Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

Nicoleta Tupiţă: „Comunicarea, un atribut-cheie pentru un nutriţionist”

Viața Medicală
Dr. Laura Davidescu vineri, 2 septembrie 2022

Pentru un nutriţionist-dietetician, a lucra în cea mai mare companie producătoare de alimente din lume oferă multe oportunităţi.

CARTE DE VIZITĂ:

  • Nicoleta Tupiţă este nutriţionist și dietetician autorizat și deţine funcţia de Manager Nutriţie Nestlé South East Market.
  • Autoare a mai multor cărţi și ghiduri, printre care „Nutriţia sportivilor amatori și profesioniști” sau „Ghid de Nutriţie - de la prevenţie la terapie” (2019, University Press Târgu Mureș)
  • Blogger pe www.sieucemaimananc.com.
nestlebrand5-culogo
Nicoleta Tupiţă

 

Pentru un nutriţionist-dietetician, a lucra în cea mai mare companie producătoare de alimente din lume oferă multe oportunităţi, de la implicarea în formularea produselor pentru îmbunătăţirea profilului nutriţional la comunicare și relaţia cu autorităţile, dar și proiecte educaţionale.

Cum este să lucraţi pentru un gigant al produselor alimentare?

Lucrez pentru Nestlé de mai bine de nouă ani. Fiecare zi e o nouă provocare și simt că învăţ ceva nou de la colegii mei, tocmai de aceea am rămas o perioadă atât de lungă, cel puţin pentru un tânăr, în cadrul Nestlé. M-am angajat imediat după terminarea studiilor de licenţă și am crescut în această companie și continui să cresc profesional.

Cel mai important aspect pentru mine este că prin ceea ce fac am un impact de masă. Dacă pot contribui la îmbunătăţirea profilului nutriţional al unui produs, simt că ajung la milioane de oameni!

Același lucru se întâmplă și în cazul proiectelor educaţionale pe care le coordonez sau le iniţiez. Mai apreciez și că un nutriţionist poate să se dezvolte atât știinţific, având acces la cele mai recente cercetări din domeniu, cât și pe alte zone atractive, cum este comunicarea.

Consider comunicarea un atribut-cheie pentru un nutriţionist: trebuie să știm cum putem ajunge la oameni și cum îi putem convinge să-și schimbe
obiceiurile alimentare.

Încep ziua cu o cafea bună

Cum vă începeţi ziua de lucru?

Îmi încep ziua cu o cafea bună și un pahar de apă. Pentru cafea, aleg Nespresso sau NESCAFÉ Dolce Gusto și adaug puţin lapte și o linguriţă de miere. Apoi continui cu micul dejun.

Aveţi un produs preferat din portofoliul companiei?

Am multe produse preferate din portofoliul nostru, recunosc că le consum adesea pe cele premium, cum este ciocolata Nestlé Les Recettes de l’Atelier sau Nespresso. Folosesc adesea Optifibre, îmi plac mult produsele GARDEN GOURMET® și gătesc mult cu MAGGI® bază lichidă pentru mâncăruri – așa îmi iese cel mai bun rizoto.

Mâncarea nu este un simplu carburant

Ce lucruri interesante aţi aflat în ultima vreme de la colegii de companie din alte ţări, care lucrează în centrele de R&D?

În ultimii ani a existat o schimbare radicală în ceea ce privește modul în care oamenii privesc mâncarea.

Mâncarea nu mai este doar un simplu carburant pentru organism, ci am descoperit că ea ne influenţează performanţa fizică și intelectuală, somnul, ne poate îmbolnăvi, dar și vindeca. Există foarte multe arii de mare interes pe care se concentrează cercetarea la Nestlé, dintre care amintesc doar patru: microbiomul, sănătatea creierului, prevenirea îmbătrânirii premature și alimentaţia sustenabilă.

Putem vedea și în România câteva aplicaţii concrete ale acestor arii de cercetare. De exemplu, brandul GARDEN GOURMET®, de alternative la carne și proteinele animale.

Ca nutriţionist, ce mesaje aţi vrea să transmiteţi consumatorilor?

Am trei mesaje, care cred eu că sunt importante, de luat în considerare în relaţia noastră cu mâncarea. Sunt lucruri de bun-simţ pe care le ignorăm, pentru că acordăm mai multă atenţie unor „soluţii rapide care (doar) promit minuni” sau ne concentrăm mai mult pe suplimente și alte intervenţii mai puţin naturale.

1. Încercaţi să tindeţi spre un echilibru pe termen lung. Nu poate fi echilibru în fiecare moment sau la fiecare masă, este greu în contextul stilului de viaţă modern, dar la nivel de săptămână cred că este realizabil.

2. Relaţia cu mâncarea trebuie să fie una de prietenie, nu de iubire pătimașă, nu de ură. Asta înseamnă să ne bucurăm de micile plăceri, să ne permitem anumite mese mai „păcătoase”, dar să ţinem cont de un orar al acestora, să acordăm atenţie mare senzaţiilor de foame și saţietate.

Și să nu uităm că unui prieten îi putem spune și „NU” fără să se supere atunci când riscăm să dezechilibrăm prea mult balanţa cu „DA”.

3. Cina trebuie să fie o gustare luată la ora 17:00-18:00 în majoritatea zilelor. Se acceptă excepţii la ocazii speciale.

Reducerea de sare, zahăr și grăsimi, o prioritate

România are cifre îngrijorătoare legate de bolile metabolice, inclusiv în rândul copiilor. Cum poate ajuta industria în această privinţă?

Industria are o contribuţie importantă prin oferirea de produse cu un profil nutriţional care să corespundă nevoilor consumatorilor și să se adapteze în funcţie de evoluţia acestora.

Cu toate că sunt de părere că nu există alimente nesănătoase, doar diete nesănătoase, cred că reducerea de sare, zahăr și grăsimi din alimente trebuie să rămână o prioritate a industriei.

De exemplu, în ultimii 20 de ani, Nestlé a redus zahărul din cerealele de mic dejun cu până la 40%, iar sarea cu până la 70%. De asemenea, am crescut conţinutul de fibre prin adăugarea de cereale integrale. Numai în NESQUIK conţinutul de fibre a crescut cu peste 200%. Industria alimentară poate contribui și la educaţia consumatorilor cu privire la alimentaţie și stil de viaţă. Ne dorim consumatori sănătoși, care să se poată bucura de alimentele care le fac plăcere, cum ar fi o ciocolată bună.

Știu nutriţioniștii să gătească și altceva în afară de salate?

Sănătatea începe în bucătărie! Cred că pentru a avea o alimentaţie sănătoasă trebuie să știm și să gătim. Relaţia cu mâncarea se construiește atingând alimentele, lucrând cu ele, cunoscând texturile și aromele, gătind.

Pentru un nutriţionist este esenţial să știe să gătească. Nu poţi cunoaște alimentele, nu poţi aprecia porţiile sau recomanda reţete dacă nu gătești.

Bucătăria este laboratorul unui nutriţionist. Spun adesea că îmi place mai mult să gătesc decât să mănânc. Aș găti de toate, de la salate la prăjituri, dar nu pot mânca atât de mult și știu că trebuie să încerc să menţin un echilibru. Bucătăria mă relaxează, mă deconectează complet de la realitate, intru parcă într-un tărâm magic plin de arome și culori. Pentru mine gătitul este mai eficient decât meditaţia.

Care este plăcerea dv. alimentară vinovată?

Dacă este să le iau în ordinea importanţei, ar fi: brânzeturile, vinul, ciocolata și pâinea de casă. Îmi place mult și cafeaua, dar, conform literaturii știinţifice de până acum, aceasta aduce chiar beneficii atunci când este consumată cu moderaţie, deci nu o pot considera o plăcere vinovată. Ciocolata și vinul aduc și ele niște beneficii atunci când sunt consumate în cantităţi mici (un pahar de vin de 150 ml sau 25-30 g de ciocolată, ideal neagră).

Implicare în proiecte educaționale

Recent, am început să coordonez implicarea Nestlé în programele educaţionale școlare „Și eu trăiesc sănătos!”- SETS, iniţiate de Fundaţia PRAIS, și programul „Traista cu sănătate”, iniţiat și dezvoltat la Iași
de prof. univ. dr. Veronica Mocanu.

De asemenea, am dezvoltat proiectul NutriPorţia – o metodă nutriţională care îi ghidează pe părinţi în prepararea unor mese echilibrate pentru copii, dar îi ajută și pe copii să înţeleagă ce înseamnă o masă echilibrată și cât trebuie să punem pe farfurie din fiecare grupă de alimente.

KV-Nutriportia_NESTLE_standalone-01

Anul trecut am creat VeggiePorţia – un ghid nutriţional sub forma unei farfurii care îi ajută pe oameni să consume mai multe mese pe bază de alimente de origine vegetală fără a risca deficienţe de proteine sau de vitamine și minerale.

Anul acesta am coordonat o campanie de suflet, plină de emoţie, am accesibilizat ghidurile NutriPorţia și VeggiePorţia pentru persoanele nevăzătoare, punându-le la dispoziţie versiunea farfuriilor în limbaj Braille și în format audio.

Rubrică susținută de Nestlé

Citiți și: Politica stilului de viaţă și riscul de cancere gastroenterologice

Etichete: Nestle nutriportia veggieportia nutritie

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 199 de lei
  • Digital – 149 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC