Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

Despre marketingul digital pentru medici, cu Valeriu Lingurar

Viața Medicală
Dr. Laura Davidescu miercuri, 24 martie 2021, ora 15:02

Cât de important este, pentru un medic independent sau pentru o companie medicală mică, să se promoveze în mediul online? Care sunt primii pași și cât să fie bugetul? Răspunde directorul de marketing al firmei Metabolic Balance România.

Să întorci spatele digitalului într-un context în care Internetul devine tot mai important în viețile noastre este o mare greșeală, crede Valeriu Lingurar, director de marketing Metabolic Balance România, o companie ce reunește o echipă relativ numeroasă de medici nutriționiști independenți. Viața Medicală a stat de vorbă cu specialistul de marketing pentru a afla care sunt provocările mediului online pentru medici și cum ar trebui să îmbine aceștia construcția brandului personal cu latura antreprenorială.

Cum ați ajuns să vă ocupați de marketing digital pentru medici?
Acum cinci ani am avut șansa să încep o colaborare, ca freelancer, cu Dr. Michaela Stein, persoana care a adus în 2010 programul de nutriție Metabolic Balance în România. Obiectivul a fost regândirea strategiei de marketing digital, centrată pe un nou site și pe o prezență mai activă pe rețelele de socializare. Am avut o chimie foarte bună cu Dr. Stein și cu medicii din echipă, astfel că, după trei ani de colaborare, am decis să mă dedic exclusiv acestui proiect, acceptând propunerea să îmi asum rolul de director de marketing al companiei.

Ce particularități are marketingul pentru medici individuali, față de cel pentru spitale sau companii farma?
Nu am fost implicat în promovarea unor spitale sau în proiecte farma. Ce pot spune este că brandurile medicale au anumite particularități, într-adevăr. Una dintre provocările specifice pentru medici este comunicarea corectă a unei set de valori de brand mixte. Caracterul științific, medical, trebuie împăcat cu elemente de branding personal. Găsirea unei voci convingătoare în contextul ăsta poate fi dificilă.

Ce gen de acțiuni de promovare ați organizat până acum?
Compania noastră are o strategie de marketing complex, care implică atât promovarea produsului - programul nostru de nutriție personalizată -, cât și educarea publicului privind beneficiile alimentației echilibrate și stilului de viață sănătos. 

Un obiectiv important este creșterea notorietății medicilor-consilieri din echipă, în diverse orașe din România. Folosim multe tactici: de la cele clasice, de promovare de produs, până la articole de blog educaționale și organizarea unor live-uri pe pagina de Facebook. Ocazional am făcut și activări de brand, de exemplu în cadrul unor evenimente organizate de Forbes România.

ora de nutritie
Medicii-consilieri Metabolic Balance România organizează periodic evenimente online gratuite pentru publicul larg.


Care sunt primii pași pe care ar trebui să-I urmeze un medic sau farmacist care vrea să se promoveze online?
Primul pas este gândirea unei strategii și realizarea unei prezențe digitale convingătoare. Nu cred că există o rețetă universală. Pentru unii această prezență digitală are sens să fie construită în jurul unui site sau blog. Alții își pot construi prezența digitală direct pe o platformă precum Facebook sau YouTube.  Ce este important este să evaluezi corect avantajele și dezavantajele și să pornești de la întrebarea “”ce utilitate voi oferi oamenilor cu care vreau să construiesc o relație digitală?”.
 
Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac medicii online?
Cred că cea mai mare greșeală este să întorci spatele digitalului într-un context în care Internetul devine tot mai important în viețile noastre. Apoi, dintre cei care acceptă provocarea, mulți nu înțeleg ce este specific fiecărei platforme. Altă posibilă greșeală - să investești prea mult într-un digital asset care este doar împrumutat. De exemplu, profilurile și paginile noastre pe platforma Facebook sunt proprietatea companiei Facebook. La fel, un cont de YouTube. Un site sau un blog, pe de altă parte, e un bun propriu, pe care îl putem controla direct și fără riscul unor surprize neplăcute.

Ce buget ar trebui să aloce un medic antreprenor independent pentru promovare?
Pentru cei la început de drum cred că întrebarea corectă este “ce pot investi pentru a deveni cunoscut?”: bani sau o parte din timpul meu/al echipei mele.  Pentru afacerile medicale mature, timpul devine o resursă mai valoroasă decât banii și aici decizia strategică este cât investim în “împingerea” serviciilor și cât în educarea audienței (sau altă formă de crea o relație a la longue cu audiența). Focalizarea doar pe prima categorie nu va funcționa pe termen lung.
Bugetul de marketing pentru servicii trebuie să fie între 5-12% din cifra de afaceri. Strategia și alocarea bugetară trebuie adaptate trimestrial în cazul afacerilor cu sezonalitate, cum este cazul medicilor nutriționiști. Situații excepționale, precum pandemia Covid-19, presupun și mai multe ajustări, dar ca principiu cred că trebuie să continuăm să fim prezenți într-un mod cât mai relevant și în vremuri de criză.

În ce condiții ați sfătui un medic care oferă servicii cu plată să apeleze la o firmă de marketing specializată?
Ca regulă generală cred că medicii ar trebui să se dedice profesiunii lor și să externalizeze serviciile de marketing. Excepție sunt cei au un talent deosebit pentru comunicare și pot construi o relație digitală cu publicul lor cu plăcere, fără să o resimtă ca pe o corvoadă.  Altă excepție – cei la început de drum, dacă nu au încă resurse financiare, au alternativa menționată să aloce o parte din timpul lor pentru a se face cunoscuți.  

Adăugați orice credeți că e util legat de domeniul sănătății și mediul digital.
În digital, precum în lumea de dincoace de ecranele dispozitivelor noastre, vocea clienților / pacienților este mai repede crezută decât vocea noastră. Minimul care trebuie făcut de orice medic, oricât de la început de carieră ar fi, este să colecteze testimoniale de la pacienții mulțumiți. Acesta este un prim pas să îți înțelegi cariera medicală și ca pe o afacere. Pacienții sunt în același timp și clienți, trebuie să fie priviți astfel. Din păcate, mulți medici percep antreprenoriatul ca pe ceva străin ideii de medicină. Această idee este, de fapt, o autolimitare.

 

Etichete: gandim medical Valeriu Lingurar metabolic balance

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.