare simplu pentru noi, dar nu e... Mă
refer la demnitatea cu care ştiu, acum, ca studenţi, să-şi stabilească
statutul în relaţie cu cadrele didactice, să-şi exercite dreptul la
cursuri, la stagii practice şi activităţi de cercetare de calitate,
onorându-şi şi ei obligaţiile, învăţând să aibă opinii şi curajul de a
le susţine... O atare „mutaţie interioară“ le asigură şi
disponibilitatea la efort. Însuşirea cunoştinţelor obligatorii pentru
practica medicală are nevoie mai întâi de disponibilitate. Şi
disponibilitatea este afectivă, astfel de stări se întemeiază prin
mijlocirea emoţiilor. Nu este vorba de a vrea sau de a impune, ci de
a-ţi dori... La această zonă trebuie să ajungem.
– Şi mijloacele de a ajunge pe terenul emoţiilor care sunt?– Le cunoaşteţi mai bine. Vă citesc reportajele, găsiţi de fiecare dată acele porţi ale sensibilităţii ca să ajungeţi la sufletul cititorului...
– Am vorbit mai puţin despre prestigiul Universităţii conduse de dv., ştiu că aveţi şi motive de mândrie...
– Prestigiul de care ne bucurăm în prezent nu
este un bun câştigat pentru totdeauna. Este o competiţie şi operează cu
standarde acceptate în UE. În reevaluările naţionale, am fost
poziţionaţi – în clasamentul Ad Astra – în topul universităţilor publice
din România, pe poziţia a cincea din 43 de instituţii evaluate, primul
loc între universităţile cu profil medical. Este vorba de creşterea
vizibilităţii prin publicaţiile ştiinţifice indexate ISI. Dar,
raportându-ne şi la celelalte universităţi, avem o contribuţie per cadru
didactic de patru ori mai mică decât universitatea care ocupă primul
loc pentru acelaşi an. M-aţi întrebat şi de schimbările promovate...
Ocupăm, în acelaşi clasament, primul loc între universităţile din
România care au înmatriculaţi la studii studenţi străini. Dar este o
mutare ce aduce probleme în plus şi, fireşte, muncă: acces liber la
înscriere prin afişare pe internet, reguli clare şi transparente pentru
evaluarea dosarelor, înmatricularea celor mai buni dintre candidaţi,
schimbarea raportului între numărul de studenţi UE şi cei non-UE. Nu am
acceptat înscrierea niciunui student străin peste locurile propuse de
facultăţi şi aprobate de Senatul UMF. Sute de dosare ale candidaţilor
înscrişi în competiţie şi clasificaţi, cele care au depăşit numărul
stabilit de conducere, au fost respinse. Or, nu este uşor să ai acceptul
colegilor. Este vorba de venituri substanţiale. Şi dacă nu izbuteam
asta, prestigiul UMF ar fi fost ştirbit şi în anii următori nu am mai fi
avut înscrieri în număr aşa de mare... Internaţionalizarea studiilor
este un vis al oricărei universităţi, dar nu trebuie să devină povară în
realizarea actului didactic. Dacă o tratăm ca pe o afacere, vom pierde
bunul cel mai de preţ: prestigiul. E o mare responsabilitate.
Centrul de
Cercetări pentru Genomică Funcţională, Biomedicină şi Medicină
Translaţională
– Vă rog, domnule rector, să enumeraţi câteva „zone fierbinţi“, prioritare, aflate în atenţia conducerii UMF. – Pe scurt, prin hotărâri ale Senatului, am
înlăturat dintre condiţiile de promovare ale cadrelor didactice pe cele
restrictive, impuse de Carta universităţii şi nu de lege, împlinind
astfel o promisiune făcută la
preluarea mandatului de rector. Mai sunt
multe de rezolvat: blocarea posturilor din instituţiile sistemului
public ne-a împiedicat să organizăm concursuri. Am încurajat înscrierea,
indiferent de provenienţa candidatului, pe orice post devenit vacant.
Suflul nou este necesar şi poate trezi din amorţeală locurile în care nu
se întâmplă nimic. Trecerea studenţilor de la buget la taxă şi invers,
în funcţie de performanţa obţinută, a adus în discuţie aspecte privind
evaluarea obiectivă a cunoştinţelor şi, uneori, chiar probleme serioase
de moralitate, deopotrivă ale studenţilor şi ale cadrelor didactice. O
treime din studenţii înscrişi la studii de licenţă sunt cetăţeni
străini. Învăţaţi de mici să aibă o opinie pe bază de argument, ei nu
tolerează atitudini neargumentate, indiferent din partea cui vin. Am
încurajat organizarea studenţilor străini în structuri profesionale şi
promovarea reprezentanţilor lor, ca şi a studenţilor români, în
structurile de conducere ale facultăţilor şi universităţii. Am cerut
Bibliotecii Centrale a UMF să achiziţioneze cărţi în limbile franceză şi
engleză ca suport pentru cursuri. Dar acolo puteţi face chiar dv. o
documentare şi o să vedeţi cu siguranţă mai multe. O realizare ce va fi
finalizată în această toamnă – o să invităm din timp „Viaţa medicală“ ca
partener media al manifestării şi o să vă rog să fiţi prezent – este
înfiinţarea unui Centru de Cercetări pentru Genomică Funcţională,
Biomedicină şi Medicină Translaţională. Va funcţiona în clădirea nouă de
pe strada Marinescu. O infrastructură modernă, orientată pe proiecte cu
subiecte actuale, deschisă colaborării cu universităţi şi centre de
cercetare ştiinţifică de vârf din toată lumea. Vor fi lansate granturi
de cercetare, prin competiţie internă, vor fi cuprinşi în activităţi şi
cadre didactice şi studenţi deopotrivă...
Acolo unde nu trăieşti degeaba
Un dialog recent cu un interlocutor pentru care am un respect deosebit
m-a pus în faţa unor stări de lucruri triste: „De ce să vorbiţi despre
spitalul X de la Cocoţaţii din Deal, despre care n-a auzit nimeni şi nu
despre spitalul Y din Bucureşti, unde se aduc pacienţi pe bandă?... Şi
despre ale cărui performanţe ştiu toţi. Vă arăt, dacă vreţi,
statisticile!“. Pe moment, am fost descumpănit. Interviul cu dl prof.
dr. Constantin Ciuce mi-a limpezit şi răspunsul. Diferenţa între acele
spitale, performante doar în statistici, şi cele despre care nu ştiu
prea mulţi (încă!), dar în care oamenii se simt oameni, diferenţa dintre
medici pe care îi vedem şi-i auzim – eu, eu, eu! – şi cei care aleg
drumul întortocheat şi dificil al faptelor ţine de a avea sau nu
conştiinţa responsabilităţii lor acolo unde se află, de a avea sau nu
suflet. Ca şi diferenţele dintre o casă, perfectă ca arhitectură,
construcţie, finisaje, rece însă şi o alta în care, odată ce ai intrat,
simţi că trăieşti şi, mai important chiar, realizezi că nu trăieşti
degeaba. Şi nu pot decât să-i deplâng pe cei care nu văd sau nu pot să
vadă o atare diferenţă, ori pe cei mult prea înţepeniţi în propriile lor
prejudecăţi ca să se mai poată schimba.